کد خبر: ۳۳۰۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸

روسیه، فرضیه تروریستی‌بودن سقوط ایرباس 321 در مصر را تایید کرد

«دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه چند ساعت پس از تحویل گزارش سازمان های اطلاعاتی انگلیس به مسکو درباره احتمال تروریستی بودن واقعه سقوط ایرباس 321 روسیه در مصر، وجود این فرضیه را تایید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مدودیف امروز (دوشنبه) درمصاحبه با روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا در مورد تصمیم برای توقف پروازهای روسیه به مصر گفت: این تصمیم هرچند دشوار اما به موقع بود، زیرا تحقیقات برای یافتن علت وقوع سانجه هواپیمای ایرباس در مصر جریان دارد. 

وی افزود: احتمال این که سانحه هواپیمای ایرباس براثر حمله تروریستی رخ داده باشد همچنان وجود دارد. به همین دلیل براساس اطلاعاتی که کمیته ملی ضدتروریستی ارائه کرد، تصمیم به توقف پروازهای مسافری به مصر گرفته شد و به دنبال آن رییس جمهوری روسیه در این باره دستور رسمی صادر کرد. 

نخست وزیر روسیه همچنین بدون اظهار نظر درباره زمان ازسرگیری پروازهای مسافری از این کشور به مصر، گفت: چنین تصمیمی بسیار دشوار می باشد. مصر از نظر گردشگری بسیار معروف است و در زمان حاضر 80 هزار گردشگر روسی دراین کشور بسر می برند.

انگلیس امروز گزارش سازمان های امنیتی این کشور را که در برگیرنده احتمال قوی دخالت تروریست ها درسقوط هواپیمای ایرباس 321 روسی درمصر است، تحویل روسیه داد. 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر گزارش داد : اطلاعات دریافت شده ازانگلیس بررسی خواهد شد ولی تا زمان اعلام نتیجه نهایی بررسی های کارشناسی، نباید قضاوت کرد. 

لندن پس ازاینکه شنبه گذشته هواپیمای روسی برفراز شمال شبه جزیره سینا سقوط کرد و 224 سرنشین آن که همه شهروند روسیه وگردشگر بودند، کشته شدند با مطرح کردن احتمال تروریستی بودن واقعه، پروازها ازانگلیس به صحرای سینا را تا زمان روشن شدن نتیجه نهایی متوقف کرد. 

به گزارش ایرنا، روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» نیز نوشت: فرمانده گروه تروریستی موسوم به «استان سینا» که به داعش پیوسته، خود را سازمان دهنده عملیات منجربه سقوط ایرباس 321 روسی در مصر معرفی کرده است. 

این روزنامه روسی امروز (دوشنبه) افزوده است : «ابواسامه المصری» رهبر گروه استان سینا به عنوان مسئول سقوط هواپیما که منجر به کشته شدن 224 گردسگر روسی شد، در یک فیلم منتشر شده درشبکه اینترنتی مسئولیت سرنگونی هواپیمای روسی را برعهده گرفت. 

اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایرباس 321 نیز نتوانسته است گره تحقیقات و دلیل بروز این حادثه را باز کند وهمزمان اعلام شده که بررسی های کارشناسان بیانگر آنی بودن حادثه یعنی متلاشی شدن هواپیما در آسمان بوده است به گونه ای که هیچ اطلاعاتی درباره علت داخلی یا خارجی واقعه درجعبه سیاه ضبط نشده است. 

بررسی ها همچنین نشان می دهد که خلبانان هیچ هشداری درباره بروز شرایط غیرعادی هواپیما نداده اند که نشان می دهد حتی زمان کافی نداشتند دربرابر شرایط ناگهانی واکنش نشان دهند. 

مکالمات خلبانان هواپیمای حامل گردشگران روسی در 20 دقیقه نخست پرواز از شرم الشیخ مصر به سن پترزبورگ و به ویژه از زمان قطع تماس با شبکه ارتباط هوایی تا سقوط که چهار دقیقه بوده عادی است و فقط لحظه بروز حادثه صداهای غیرعادی ثبت شده است که تاکنون نتوانسته کمکی به کارشناسان بکند. 

«الکساندر نرادکو» رییس سازمان هواپیمایی روسیه نیزاعلام کرده است که رمز گشایی های اطلاعات از جعبه سیاه ادامه خواهد یافت.

کارشناسان مصری و روسی پس از بازرسی محل سقوط هواپیمای شرکت هوایی کوگالیم اویا (متروجت) با رد تروریستی بودن این واقعه، احتمال داده اند متلاشی شدن آن در آسمان بر اثر ایجاد اختلال آنی درسیستم بسته هوا، نفوذ بیرونی وتغییر ناگهانی دمای هوای داخل کابین باشد. 

کارشناسان به این امر توجه می کنند که چرا قطعات لاشه هواپیما در گستره ای به طول هشت و عرض چهار کیلومتر پراکنده شده و حتی برخی اشیا دورتر از این مسافت فرو ریخته است. 

شاخه مصری گروه تروریستی داعش مدعی شده که این گروه مسئول ساقط کردن این هواپیما بوده است اما مقامات مصری و روسی در همان مقطع این ادعا را رد کردند. 

در همین حال، رییس سازمان هواپیمایی روسیه روز یکشنبه تأیید کرد که این هواپیما در ارتفاع بالا متلاشی شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین