کد خبر: ۳۲۹۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

روسیه، ترکیب مخالفان اسد که می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند را اعلام کرد

روزنامه کمرسانت لیست نمایندگان مخالفان سوری را به دست آورده است که به عقیده مسکو باید به حل و فصل مناقشه داخلی در این کشور جلب شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
اواخر هفته گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه این لیست را به همتایان آمریکایی، سعودی و ترکی خود منتقل کرد. هماهنگی لیست این افراد توسط همه میانجی گران بین المللی و نیز توافق درباره اینکه کدام نیروهای فعال در مناقشه سوری باید تروریست محسوب شوند، گام بعدی خواهد بود.

روزنامه کامرسانت تأکید می کند که رسیدن به این هدف کار ساده ای نخواهد بود و پیشتر میخاییل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه از تدوین این لیست خبر داده بود. این لیست دربرگیرنده 38 نفر است که در آن عمدتاً اسامی رهبران سابق و فعلی ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه مانند احمد الجربا، احمد معاذ الخطیب، بدر جاموس دبیر کل سابق و خالد خواجه رهبر فعلی ائتلاف ذکر شده اند.

نویسنده در ادامه می افزاید: توجه به این ائتلاف تصادفی نیست زیرا 27 کشور اتحادیه اروپا و حاشیه خلیج فارس در ماه نوامبر سال 2012 آن را مبین مشروع امیدها و آمال ملت سوریه شناخته بودند. این در حالی است که هیأت نمایندگی ائتلاف در ماه آگوست سال جاری از مسکو بازدید کرد ولی آن سفر باعث نزدیکی مواضع طرفین نشده بود.

گفتنی است سازمان دیگری که نمایندگان آن در لیست روسی قید شدند، کمیته هماهنگی ملی است که این سازمان آنقدر سازش ناپذیر نیست. این اتحادیه در ماه ژوئن سال 2011 توسط 13 حزب چپگرا، سه حزب کردی و فعالان غیر وابسته سیاسی تشکیل شد. حسن عبدالعظیم هماهنگ کننده ارشد کمیته و هیثم مناع هماهنگ کننده خارجی در لیست روسی قید شده اند. اعضای کمیته، مخالف مداخله نظامی خارجی در مناقشه سوریه هستند و امکان گفتگو با دمشق را منتفی نمی کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ روسی کامرسانت، نمایندگان سازمان های دیگر سوری نیز در لیست روسیه حضور دارند؛ اما با این حال، لیست روسها نهایی نیست و اینکه نمایندگان ارتش آزاد سوریه هم می توانند بدان اضافه شوند ولو اینکه بوگدانوف به طور غیررسمی اعتراف کرد که روسیه نمی داند رؤسای این ارتش چه کسانی هستند.

این در حالیی است که اطلاعات درباره تماسهای طرف روس با نمایندگان ارتش آزاد سوریه هم بسیار ضد و نقیض است: بوگدانوف از برگزاری این ملاقات خبر داد ولی نمایندگان ارتش تماس ها با مسکو را تکذیب نمودند.

نویسنده در خاتمه می افزاید: مسکو تدوین این لیست را گام مهمی به سوی حل و فصل سیاسی اوضاع دانسته و منتظر گام های مربوطه طرف های دیگر است.در همین حال، خانم ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هم اکنون با روند فعلی توپ در میدان شرکای روسیه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین