کد خبر: ۳۳۰۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶

چهار ماه هیجان‌انگیز برای سینما

سینمای جهان در حالی قدم در فصل جوایز سینمایی 2016-2015 گذاشته است که چهارماه سرشار از هیجان رای‌گیری، اعلام نامزدها و مراسم‌های گوناگون اعطای جوایز را در پیش رو دارد، هیجانی که با برگزاری رویدادهای گوناگون به اوج می‌رسد و مراسم اسکار هشتادوهشتم نقطه پایان آن خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
فصل جوایز سینمایی (فاصله زمانی‌ نوامبر امسال تا فوریه سال آینده میلادی) معمولا با اعلام نامزدهای جوایز فیلم مستقل بریتانیا در روز سوم نوامبر آغاز می شود و با برگزاری مراسم سالانه اعطای جوایز سینمایی اسکار به کار خود پایان می‌دهد.

در زیر نگاهی خواهیم اشت به مهمترین رویدادهای فصل سینمایی 2016-2015:

بیست‌و پنجمین دوره جشنواره فیلم مستقل «گوتام» که همتای جوایز فیلم مستقل بریتانیاست، روز 30 نوامبر (9 آذر) برندگان خود را در شهر نیویورک خواهد شناخت. این رویداد سینمایی از سال 1991 بویژه با هدف تقدیر از آثار سینمایی مستقل سینمایی راه اندازی شد. امسال فیلم «خاطرات دختر نوجوان» ساخته «ماریل هلر» با بیشترین تعداد نامزدی در شاخه‌های گوناگون بیشترین شانس درخشش در این رویداد سینمایی را دارد.

 به گزارش ایسنا، هیات ملی نقد برندگان خود را روز اول دسامبر (10 آذر) خواهد شناخت و نامزدهای جایزه «آنی» از معتبرترین رویدادها در عرصه انیمیشن نیز در همان روز از سوی انجمن بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن در لس‌آنجلس اعلام می‌شود.

مراسم اعطای جوایز انیمشن «آنی» نیز روز ششم فوریه (17 بهمن) برگزار می‌شود.

انجمن منتقدین فیلم بوستون برندگان خود را روز ششم دسامبر (15 آذر) انتخاب خواهد کرد و منتقدین واشنگتون دی‌سی نیز برترین‌های سال سینمای جهان را یک روز بعد در هفتم دسامبر (16 آذر) معرفی خواهند کرد.

نامزدهای بیست‌ودومین دوره جوایز سالانه انجمن بازیگران آمریکا، روز نهم دسامبر (18 آذر) معرفی می‌شوند و برندگان آن نیز روز 31 ژانویه 2016 (11 بهمن) در مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

سال گذشته «جولیان مور» و «ادی ردماین» موفق به کسب جایزه از انجمن بازیگران آمریکا شدند که هر دو توانستند به ترتیب جایزه اسکار بهترین بازیگری زن و مرد را نیز از آن خود کنند.

اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود نامزدهای هفتادوسومین دوره جوایز معتبر گلدن‌گلوب را در روز دهم دسامبر (19 آذر) اعلام می‌کند که متعاقب آن با مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی در دهم ژانویه 2016 (20 دی) همراه خواهد بود.

سال گذشته فیلم «پسرانگی» ساخته «ریچارد لینکلیتر» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی از جوایز گلدن گلوب شد و جایزه بهترین فیلم خارجی نیز به «لویاتان» به کارگردانی «آندری زیاگینتسف» از روسیه رسید. فیلم «هتل بزرگ بوداپست» نیز بهترین فیلم کمدی نام گرفت.

انجمن ملی منتقدین فیلم آمریکا که یکی از مهمترین و معتبرترین رویدادهای سینمایی سال آمریکاست، برندگانش را روز سوم ژاویه (13 دی) خواهد شناخت. منتقدین کار بلد هالیوودی که به سخت‌پسندی در این جایزه سینمایی معروف هستند، سال گذشته در نهایت جایزه بهترین فیلم را به ساخته نامتعارف «ژان لوک گدار» کارگردان مولف فرانسوی با عنوان «خداحافظی با زبان» دادند.

هشتادویکمین دوره جوایز انجمن منتقدین فیلم نیویورک روز چهارم ژانویه (14 دی) برگزار می‌شود.

این انجمن قدیمی از سال 1935 با حضور کارشناسانی از روزنامه‌ها و مجله‌های نیویورک آغار به کار کرد. جوایز انجمن منتقدین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی از مهمترین همتایان جایزه اسکار محسوب می‌شود که تنها از شش سال قدمت کمتر برخوردار است. سال گذشته فیلم «پسرانگی» ساخته «ریچارد لینکلیتر» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را از این رویداد سینمایی به خانه برد و جایزه بهترین فیلم خارجی نیز به «آیدا» ساخته «پاول پالیکوفسکی» از لهستان رسید.

شصت‌ونهمین دوره جوایز فیلم بافتا (آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا) پس از اعلام نامزدها در هشتم ژانویه 2016 (18 دی) مراسم اعطای جوایز خود را بیش از یک ماه بعد در تاریخ 14 فوریه (25 بهمن) در لندن برگزار می‌کند.

سال گذشته آکادمی بافتا همچون اغلب جوایز سینمایی فیلم «پسرانگی» را به عنوان بهترین فیلم برگزید و جایزه بهترین کارگردانی را نیز به «ریچارد لینکلیتر» داد و فیلم «تئوری همه چیز» نیز به عنوان بهترین فیلم انگلیسی برگزیده شد.

جوایز انجمن کارگردانان آمریکا که یکی از بهترین پیش‌بینی کنند‌ه‌های جوایز اسکار است، روز دوازدهم ژانویه (22 دی) نامزدهای خود را معرفی می‌کند و مراسم اعطای جوایز شصت‌و‌هشتمین دوره از این رویداد سینمایی نیز روز ششم فوریه (17 بهمن) برگزار می شود.

از دیگر رویدادهای مهم در فصل جوایز سینمایی می‌توان به برگزاری جوایز انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا در 23 ژانویه (سوم بهمن)، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا در تاریخ 13 فوریه (24 بهمن) و جوایز فیلم مستقل «اسپریت» در تاریخ 27 فوریه (هشتم اسفند) اشاره کرد.

فرآیند هشتادوششمین دوره جوایز اسکار که نقطه پایانی و اوج هیجان فصل جوایز سینمایی است، با اعلام نامزدهای این رویداد سینمایی در شاخه‌های گوناگون در تاریخ 14فوریه (24 دی) آغاز می‌شود.

رای گیری نهایی از اعضای اکادمی برای انتخاب برترین‌ها در شاخه‌های گوناگون از ساعت 8 صبح 13 فوریه (23 دی) آغاز می‌شود و تا ساعت پنج بعد از ظهر 23 فویه (4 اسفند) ادامه خواهد داشت و در نهایت مراسم هشتادوششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 28 فوریه (9 اسفند) در سال دالبی تئاتر لس‌آنجلس با معرفی برندگان برگزار خواهد شد.

سال گذشته فیلم «مرد پرنده» ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان صاحب نام مکزیکی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی هشتادوهفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار شد و با چهار جایزه به همراه «هتل بزرگ بوداپست» پیشتاز این رویداد سینمایی نام گرفت.

همچنین در بخش بهترین بازیگری مر د و زن نیز به ترتیب «ادی ردماین» (تئوری همه چیز) و «جولین مور» (هنوز آلیس) جایزه اسکار را به خانه بردند.

«سیتیزن‌فور» بهترین مستند و «قهرمان بزرگ 6» بهترین انیمیشن شناخته شد و «آیدا» از لهستان نیز جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را به خانه برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین