کد خبر: ۳۲۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۲:۵۱
در بیانیه پایانی سران خلیج فارس مطرح شد

اسراییل به ان.پی.تی بپیوندد

آفتاب‌‌نیوز : در بیانیه پایانی این نشست، هيچ اشاره‌‏اي به برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران نشده است. سران كشورهاي عرب حوزه خليج‌‏فارس روز دوشنبه خواستار خاورميانه عاري از تسليحات هسته‌‏اي شدند و با وجودی که پيش از اين درباره برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي تهران موضع‌‏گيري‌‏هايي داشتند، تنها به مسئله اجتناب اسرایيل از پيوستن به پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌‏اي توجه شده است.

«عبدالرحمان العطيه» دبيركل شوراي همكاري خليج‌‏فارس كه روز يكشنبه گفته بود در اين نشست از ايران در خواسته مي‌‏شود برنامه هسته‌‏اي را رها كند، از توضيح اينكه چرا در بيانيه به برنامه هسته‌‏اي تهران اشاره‌‏اي نشده، خودداري كرد.

با اين حال يك مقام حوزه خليج‌‏فارس گفت: دليل اينكه در بيانيه پاياني به برنامه هسته‌‏اي ايران اشاره‌‏اي نشده اين است كه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس مايلند كانال‌‏هاي ديپلماتيك را باز نگه دارند.

اين مقام كه نامي از وي برده نشده، مدعی شد كشورهاي شوراي همكاري خليج‌‏فارس درباره برنامه هسته‌‏اي ايران بسيار نگران هستند اما ترجیح دادند با استفاده از روش دیپلماتیک موجب دلگرمی ایران شوند.

بنا بر گزارش رویترز، در پيش‌‏نويس بيانيه، جمله‌‏اي دیده می‌شد كه بر اهميت همكاري ايران با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي تأكيد مي‌کرد اما اين جمله از بيانيه نهايي حذف شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین