کد خبر: ۳۲۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۸
انتقاد هيلاري کلينتون از رايس:

با احمدي نژاد برخورد جدي نميِ شود

آفتاب‌‌نیوز : اما خانم کلينتون واکنش امريکا را رضايت بخش نمي داند. به گزارش نيويورک سان وي روز گذشته در نامه اي خطاب به رايس نوشت، اظهارات احمدي نژاد "خارج از چارچوب گفتمان بين المللي است و نام امريکا بايد در ميان جامعه بين الملل که قوياً، علناً و يکپارچه اظهارات احمدي نژاد را محکوم کرده است، در اولويت قرار گيرد."

نامه کلينتون بلافاصله توسط وزارت خارجه امريکا زير سئوال رفت و تحليلگران سياسي آن را نمونه اي از تلاش هاي کنوني وي براي کاهش اعتبار محافظه کاران در زمينه مسائل امنيت ملي تلقي کردند.

ادگار وازکوئز سخنگوي وزارت خارجه امريکا گفت: "ما به منظور محکوم کردن اين اظهارات واکنش نشان داده ايم. نمي دانم منظور ايشان از اولويت چيست. آنچه که من مي گويم اين است که ما و جامعه بين الملل در محکوم کردن اين اظهارات با يکديگر متحد بوده ايم."

رايس در مصاحبه با راديو شون هنيتي اظهارات احمدي نژاد را "شرم آور" خوانده و اعلام کرده است که وي ايران را به انزواي بيشتر از جامعه بين الملل خواهد کشاند. او مي گويد: "تصور مي کنم هدف ما به عنوان يک جامعه بين المللي متمدن، فقط بايد محکوم کردن اين اظهارات باشد و آن را به عنوان هشداري در مورد رژيم ايران و سياست هاي آن تلقي کنيم. به علاوه، ما بايد اطمينان حاصل کنيم که ايران قصد ندارد به سلاح اتمي دست پيدا کند."

کلينتون در واکنش به سخنان رايس، فقط انتقاد خود را از وزارت خارجه تشديد کرد. فيليپ رينز سخنگوي کلينتون اظهار داشت: "شايد رئيس جمهور ايران به طور اتفاقي برنامه راديو شون هنيتي را گوش نکند. ما به وزارت خارجه تأکيد مي کنيم تلاش هاي خود را تا بالاترين سطح افزايش دهد و موضع خود را از رسانه اي که توجه بين المللي بيشتري را جلب مي کند، به گوش جهانيان برساند."

جمهوريخواهان سناي امريکا نيز از موضع گيري کلينتون در قبال رايس حمايت کرده اند. سناتور کلمن رئيس کميته روابط خارجي سنا، موافقت خود را با موضع کلينتون اعلام کرده است. آندره ووبکر سخنگوي کلمن مي گويد: "وي با نامه اي که سناتور کلينتون نوشته، موافق است که برخورد جدي [با ايران] ضروري است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین