آفتابنیوز : 34 هزار عضو اين اتحاديه پس از آنکه گفتگوها بر سر قرادادهايشان با کارفرمايان بی نتيجه ماند، دست به اعتصاب زدند.
آنها می گويند که "از قدرناشناسی و بی احترامی خسته شده اند" اما کارفرمايان شبکه حمل و نقل، اعتصاب کنندگان را به اتخاذ "شيوه های قلدرمآبانه" متهم می کنند.
مايکل بلومبرگ، شهردار نيويورک به جمع پرشمار مردمی پيوست که با پای پياده به سر کار خود رفتند و هشدار داد که اين اعتصاب می تواند تا 400 ميليون دلار در روز هزينه به بار آورد.
بر اساس قانون ايالت نيويورک، اعتصاب برای کارکنان خدمات عمومی ممنوع است و وکلای کارفرمايان خواستار مجازات شديدی برای متخلفان شده اند تا اتحاديه را از دست زدن به يک اعتصاب طولانی باز دارند.
تئودور جونز، قاضی دادگاهی در بروکلين در حکم خود مقرر داشت که اتحاديه برای هر روزی که اعتصاب ادامه يابد، يک ميليون دلار جريمه بپردازد.
آقای بلومبرگ اين اعتصاب را "اقدامی انزجارآور" دانست که اتحاديه به منظور تقويت موقعيت خود در چانه زنی با مديران انجام داده است.
او از هفت ميليون نفری که برای جابه جايی در اين شهر به طور معمول به شبکه مترو متکی هستند خواست که برای رفتن به سر کار و بازگشت به خانه، به صورت اشتراکی از وسايل نقليه شخصی استفاده کنند، دوچرخه سوار شوند يا پياده روی کنند.
آقای بلومبرگ گفت: "ما نمی توانيم اجازه دهيم که ناملايمات، هرقدر که گسترده باشد، اقتصاد ما را متوقف کند، مدارس را به تعطيل بکشاند يا امنيت عمومی را به خطر اندازد."
تحت تدابير اضطراری که در اين شهر به عمل آمده، خودروهايی که کمتر از چهار سرنشين دارند اجازه نمی يابند که از پلها و تونلهای منتهی به منطقه منهتن عبور کنند.
صف های طويلی برای استفاده از اتوبوسها، قطارها و قايقهايی که هنوز فعال هستند، ايجاد شده است.
جوی بنت، يکی از مسافران گفت که اين اعتصاب برای نخستين بار به او امکان داده تا مسيرش به محل کار خود را روی سطح زمين طی کند. او که پيش از غروب آفتاب در ميدان تايم قدم می زد گفت: "اين اتفاق زيبايی است."
اما بسياری از مسافران همدلی چندانی با اعتصاب کنندگان نشان ندادند.
کرگ دروسا، يکی از اين مسافران ناراضی گفت: "ديگر کافی است. مزايای آنها از ساير جاها در اين کشور کمتر نيست ولی همچنان گله و شکايت می کنند. من اين را درک نمی کنم."
در همين حال، کارکنان اعتصابی حمل و نقل در مقابل محلهای کار خود صف کشيدند و پلاکاردهايی را در دست گرفتند که روی آن نوشته بود: "تحرک نيويورک از ما است. به ما احترام بگذاريد!"
گفتگو بر سر قراردادهای کاری ميان اتحاديه کارکنان حمل و نقل و مسئولان تشکيلات حمل و نقل کلانشهر که از سوی دولت اداره می شود، اندک زمانی قبل از ضرب الاجلی که برای نيمه شب تعيين شده بود، به شکست انجاميد.
دو طرف بر سر افزايش دستمزدها، خدمات درمانی، ميزان پس انداز بازنشستگی و سن بازنشستگی کارکنان اختلاف نظر دارند.
اتحاديه استدلال می کند که حذف برخی از مزايا به دليل مازاد يک ميليارد دلاری درآمد شبکه حمل و نقل، ضرورتی نداشته است اما کارفرمايان می گويند که اين مازاد را برای سرمايه گذاری زيربنايی و جبران استهلاک تاسيسات نياز دارند.
مسئولان حمل و نقل کلانشهر می گويند که پيشنهاد منصفانه ای را ارائه کرده بودند و پيتر کاليکو رئيس اين تشکيلات، اعتصاب اتحاديه حمل و نقل را "دهن کجی" به همه نيويورکی ها خوانده است.
اين نخستين اعتصاب گسترده در شبکه حمل و نقل نيويورک از زمان اعتصاب يازده روزه سال 1980 است که زيان آن برای اين شهر، ميلياردها دلار برآورد می شود.