کد خبر: ۳۲۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

توضیح کمالوندی درباره اقدامات ایران در مورد سانتریفیوژها

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اقدامات و کارهایی که زمان اجرای برجام را بعد از اعلام حل و فصل PMD کوتاه می‌کند و در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل قابل بازگشت هستند در حال انجام است.
آفتاب‌‌نیوز : بهروز کمالوندی گفت:‌ما قبلا هم گفته ایم که اقدامات و کارهای مقدماتی که قابلیت بازگشت‌پذیری را دارند را شروع کرده‌ایم و تمرکز ما بر روی ماشین‌های سانتریفیوژهایی است که کار نمی‌کنند و فقط نصب شده‌اند و یا آن‌ها دیگر تزریق گاز صورت نمی‌گیرد. بعد از آنکه موضوع مسایل گذشته و حال خاتمه یافت تعداد سانتریفیوژها به همان تعدادی خواهد رسید که در برجام بر روی آن توافق شده است.

وی گفت: حدود 10 هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال در نطنز و فردو داریم که بخش مهمی از کاری است که برای اجرای برجام درباره آن‌ها باید انجام دهیم. ما حدود یک ماه ونیم وقت برای کنار گذاشتن این تعداد ماشین‌ها نیاز داریم. بنابراین جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال آغاز شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما اقدامات هسته‌ای خود را از بخش هایی آغاز کردیم که در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل بتوانیم آن‌ها را سریعا برگردانیم و یا حتی در چنین صورتی می توانیم از ماشین های پیشرفته تر استفاده کنیم.

در همین رابطه دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه شب گفت: در حال حاضر آماده‌سازی فنی نیز در حال انجام است چرا که کاهش سرعت سانتریفیوژها و از دور انداختن آن‌ها امری فنی و حساس است و ممکن است در این روند دستگاه یا قطعاتی از آن دچار مشکل شود. ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که این کار در نهایت ایمنی انجام شود که این رونده کاهنده زیان و ضرر فنی ناشی از شتابزدگی خواهد بود.

وی در خصوص جمع شدن سانتریفیوژها با آغاز اجرای اقدامات از سوی ایران گفت: سانتریفیوژهایی که در حال چرخش هستند جمع نشده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین