کد خبر: ۳۳۰۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹

ميزان مصرف برق در کشور معادل يک ميليارد و 700 ميليون بشکه نفت است

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: میزان مصرف انرژی در بخش صنعت برق در سال84 معادل یک میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت خام بود که اکنون به یک میلیارد و 700 میلیون بشکه افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ آرش کردی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه اعداد و ارقام مصرف انرژی در کشور نگران کننده است ، افزود: اگر روند مصرف به همین شکل ادامه یابد تا سال 1404 باید کل انرژی استحصالی کشور در داخل مصرف شود.
وی اجرای طرح کاهش مصرف انرژی را در نیروگاه های کشور را مهمترین برنامه های شرکت توانیر دانست و گفت: کاهش تلفات انرژی در شبکه های توزیع از سال گذشته تحت عنوان طرح جهادی کاهش تلفات شروع شد و میزان تلفات از 15.5 درصد به 10.5 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده عدد تلفات در شبکه توزیع باید تک رقمی شود.

کردی گفت: اعداد و ارقام در بخش مصرف مناسب نیست به طوری که در بخش کشاورزی در مقایسه با میانگین جهانی 3.2 درصد در بخش خانگی 1.8 درصد بخش عمومی 1.6 درصد و تجاری 1.5 برابر متوسط جهانی است.

وی افزود: برای مدیریت مصرف برق علاوه بر اصلاح فنی حامل های انرژی باید از کالاهای کم مصرف و پر بازده استفاده شود که با همکاری کارخانه های تولید لوازم خانگی بیش از یک میلیون و 700 هزار دستگاه یخچال بالاترین رده صرفه جویی در مصرف ، تولید و 310 هزار مگاوات برق در سال صرفه جویی شد.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین تاکید کرد : واقعی شدن قیمت ها تنها راه حل مدیریت مصرف نیست بلکه باید در تمام بخش ها اصلاحات انجام شود.

کردی از ابلاغ دستورالعمل استانداردهای مصرف بهینه انرژی برای 38 گروه صنعتی خبرداد و گفت: استانداردهای مصرف بهینه برق در 34 گروه صنعتی شامل صنعت شیشه، ریخته گری ، آهنگری، سیمان ، گچ برای اجرا به شرکتهای توزیع برق ابلاغ شده است و چهار گروه دیگر نیز بزودی اعلام می شود.

وی ابلاغ استاندارد مصرف برق و انرژی را به سازمان نظام مهندسی از دیگر اقدامات افزایش بهره وری مصرف دانست و افزود: براساس این استاندارد میزان مصرف انرژی به ازای مترمربع ساختمان و کاربری آن تعیین شده و سازمان نظام مهندسی ملزم به رعایت استانداردهاست.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای افزایش بهره وری مصرف انرژی در بخش تولید برای تکمیل سیکل تولید بخار در نیروگاه ها و افزایش ظرفیت تولید تا 7 هزار مگاوات با بخش خصوصی قرارداد بسته ایم تا از ظرفیت های موجود استفاده شود.

کردی تصریح کرد: مسئولان باید به جای برنامه ریزی برای افزایش تولید انرژی به فکر اجرای راهکارهای کاهش مصرف در این بخش باشند.

وی از اصلاح و بازسازی نیروگاه های فرسوده به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی خبر داد و افزود: با بازسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده میزان تولید برق سالانه هزار مگاوات افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت توانیر تولید برق از نیروگاه های بادی و خورشیدی را از دیگر راه های مصرف بهینه انرژی در کشور دانست و گفت: قرار است میزان تولید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر تا سال 1400 به 100 هزار مگاوات برسد.

کردی ، توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی و بهره گیری از سوخت گاز را در افزایش بهره وری انرژی موثر دانست و افزود: برای افزایش بهره وری نیروگاه ها واستفاده از سوخت گاز برای احداث 18 هزار مگاوات نیروگاه گازی قرار داد بسته ایم که تا چندماه آینده 3 تا 4 هزار مگاوات آن وارد شبکه می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین