کد خبر: ۳۲۹۰۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶

لاوروف: به زودی مذاکرات برای تفکیک مخالفان سوری از تروریست‌ها را آغاز می‌کنیم

سرگئی لاوروف و فرستاده سازمان ملل به سوریه که به مسکو سفر کرده در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با تاکید بر پایه و اساس قرار دادن مذاکرات ژنو و وین درباره سوریه، ابراز امیدواری کردند که بحران سوریه به شکل سیاسی هرچه سریعتر حل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عنوان میزبان در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل تاکید کرد که روسیه از هر تلاشی برای توقف درگیری‌ها در سوریه و حل بحران در این کشور حمایت می‌کند.

وی گفت: ما از اقدامات استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه حمایت می‌کنیم و خواهان شکل‌گیری مذاکراتی سوری- سوری هستیم. مردم سوریه باید بتوانند سرنوشت کشور خود را رقم بزنند.

لاوروف ادامه داد: ما معتقدیم باید براساس بیانیه ژنو و نیز مذاکراتی که در وین انجام شد سوری‌ها برای آینده خود تصمیم بگیرند. انتخابات برگزار شود و اصلاحات لازم در این کشور انجام پذیرد. این ملت سوریه هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

به گزارش ایسنا، لاوروف گفت: ما ابتدا باید به فهم مشترکی درباره مقوله تروریسم و گروه‌های تروریستی در سوریه برسیم و طی روزهای آتی مذاکراتمان را با هم‌پیمانانمان در این رابطه افزایش می‌دهیم. ما باید فهرستی تهیه کنیم که در آن گروه‌های تروریستی از مخالفان و مخالفان میانه‌روی سوری تفکیک شده باشند. اکنون مذاکراتی در سازمان ملل در این باره در جریان است و تلاش شده تا تفاوت میان مخالفان با داعش، النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مشخص شود.

سرگئی لاوروف ادامه داد: مردم سوریه تصمیم‌گیرنده هستند و ما در وین و همچنین در بیانیه آن بر تصمیم‌گیرنده بودن مردم سوریه تاکید کردیم. آینده اسد توسط خود سوری‌ها تعیین می‌شود. برخی از مردم موافق و برخی مخالف وی هستند و ما باید خواسته مردم را برآورده کنیم.

استفان دی‌میستورا نیز عنوان داشت: سازمان ملل آماده است نشستی را میان مخالفان و دولت سوریه در ژنو آغاز کند. تصمیمی از سوی ریاست شورای امنیت صادر شده که براساس آن چهار گروه به بررسی بیانیه وین می‌پردازند. دولت دمشق آماده حضور در این نشست‌ها است و مخالفان نیز می‌توانند در آن حضور یابند.

استفان دی‌میستورا گفت که سازمان ملل آماده نظارت بر مذاکرات بدون شرط میان مخالفان و دولت سوریه است و خواهان این است که روند سیاسی هرچه سریعتر آغاز شود.

وی افزود: در مدت کوتاه گذشته به دمشق و واشنگتن سفر کردم و امروز نیز در مسکو هستم. باید همگی تلاش کنیم تا بحران سوریه حل شود. تنها گفت‌وگو و نشست کافی نیست. مردم سوریه یک چیز می‌خواهند. این مذاکرات چه نتیجه‌ای داشته است؟ آنها توقف درگیری و بهبود وضعیت خود را می‌خواهند.

دی‌میستورا در پاسخ خبرنگاری درباره اصرار روسیه بر بقای اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه نیز گفت: ما هر نظری که داشته باشیم این مردم سوریه هستند که درباره رئیس‌جمهور خود تصمیم خواهند گرفت و مشخص می‌کنند که چه کسی رهبری آنها را در آینده به دست خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین