کد خبر: ۳۲۹۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵

وزیر بهداشت: دست دلالان را قطع می‌کنیم/درباره وبا نگرانی وجود ندارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به تصویب برجام، با بیان اینکه اکنون کار تیم هسته‌ای تمام و کار دیگر دستگاه‌های دولتی آغاز شده است، گفت: بنابراین جایی که تولید داخل داریم آنرا تقویت کرده و به صادرات می‌پردازیم؛ در غیر این صورت، از کمپانی‌های معتبر استفاده شده و دست سودجویان و دلالان را از این حوزه قطع می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مسئولین نظام سلامت، در جمع خبرنگاران گفت: کار تیم هسته‌ای ما تمام شده و حالا کار ما آغاز شده است. من مطمئنم که به فراخور فرصت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم فرصت‌های خوبی خلق کنیم.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، وی با اشاره به برخی نظرات سفرای حاضر در جلسه گفت: در زمینه آموزش باید واقع‌بین باشیم و کمک کنیم و در حوزه سیاست خارجی بتوانیم به مشکلات این حوزه توجه کنیم. البته واقعیت این است که ما با جان مردم سر و کار داریم و بالاخره هر دانشگاه و آموزش عالی را مورد تایید قرار نمی‌دهیم. بلکه باید در تایید دانشگاه‌ها استانداردهای حداقلی مورد نظر باشد.

همکاری با برخی کشورها برای احداث دانشگاه‌های خصوصی
وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع آموزش برای برخی از کشورها تبدیل به یک بیزینس شده است گفت: نگاه‌های تنگ نظرانه‌ای که در کشور وجود داشته، اجازه نمی‌داده تا بخش خصوصی به این حوزه ورود کند و مشکلاتی را ایجاد کرده است. خوب است افرادی به احداث دانشگاه‌های خصوصی با همکاری دانشگاه‌های کشورهای دیگر فکر کنند اما باید گفت که این همکاری با برخی کشورها شدنی نیست. مثلا در امارات دانشگاه‌هایی را می‌بینیم که خجالت می‌کشیم و نمی‌توانیم این دانشگاه‌ها را تایید کنیم.

وی با بیان اینکه اینجا جمهوری اسلامی ایران است، گفت: زمانی که به پیشینه علم آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که فاصله ما در علم با کشوری مانند امارات قابل ذکر نیست. البته هر کسی می‌خواهد در حوزه ماموریت خود کارنامه‌ای داشته باشد، اما شما باید سرمایه به کشور بیاورید و حداقل استانداردها را در حوزه آموزشی رعایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم و باری برداریم، گفت: من بعد از 36 سال به اهمیت وزارت خارجه پی بردم و همچنین اکنون فهمیدم که تفاهم نامه‌هایی که منعقد می‌شود هیچ فایده‌ای ندارد و باید تبدیل به قرارداد شود. ابتدا فکر می‌کردیم که تفاهم نامه بسیار مهم است اما بعد فهمیدیم که با تفاهم نامه عملا هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نیاز ایران به 100هزار تخت بیمارستانی و آمادگی برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه
وی درباره موارد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت گفت: ما اکنون 100 هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم که برخی از کشورهایی اروپایی و آسیایی مانند کره توانایی سرمایه گذاری در این حوزه را دارند و ما نیز آماده همکاری با آنها هستیم. همچنین در زمینه تجهیزات، کشورهایی مانند آلمان، لهستان، فرانسه، ژاپن و کره کشورهایی هستند که می‌توانند در زمینه تجهیزات پزشکی کمک کنند. مثلا ممکن است ما در کشور چندصد دستگاه تصویربرداری نیاز داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم این قراردادها را ایجاد کنیم و در قالب سرمایه گذاری با سود قابل توجهی آنها را انجام دهیم.

صنعت دارویی کشور نیازمند بازسازی است
هاشمی به حوزه دارو نیز اشاره کرد و افزود: باید بازار دارویی را 400 میلیونی ببینیم. اگر بتوانیم صنعت دارویی کشور را بازسازی کنیم، اتفاق خوبی می‌افتد. بنابراین مهم این است که این باور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما جراح‌ها معتقدیم که یک بخش از هنر جراحی، دانش و بخش دیگری از آن آمادگی روحی و روانی است. در حال حاضر تحریم‌ها برداشته می‌شود و ما برای حضور در بازار بین‌المللی چیزی کم نداریم و می‌توانیم این رابطه را ایجاد کرده و بخشی از سرمایه گذاری‌ را به کشور منتقل کنیم.

وی به اقدام سفیر ایران در دانمارک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کشور دانمارک سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری را در ایران انجام داده است. همچنین می‌توانیم برای اورژانس کشور در حوزه اورژانس هوایی 50 آمبولانس هوایی را سرمایه گذاری کنیم و حتی کل ناوگان تغییر کند.

هاشمی با اشاره به حوزه آموزش و پژوهش گفت: در این دو حوزه نیز می‌توانیم نقش منطقه‌ای خود را ایفا کنیم و فکر می‌کنم می‌توان دانشگاه‌های مشترکی را در ایران و در بعضی مناطق مانند کیش که یک فرصت سرمایه گذاری ایده آل هم برای آموزش و هم برای خدمات تخصصی بخش خصوصی است، ایجاد کنیم.

به صادرات سلامت کمک کنید
وی درباره صادرات در حوزه سلامت نیز گفت: درباره صادرات خواهش می‌کنم که کمک کنید. ما یک سال در عراق رفت و آمد کردیم و باید یک خط ویژه اقتصادی در آنجا برقرار کنیم، اما موفق نبودیم.در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و ... دارو و تجهیزات پزشکی ما قابل مقایسه نیست. باید توجه کرد که 100 میلیون دلار برای صادرات ما عددی نیست و در کشورهایی مانند روسیه، ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه تجهیزات ما نیز به دلیل رقابت با کمپانی‌های خارجی ارتقا می‌یابد، گفت: در زمینه پزشک و پرستار نیز وضع به همین صورت است. ما در کشور پیوندهای زیادی را انجام می‌دهیم آن هم در شرایط تحریم. پیوند کبد بسیار پیچیده است و ممکن است 500 هزار دلار هزینه داشته باشد، اما در کشور ما با احتساب بیمه، هزینه آن به بیش از 1000 دلار نمی‌رسد. ما در کشور بیمارستانی داریم که بالاترین آمار پیوند در دنیا را دارد و این بی‌نظیر است.

وی افزود:‌در زمینه پیوند با فردی که از یکی از کشورهای همسایه به ایران آمده بود، صحبت می‌کردم که می‌گفت از هر 100 نفر که در یک هتل بودند 70 نفر برای پیوند مو آمده بودند. این در حالیست که در کشور ما سال‌هاست که پیوند مو انجام می‌شود. بنابراین تربیت پزشک و پرستار می‌تواند از ظرفیت‌های کشور باشد و در دیپلماسی بسیار موثر است.

دست دلالان سلامت را قطع کنیم
وی با اشاره به اتفاقات دهه‌های گذشته در کشور تصریح کرد: بعد از آن عده‌ای دلال و سودجو به عنوان واسطه، خون مردم را برای دارو و تجهیزات مکیدند. حال بیایید دست برخی از این دلالان را قطع کنیم. ما در حوزه پزشکی معتقدیم که بهترین وسیله و ماده اولیه باید در اختیار بیمار باشد. بنابراین جایی که تولید داخل داریم آنرا تقویت کنیم و در غیر این صورت، از کمپانی‌های معتبر بگیریم. در آمریکا کمپانی‌هایی وجود دارند که می‌توانند بازار را از دست برخی کسانی که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کردند، خارج کنند. اگر این اتفاق افتد هزینه‌های مردم بیش از 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد.

هاشمی افزود: ‌در شش ماه گذشته که مقدمات امضای تفاهم نامه هسته‌ای فراهم شده بود، شاهد کاهش 40، 50 و حتی 100 درصدی قیمت برخی دستگاه‌های پزشکی بودیم که نشان می‌دهد در طول این سال‌ها سودجویی وجود داشته است.

هاشمی با بیان اینکه باید این ارتباط را با شرکت‌های معتبر به صورت مستقیم و بدون واسطه ایجاد کنیم، گفت: این موضوع منافع ملی را تامین کرده و دانش فنی را هم منتقل می‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: در حوزه دارو و بازار دارویی اعلام شد که میزان تولید داخل داروی ما چقدر است. در حال حاضر 90 درصد داروی ما تولید داخل است و از نظر قیمت نیز 60 درصد داروی ما تولید داخل است. اما سفرای ما می‌توانند کمک کنند که هم کیفیت دارو را توسعه دهیم و هم امکان صادرات دارو را فراهم کنیم.

چگونگی ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‌های خارج از کشور
وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ارزیابی مدارک دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌ا‌ند، گفت: ما نمی‌توانیم مدارک هر کسی را که در هر جای دنیا تحصیل کرده ارزیابی کنیم، مگر اینکه دانشگاه محل تحصیل مورد تایید باشد. بر این اساس دانشگاه‌های مورد تایید اعلام شدند که این تایید هم بر اساس رتبه علمی دانشگاه‌ها بوده است. متاسفانه بعضی ایرانیان در برخی دانشگاه‌ها تحصیل کردند که از قبل اعلام شده بود، مدارک آنها در کشور ارزیابی نمی‌شود؛ چرا که کیفیت دانشگاه بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: این حوزه با جان مردم سر و کار دارد و باید در آن سختگیری شود. بنابراین کسانی که در دانشگاه‌های مورد تایید ما تحصیل نکرده‌ باشند، مدارک‌شان را ارزیابی نمی‌کنیم.

درباره وبا نگرانی وجود ندارد
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت وبا در عراق گفت: اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه انجام شده و کار اصلی در عراق بر عهده هلال احمر است، اما طبیعی است که در داخل کشور وزارت بهداشت مسئول است. ما آمادگی داریم که شاغلان حوزه سلامت را که علاقه و آمادگی برای کمک به زائران را دارند، اعزام کنیم. تا خدمات ارتقا یابد و مشکلی از این بابت برای گروه‌هایی که قانونی وارد عراق می‌شوند وجود ندارد.

آماده‌باش بهداشتی در استان‌های هم‌مرز با عراق
وزیر بهداشت با بیان اینکه درباره وبا نگرانی نداریم، گفت: چرا که در فصل سرما این بیماری ناپدید می‌شود. با این وجود به مردم توصیه می‌کنیم که از آب‌های بطری شده استفاده کنند و غذاهای مطمئن بخورند و همچنین شستن دست و صورت و استحمام را فراموش نکنند. البته قرنطینه و آماده باش کافی بویژه در استان‌های هم مرز با عراق ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این که آیا اکنون زائران می‌توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، گفت: اکنون برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر است و باید در شهریور ماه این واکسن را تزریق می‌کردند، اما کسانی که نزدند اگر رعایت نکات را انجام دهند مبتلا نخواهند شد.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت یکی از داروهای ام اس گفت: اینکه بیمه حمایت خود را از دارویی بردارد و قیمت آن بالا رود با اینکه قیمت دارو خودش بالا رود متفاوت است، اما اگر موردی وجود دارد باید از رئیس سازمان غذا و دارو پرسیده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین