کد خبر: ۳۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۹
شنبه آينده و با حضور رييس جمهور آغاز بکار می کنند:

بهره برداری از فازهاي 4 و 5 توسعه ميدان گازي پارس جنوبي

آفتاب‌‌نیوز : هدف از اين طرح توليد روزانه 50 ميليون مترمكعب گاز طبيعي هشتاد هزار بشكه ميعانات گازي چهارصد تن گوگرد و تامين خوراك مجتمع پتروشيمي جم به مقدار يك ميليون تن اتان در سال و نيز صادرات سالانه 5/10 تن گاز مايع است.

طرح توسعه اين فازها در مرداد ماه سال 79 از طرف شركت ملي نفت ايران به مشاركت شركت هاي اني ايتاليا به ميزان 60 درصد شركت پتروپارس به ميزان 20 درصد از كل قرارداد و شركت نيكوبه به ميزان 20 درصد از كل قرارداد به صورت بيع متقابل واگذار شد.

طي مراحل ساخت پالايشگاه كه با سرعت چشمگيري به انجام رسيد بسياري از شركت هاي ايراني مشاركت داشتند به صورتي كه سهم ساخت داخل در ايران مراحل به بيش از 45 درصد از كل قرارداد ساخت پالايشگاه رسيد.

ساخت دو عدد سكوي عظيم دريايي پايه سكوهاي دريايي حفاري 12 حلقه چاه از 24 حلقه چاه توليدي ساخت و تامين خط لوله 32 اينچي دريا به طول بيش از يكصد كيلومتر در دو رشته ساخت و تامين لوله هاي 56 اينچ انتقال گاز از پالايشگاه به كنگان به طور بيش از 67 كيلومتر ساخت 142 مبدل حرارتي و ظروف تحت فشار ساخت و نصب دستگاه هاي آب شيرين كن ساخت كابل هاي برق و ابزار دقيق تهيه انواع رنگ هاي صنعتي مورد نياز طراحي و اجراي عمليات سيويل و ساخت مخازن دو جداره نصب سازه هاي فولادي پالايشگاه و اجراي مخازن نشان از تلاش ابتكار و خودباوري شركت هاي ايراني است كه با مديريت كارآمد فرزندان اين مرز و بوم به ثمر نشست و حاصل آن ساخت سريع ترين پالايشگاه گازي كشور بود. 

در طول سه سال ساخت پالايشگاه خشكي و دريايي و در زمان اوج فعاليت ساخت و ساز بيش از 17 هزار نفر نيروي كار در اين طرح مشغول فعاليت بوده اند. با اجراي اين طرح سهم برداشت ايران از ذخاير گازي پارس جنوبي به نحو چشمگيري افزايش پيدا مي كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین