کد خبر: ۳۳۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

واشنگتن پست: حادثه پاریس؛ اروپا را در گرداب تنشی جدید فرو برد

واشنگتن پست گزارش داد: قاره اروپا که به موازات گرفتاریهای سیاسی موجود، خود را زیر تیغ فشار بحران ورود مهاجران یافته است؛ اینک با حادثه تروریستی جمعه شب 'پاریس' خود را آماده ورود به مرحله تازه ای از تنش و آشوب می یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
 واشنگتن پست در این گزارش می نویسد: فجیع ترین حادثه تروریستی در غرب بعد از واقعه 11 سپتامبر 2001 رقم خورد و کشور فرانسه, جمعه شب بزرگ ترین کشتار خود بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه کرد.

پاریس, پایتخت فرانسه, جمعه شب صحنه وقوع موجی از انفجارها و حملات تروریستی هماهنگ بود که با تیراندازی و گروگان گیری انجام شد و بیش از 140 کشته برجای گذاشت و صحنه هایی از کشتار و موج وحشت را در شهر به نمایش گذاشت .

این حملات هماهنگ و انتحاری که با پرتاب نارنجک و گروگان گیری صورت گرفت, همزمان شش نقطه از پاریس را در انفجار و تیراندازی فرو برد . چند نقطه از مکانهای هدف قرار گرفته شامل یک ورزشگاه فوتبال , یک باب رستوران و یک تالار برگزاری کنسرت موسیقی بود.

پاریس که لقب 'شهر نور' را یدک می کشد, دومین حمله مرگبار تروریستی خود را در طول یک سال گذشته تجربه کرد .

در ماه ژانویه هم جمعی از افراد مسلح به دفتر روزنامه 'شارلی ابدو' و یک فروشگاه سوپر مارکت حمله کردند و در مجموع 17 تن را به خاک و خون کشاندند .

قاره اروپا که در زیر تیع فشار بحران تاریخی سیل هجوم مهاجران , رشد فزاینده افراط گرایی و روند فزاینده سیاستهای چند قطبی شده به سر می برد, اینک با این حادثه بر موج تنشهای آن افزوده خواهد شد .

در این بحبوحه, واکنش طرفداران گروههای افراط گرا و به ویژه 'داعش' به این حملات تروریستی حائز اهمیت است که همگی در شبکه های آنلاین مراتب مسرت وشادمانی خود را از این حادثه ابراز کرده اند.

دقایقی چند بعد از حوادث جمعه شب پاریس , هواداران 'داعش ' در شبکه های مجازی , با ارسال هشتک hashtags مراتب شادمانی خود را از آن اعلام کردند و نوشتند: ' پاریس در میان شلعه های آتش ' و 'داعش به پاریس حمله می کند ' .

واشنگتن پست در فرازی دیگر افزود:
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است .
رهبران جهان یکی پس از دیگری این حادثه تروریستی را محکوم می کنند. 
نکته فوق العاده قابل تأمل و حائز اهمیت در مورد این حوادث زنجیره ای, مهارت و پیچیدگی به کار گرفته شده در انجام آن است که سوالهایی را در ذهن ایجاد کرده است که این عملیات با چه کیفیتی طراحی شده که توانسته است از نگاه تیزبین سرویس اطلاعاتی فرانسه پنهان بماند .
این حملات به حدی زیرکانه و ماهرانه طراحی شده بود که تمام تاسیساتی را که ترتییبات امنیتی سست داشت را هدف قرار دادند. این تاسیسات مکانهایی بودند که طبق سنت و روال معمول, در یک شب سرد پاییزی ماه نوامبر پاریس پذیرای جمعی از گردشگردان خارجی و نیز شهروندان پاریسی است .

این حملات هماهنگ، کمانی از موج حملات را در سراسر شهر کشید.
ورزشگاه فوتبال , سالن کنسرت و رستورانها هدف های در نظر گرفته شده برای این عملیات تروریستی کاملا ماهرانه بود.

مرگبار ترین این حوادث زنجیره ای در سالن کنسرت 'باتاکلان' به وقوع پیوست . این سالن مربوط به قرن نوزدهم و مشهور ترین سالن موسیقی فرانسه است و جمعه شب حین وقوع حادثه مزبور صدها تماشاگر برای تماشای اجرای برنامه یک گروه از خوانندگان آمریکایی در آن گرد آمده بودند .

به گفته شاهدان عینی, سه یا چهار مرد سیاه پوش نقابدار با اسلحه به ساختمان تالار موسیقی یورش بردند و با تفنگ مردم را تهدید و به سوی جمعی که در پی فرار از مهلکه بودند تیراندازی کردند .

با ورورد پلیس به صحنه، مهاجمان که کمربندی از مواد انفجاری به خود بسته بودند , خود را منفجر کردند . پلیس با ورود به ساختمان شاهد یک قتل عام تمام عیار با 118 کشته بود.

ماموران امنیتی فرانسه نیمه شب جمعه و بامداد شنبه سراسر خیابانهای شهر را در سلطه خود در آوردند و از مردم و همه گردشگران حاضر در شهر خواستند که درون خانه ها و ساختمانها بمانند .

'فرانسوا اولاند' رئیس جمهور فرانسه به مناسبت این حادثه جمعه شب در تلویزیون فرانسه ظاهر شد و وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد .

اولاند سوگند یاد کرد که انتقام این حملات را خواهد گرفت . 
رئیس جمهور فرانسه تمام مرزهای هوایی و زمینی کشور را بسته اعلام کرد . ارتش هم وارد صحنه شد و طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری 1500 سرباز ارتش به منظور پشتیبانی از پلیس در خیابانها صف آرایی خواهند کرد .

از آنجایی که تردد در میان تمام کشورهای اروپایی آزاد و بلا مانع است, کنترل مرزهای فرانسه مستحکم اعلام شد.

در ارتباط با همین حوادث, با توجه به آزاد بودن تردد در میان کشورهای اروپایی بدون نیاز به صدور ویزا, کشور سوئد در این هفته کنترل مرزی را در تمام مرزهایش برقرار کرد تا مانع از ورود بی سابقه سیل مهاجرانی باشد که از خاورمیانه ؛ جنوب آسیا و افریقا راهی اروپا شده اند.

اسلوونی هم در سراسر مرزهایش با کرواسی سیم خاردار کشید .

در آمریکا 'باراک اوباما' رئیس جمهور در 'کاخ سفید' حاضر شد و با عرض تسلیت به مناسبت این حادثه برای ارائه هرگونه کمک برای اجرای عدالت در مورد عاملان این حادثه تروریستی اعلام آمادگی کرد .

اوباما گفت :' این موج خشونت نه فقط علیه فرانسه , بلکه علیه همه بشریت و ارزشهای اخلاقی است که همه ما به آن ایمان داریم'.

اوباما امروز/شنبه / قرار است برای شرکت در اجلاس سران 'گروه 20' عازم ترکیه شود .

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین