کد خبر: ۳۲۹۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

نشت آمونیاک در ایستگاه فضایی چطور بحران‌ساز شد؟

اسکات کلی و کجل لیندگرن دو فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی در حین راهپیمایی فضایی در خارج از ایستگاه با نشت به شدت سمی آمونیاک مواجه شدند.
آفتاب‌‌نیوز : اين دو فضانورد آمريكايي توانستند با موفقيت از خطر قطرات آمونياك سمي گريخته و راهپيمايي فضايي خود را با هدف تعمير سيستم خنك كننده ايستگاه فضايي بين‌المللي به پايان برسانند.

آمونياك به شدت سمي براي خنك سازي تجهيزات الكترونيك در ايستگاه مورد استفاده قرار دارد و سيستم حرارتي ايستگاه به واسطه اين نشت دچار اشكال شده‌بود.

دو فضانورد براي اينكه بتوانند از آلوده شدن به اين ماده جلوگيري كنند لباس‌هاي فضايي خود را در وضعيت باتري قرار داده و براي مدتي بدون اتصال به ايستگاه در فضا معلق بودند. هدف از اجراي اين راهپيمايي 6/5 ساعته تكميل مراحل پاياني تعميرهاي سيستمي بود كه سه سال پيش از كار افتاده‌بود. در اين ماموريت سيستم خنك‌كننده آمونياكي خارج از ايستگاه به وضعيت اوليه خود بازگشت.

ناسا در سال 2012 متوجه نشت بزرگي در سيستم خنك‌كننده آمونياكي ايستگاه شد و فضانوردان توانستند در ماه مي 2013 پمپ آمونياك اين سيستم را با نمونه‌اي جديد و سالم جايگزين كنند.

در دقايق اوليه راهپيمايي اخير فضانوردان از وجود ذرات آمونياك شناور در اطراف ايستگاه خبر دادند و همين موضوع باعث شد مجبور شوند از بدنه ايستگاه جدا شده و در فضا معلق شوند. پس از آن مابقي آمونياك از درون سيستم آسيب‌ديده تخليه شد. در صورتي كه آمونياك به لباس هريك از اين دو فضانورد برخورد مي‌كرد،‌انها مجبور مي‌شدند براي مدتي طولاني در اتاقك هوا حبس شوند تا زماني كه آلودگي برطرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین