کد خبر: ۳۲۹۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

سفر العبادی و الجبوری به نجف

با بالا گرفتن اختلاف میان پارلمان و دولت عراق که تذکر آیت‌الله سیستانی به روسای این دو نهاد اصلی حاکمیت در عراق را به دنبال داشت، العبادی و الجبوری امروز (شنبه) راهی نجف شدند تا با آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع نجف دیدار کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
رفتن حیدر العبادی، نخست‌وزیر و سلیم الجبوری رئیس سنی پارلمان عراق به نجف و دیدار با علمای این شهر نشان از بالا گرفتن اختلافات میان حاکمان از یک سو و نفوذ گسترده مرجعیت در عرصه سیاسی و بافت اجتماعی عراق از سوی دیگر است.

البته باید گفت العبادی با این سفر دست به یک ریسک بزرگ و حتی انتحار سیاسی زده است چرا که اگر آیت‌الله سیستانی از به حضور پذیرفتن وی خود‌داری کند -همان کاری که با نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین کرد- این به معنای عدم رضایت وی از عملکرد العبادی و دولت است و زمینه‌ای بسیار قوی برای برکناری وی به وجود می‌آورد که یقینا مخالفان نخست‌وزیر از آن چشم‌پوشی نخواهند کرد.

پارلمان عراق و دفتر نخست وزیری در هفته‌های اخیر وارد جنگ قدرت سرنوشت‌ سازی شده‌اند. در پی اعلام اصلاحات از سوی العبادی که اختیارات پارلمان را تا حدود زیادی نادیده گرفته بود، پارلمان نیز هفته گذشته با تصویب قانونی برخی اصلاحات اعلام شده از سوی وی را غیرقانونی اعلام و تاکید کرد که حاضر نیست از اختیاراتی که به نهاد قانون‌گذار عراق داده شده به نفع هیچ‌یک از قوای دیگر کوتاه بیاید.

پارلمان همچنین اعلام کرد که العبادی حق ندارد هیچ اصلاحات دیگری را بدون دریافت مجوز از پارلمان اعلام کند و دستورات وی مبنی بر حذف معاونت‌های ریاست‌جمهوری را خلاف قانون و ملغی اعلام کرد؛ اقدامی که باعث بازگشت مجدد برخی چهره‌های سیاسی مخالف العبادی از جمله نوری مالکی و اسامه النجیفی، رئیس پیشین پارلمان به عرصه قدرت شد.

جنگ قدرت در عراق تنها به پارلمان و دولت محدود نمی‌شود بلکه میان دیگر چهره‌های سیاسی این کشور با العبادی نیز اختلافات زیادی به وجود آمده است. نوری مالکی و فواد معصوم، رئیس جمهور کرد عراق نیز از جمله کسانی هستند که اخیراً به کشمکش‌های سیاسی با العبادی پیوسته‌اند.

به گزارش ایسنا، فواد معصوم که در این مدت از برکناری معاونان خود از سوی نخست‌وزیر و بدون اطلاع خود گلایه می‌کرد، این روز‌ها زبان به انتقاد‌های تندتری از العبادی باز کرده و عملکرد نخست‌وزیر را خلاف قانون اساسی و یک تک‌روی غیرقابل قبول ارزیابی کرده است.

نوری مالکی نیز با وجود اینکه خود از اعضای ارشد حزب نخست‌وزیر و ائتلاف حاکم محسوب می‌شود به مشکلی بزرگ برای العبادی تبدیل شده است. العبادی و نزدیکانش مالکی را متهم می‌کنند که با نفوذ و قدرتی که در عراق دارد مانع از اجرای برنامه‌های دولت می‌شود؛ مساله‌ای که مالکی آن را رد می‌کند و در مقابل تهدید کرده است که اگر تا چند هفته آینده نخست‌وزیر نتواند وضعیت را سروسامان دهد حزب حاکم شخص دیگری را جایگزین وی می‌کند.

آیت‌الله سیستانی روز گذشته از طریق نماینده خود در خطبه‌های نماز جمعه کربلا به پارلمان هشدار داد که در روند اصلاحات خلل ایجاد نکند، البته وی العبادی را نیز فراموش نکرد و نهیبی هم به نخست‌وزیر زد که از قانون تخطی نکند و پایش را از اختیاراتی که قانون اساسی عراق به نخست‌وزیر اعطا کرده فراتر نگذارد؛ قانون اساسی که پیشتر مورد تایید سیستانی قرار گرفته و وی نخست‌وزیر و دیگر مسوولان عراقی را همواره به اجرای کامل آن فرا خوانده است.

العبادی و الجبوری در نجف هستند؛ حال باید دید که این سفر چه دستارور‌ی برای آنها به ویژه العبادی خواهد داشت و آیا می‌تواند آشفته بازار سیاست در عراق را تا حدودی التیام بخشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین