کد خبر: ۳۲۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

آبی به سمت تالاب گاوخونی نخواهد رفت

نماینده کشاورزان و حقابه داران بخش جلگه شهرستان اصفهان با بیان اینکه از صبح فردا-دوشنبه 18 آبان ماه- آب زنده‌رود وارد تمام مزارع شرق می‌شود، گفت: شامگاه گذشته حقابه کشت پاییزه به بند بتونی رودشتین رسید، همانند سال گذشته هیچ آبی به سمت تالاب گاوخونی نخواهد رفت.
آفتاب‌‌نیوز :
فتح‌الله دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حقابه کشت پاییزه شرق، ساعت هشت شب گذشته –شنبه 16 مهر ماه- به بند بتونی رودشتین واقع بین دو بخش براآن جنوبی و جلگه در مسیر زنده رود رسید و در حال حاضر در کانال‌های آبیاری جاری شده است.

وی با بیان اینکه آب رودخانه فردا صبح به مزارع منطقه شرق می‌رسد، تصریح کرد: همانند سال گذشته هیچ آبی به سمت گاوخونی نمی‌رود و این میزان آب فقط برای کشت غله است.

نماینده حقابه داران جلگه اصفهان ادامه داد: میزان این آب حدود 35 متر مکعب بر ثانیه در بند آبشار در حوالی حومه شهر اصفهان است که حدود 50 درصد آن برای بخش مرکزی و 50 درصد دیگر برای دو بخش بن رود و جلگه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته حدود 40 درصد اراضی جلگه زیر کشت غله رفت، تصریح کرد: البته امسال کشاورزان وضعیت و آمادگی بهتری دارند، ولی باز هم با میزان آب در نظر گرفته شده بین 40 تا 50 درصد زمین‌ها کشت می‌شود.

هم‌چنین رئیس شورای شهر زیار با تایید رسیدن آب زنده‌رود به بند رودشتین در شامگاه گذشته گفت: قرار است که این میزان آب حدود 28 روز باز باشد که با حجم در نظر گرفته شده می‌توان حدود 40 درصد اراضی دو بخش براآن شمالی و جنوبی را زیر کشت برد.

فتح‌الله عرب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر وضعیت بارندگی در زمستان و پاییز خوب باشد تا فروردین سال آینده نیازی به بازگشایی مجدد آب نداریم، اما اگر بارندگی نشود باید از پانزدهم اسفند امسال باز هم آب زنده رود برای مزارع شرق باز شود.

وی با یادآوری اینکه شهر زیار مرکز بخش براآن جنوبی است، اظهار کرد: از نظر جغرافیایی بخش براآن قبل از جلگه قرار دارد و در سال زراعی گذشته حدود 40 درصد اراضی آن زیر کشت غلات رفت.

رییس شورای اسلامی شهر زیار، اضافه کرد: به جرأت می‌توان ادعا کرد برداشت حدود 11 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در طول خشکسالی سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین