کد خبر: ۳۳۰۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷

دیدار ظریف با مراجع تقلید/آیت‌الله جوادی‌آملی: در مذاکرات چیزی از دست ندادیم/دست‌دادن نشانه ادب است

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای هیچ چیز از دست ندادیم، گفت: ما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای بودیم که امروز برای کشور محفوظ مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت‌الله جوادی‌آملی ظهر امروز در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار با این مرجع تقلید به محل بنیاد علوم وحیانی اسراء در شهر قم آمده بود، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام در کشورمان خاطرنشان کرد: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم در واقع درست نیست. 

به گزارش آفتاب به نقل از ایلنا، وی افزود: من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم؛ طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت اینگونه سلاح‌ها نبودیم. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه ما هرگز امکانات نظامی قدرت هسته‌ای را طبق دین و عقل و فتوای مراجع نمی‌خواهیم، گفت: ما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی و امثال آن بودیم که امروز همه آن‌ها برای کشور محفوظ مانده است، لذا ما تمام نیازمندی‌های خود را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم. 

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن مجید در توصیه به تحصیل فناوری‌های دفاعی گفت: خداوند دو نمونه از به کارگیری قدرت در زمینه‌های صلح آمیز و دفاعی را به ما معرفی کرده است؛ در جریان حضرت داوود (ع) به معجزه الهی آهن در دستان داوود مانند موم نرم بود اما داوود علیه السلام هرگز از این معجزه در راه ساخت نیزه و شمشیر و سلاح تهاجمی استفاده نکرد بلکه به دستور خداوند از این قدرت خود در بافت زره که وسیله‌ای دفاعی است، استفاده می‌کرد. 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در مورد حضرت سلیمان (ع) نیز مس مانند چشمه روان در اختیار آن حضرت بود، اما آن حضرت به جای به کارگیری این قدرت در ساخت ابزارهای نظامی با آن ابزارهای سودمندی مانند ظرف و ظروف زندگی را می‌ساختند. 

وی همچنین با اشاره به روایتی از حضرت امیر (ع) بیان داشت: وقتی عده‌ای به حضرت امیر علیه السلام عرض می‌کردند که اسب شما مناسب میدان جنگ نیست، ایشان در پاسخ می‌فرمودند، من که هرگز از مقابل دشمن فرار نمی‌کنم و اگر دشمن هم از مقابل من فرار کند، اهل تعقیب کردن او نیستم، لذا باید توجه داشته باشیم ما با چنین دین و مکتبی سر و کار داریم. 

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر لزوم هوشیاری همیشگی در مقابل دشمن ابراز داشت: خداوند در قرآن پیامبر (ص) را به هوشیاری همیشگی در مقابل دشمنان خود توصیه کرده و می‌فرماید بدان که دشمنان شما هر روز در حال نقشه کشیدن و توطئه کردن علیه شما هستند. 

وی در فراز دیگری از سخنان خود مسئولان کشور را به همدلی و همزبانی مورد تاکید رهبری توصیه فرمود و اظهار داشت: جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگهای یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد، مانند‌‌ همان سنگهای بی‌ملات فرو می‌ریزند. 

این مرجع تقلید گفت: همه مسئولان باید توجه داشته باشند با سوءظن کاری از پیش نمی‌رود، کشور ما در میدان مین است و خطر همیشه کشور را تهدید می‌کند لذا کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم. 

وی ملت ایران را ملت بزرگی دانست که مسئولان باید همواره قدردان فداکاری‌های انان باشند و در این زمینه خاطرنشان کرد: ملت ایران ملت بزرگی است و در طول تاریخ همواره بزرگی خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت سال دفاع مقدس و همچنین پایبندی به قطع نامه ۵۹۸شورای امنیت؛ مسئولان باید قدردان این ملت بزرگ باشند. 

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین گونه رفتار کنیم، گفت: دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست. 

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت ایام محرم و صفر، اظهار داشت: رسالت تشیع در هر عصر و زمانی «و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره» است و هیچ کس از این دستور مستثنی نشده؛ یعنی این جمله همگانی و همیشگی است. 

وی گفت: ما همواره از خداوند می‌خواهیم که قدرت انتقام و خونخواهی سید الشهداء (ع) را به ما عطا کند؛ ما همواره مرد جنگیم، اما جنگ دفاعی و نه تهاجمی؛ کسی که خونخواه است به دنبال احقاق حق خود است و نه به دنیال جنگ و تهاجم. 

این مرجع تقلید گفت: دستور مکتب ما این است که همیشه اسلحه در دست آماده باشید تا کسی جرأت حمله به شما را نداشته باشد، اما این اجازه به ما داده نشده است که بخواهیم به دیگری تهاجم داشته باشیم؛ چنانکه در دوران دفاع مقدس به کشورهای کوچک منطقه که از صدام حمایت می‌کردند هیچ گونه تهاجمی نداشتیم. 

پیش از سخنان آیت الله جوادی آملی، محمدجواد ظریف گزارشی از آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه‌های مختلف را ارائه داد.

به گزارش آفتاب، وزیر امورخارجه کشورمان، امروز در سفری یک روزه به قم با شماری از مراجع تقلید و اندیشمندان دینی این شهر دیدار کرد. محمدجواد ظریف همچنین در آغاز ورود به قم با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به زیارت مضجع شریف بانوی کرامت پرداخت.

وی سپس با حضور در دفتر آیت الله «ناصر مکارم شیرازی»، با این مرجع تقلید گفت و گو کرد. دیدار و گفت‌وگو با آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی و موسوی اردبیلی از برنامه‌های ظیرف در قم هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
2
سلام .مرجع عزیز چه زیبا وعمیق فرمودید انشاا..خدا پشت وپناهتان باد امین یاربالعالمین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین