کد خبر: ۳۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۴

سنی های عراق به نتایج انتخابات اعتراض دارند

آفتاب‌‌نیوز : جبهه وفاق ملی عراق تهديد کرده است اگر نتايج انتخابات تغيير نکند مانع تشکيل دولت جديد خواهد شد.

جلال طالبانی، رئيس جمهور کرد عراق نیز به خبرنگاران گفته است که عراق "نمی تواند توسط اکثريتی که اقليت را ناديده می گيرد اداره شود".

سه گروه اصلی عرب های سنی که جبهه وفاق ملی عراق را تشکيل داده اند می گويند که در انتخابات بغداد تخلف شده است و خواستار اعلام انتخابات مجدد توسط هيئت برگزاری انتخابات شده اند.

عدنان الدليمی يکی از رهبران جبهه وفاق ملی می گويد: "ما نتايجی را که توسط هيئت برگزاری انتخابات اعلام شده نمی پذيريم و اگر هيئت، قدمی برای برقراری عدالت در فهرست های ديگر نتايج آرا برندارد، خواستار برگزاری انتخابات تازه خواهيم شد."

طارق الهاشمی، دبيرکل حزب اسلامی عراق، هيئت برگزاری انتخابات را از "بازی با آتش" برحذر داشته است.

خلف العليان، رهبر شورای گفتگوی ملی عراق، سومين گروه در اتحاد سياسی عرب های سنی، گفت: "ما با دستان بسته باقی نمی مانيم و کسانی که به ما رای دادند را رها نمی کنيم".

گزارش ها حاکی از آن است، عرب های سنی که انتخابات دولت انتقالی در ماه ژانويه را تحريم کرده بودند، روز پنج شنبه گذشته در ابعاد وسيعی در انتخابات پارلمانی شرکت کردند. 
 
نتايج اوليه حاصل از شمارش آرای ۸۹ درصد صندوق های رای نشان می دهد که جبهه وفاق ملی عراق در استان بغداد رتبه دوم را با ۱۸.۶ درصد کسب کرده است.

ائتلاف عراق متحد که توسط شيعيان رهبری می شود، ۵۸ درصد آرا را در بغداد، بزرگترين استان عراق بدست آورده است. در اين استان ۲۱۶۱ نامزد برای کسب ۵۹ کرسی از ۲۷۵ کرسی مجلس نمايندگان به رقابت پرداخته بودند.

فهرست نامزدان عراق ملی، گروه سکولار اياد علاوی، نخست وزير سابق عراق رتبه سوم را کسب کرده است.

هيئت برگزاری انتخابات همچنين اعلام کرده است که ائتلاف عراق متحد در بصره و هشت استان جنوبی ديگر در صدر است. ائتلاف کردستان نيز در سه استان شمالی پيشتاز است.

احمد چلبی، نامزد مستقل که مدت ها نقش چهره مورد حمايت دولت جورج بوش را بازی می کرد، حتی نتوانسته است برای تضمين کسب يک صندلی در مجلس، آرای کافی کسب کند.

راجر هاردی، تحليلگر مسايل خاورميانه بی بی سی می گويد که نتايج انتخابات برای هر دو گروه آقای علاوی و جبهه وفاق ملی خبر بدی بوده است. اين دو گروه قصد داشتند تعداد نمايندگان عرب های سنی را در مجلس افزاش دهند. در حال حاضر گروه های شيعی و کرد در مجلس اکثريت دارند.

تحليلگر بی بی سی معتقد است که بر اساس نتايج فعلی شمارش آرا، اتحاد شيعيان وضعيت مسلط خود را در مجلس حفظ خواهد کرد.

نتايج نهايی انتخابات تا ماه آينده ميلادی روشن نخواهند شد.
 
طالبانی، رئيس جمهور عراق و يکی از رهبران ائتلاف کردستان، گفته است که می خواهد حاصل انتخابات، تشکيل دولتی فراگير باشد.

او به خبرنگاران گفته است: "می خواهيم دولتی داشته باشيم که به همه گروه ها متصل باشد. عرب های شيعيه و سنی، کردها و ترکمن ها".

آقای طالبانی انتقادات سنی ها را مردود دانسته و گفته است که انتخابات منصفانه برگزار شده است.

او گفته است: "برخی اعتراضات منطقی اند و برخی ديگر نه. در اين مورد هيئت برگزاری انتخابات قضاوت خواهد کرد ولی انتخابات، جايگاه عراق را در جهان تقويت کرده است و ثابت کرد مردم عراق قادرند بر اساس قوائد دمکراسی عمل کنند."

رئيس جمهور عراق همچنين گفته است که دولت جديد بايد بر بازسازی و بهبود وضع امنيتی کشور تمرکز کند.

به گزارش کوئيل لارنس خبرنگار بی بی سی در بغداد بيش از هزار اعتراض پيرامون تخلف در انتخابات توسط هيئت برگزاری انتخابات ثبت شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین