کد خبر: ۳۲۹۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

این روغن‌ها را نخورید!

یک متخصص تغذیه و رژیم‎ درمانی گفت: در مصرف روزانه از روغن‎های مایع مانند زیتون، کانولا، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم در گفت‎وگو با ایسنا بیان کرد: تغذیه نامناسب، سبک زندگی، عدم تحرک، استفاده از غذاهای پرکالری از جمله عواملی هستند که منجر به ایجاد بیماری قلبی و عروقی و تشدید این بیماری شده است.

وی اظهار کرد: به علت زندگی شهری و ماشینی فعالیت بدنی اکثر افراد کم شده و در کنار این کم‎تحرکی میل به استفاده از فست‎فودها و غذاهای پرکالری بیشتر شده که این دو عامل سبب افزایش وزن و ریسک‌فاکتورها برای افزایش بیماری‎های قلبی و عروقی شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه نوع روغن‎ها می‎تواند تاثیر سوء بر سلامت قلب داشته باشند، افزود: استفاده از روغن‎های جامد اعم از حیوانی و گیاهی در مدت زمان طولانی باعث افزایش چربی‎های بد خون شده و در طولانی ‎مدت موجب انسداد و سختی عروق و نهایتا ایجاد و تشدید بیماری‎های قلبی می‎شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: در بین روغن‎ها، روغن پالم و نارگیل را داریم که دارای اسید چرب اشباع هستند که به مرور زمان مصرف آنها باعث افزایش چربی‎های بد خون شده و ایجاد و تشدید بیماری‎های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

فاضلی‎مقدم با تاکید بر اینکه هر نوع روغن جامدی اعم از حیوانی و گیاهی دارای اسید چرب اشباع هستند، تصریح کرد: افراد مسن و مخصوصا کسانی ‎که سابقه بیماری‎های قلبی و عروقی و پرفشاری خون دارند باید مصرف روغن‎ها را به حداقل برسانند؛ چرا که بخشی از غذاهایی که روزانه مصرف می‎کنیم دارای روغن گیاهی یا حیوانی غیرقابل رؤیت هستند (شیر، پنیر و گوشت) و نباید روغن مصرفی روزانه، جامد گیاهی یا حیوانی باشد بلکه باید از روغن‎های مایع نظیر زیتون، کانولا (کلزا، آفتابگردان و ذرت) که روغن‎های مناسبی هستند، استفاده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم‎درمانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‎شود از غذاهای دریایی نظیر ماهی که دارای امگا 3 بوده و جزو مواد غذایی سالم هستند و به سلامت قلب کمک می‎کند، استفاده شود. باید افراد در هفته یکی دو بار مصرف ماهی را در سبد غذایی خود قرار دهند.

فاضلی‎مقدم با تأکید بر اینکه در مصرف شیرینی‎جات دقت شود؛ چرا که مصرف شیرینی در بدن تبدیل به چربی می‎شود، اذعان کرد: مصرف شیرینی سلامت قلب را به مخاطره می‎اندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین