کد خبر: ۳۳۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷

ورود شهرداری‌ها به بازار خودرو

بازار فروش خودروهاي تسهيلاتي چنان گرم شده كه مطابق انتظار كارشناسان، بازار دلالي آن نيز راه افتاده است. دلالي نه از سوي دلالاني كه از شرايط و جو مناسب بازار بهره مي‌برند، بلكه حالا پاي شهرداري‌ها به ميان آمده است.
آفتاب‌‌نیوز :
گواينكه شهرداري حاضر است از هر طريقي درآمدي براي خود كسب كند و از بازاري كه براي رونق‌بخشيدن به بخش بزرگ اقتصادي كشور براي خروج از ركود بوده، نيز حاضر نيست بگذرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در چند سال اخیر بازارهایی را برای معاملات خودرو ایجاد کرده‌اند، گفت: متأسفانه ما در جریان کار این بازارها نیستیم و افرادی که به این مجموعه‌ها مراجعه می‌کنند، عموما دلالان خودرو هستند که ماشین‌های دست‌دوم به بالا را خریداری می‌کنند. به گزارش «تسنيم»، منصوری افزود: از شهرداری‌ها تقاضا داریم برای راه‌اندازی این بازارها با اتحادیه‌های خودرو هماهنگی کنند تا مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته برای مردم به وجود نیاید. متأسفانه شرکت‌های لیزینگی که پیش‌فروش اتومبیل انجام می‌دهند نیز در طول سال گذشته ٣٣ مورد شاکی داشته‌اند.

بازار داغ اين روزهاي خودروي تسهيلاتي نشان مي‌دهد در پنج روز اجرای طرح فروش خودرو با وام ٢٥ میلیون تومانی، بیش از ١١٠ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ١٠١ هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به فروش رفته است. مطابق آخرین آمار، ایران‌خودرو تا ساعت ١٣:٣٠ ديروز حدود ٥٣ هزار ثبت‌نام اولیه را انجام داده که از این میان ٤٣ هزار متقاضی وجوه خود را واریز کرده‌اند. پژو ٤٠٥، پژو ٢٠٦ و سمند تاکنون در فهرست پرفروش‌ترین محصولات این شرکت قرار دارند. شرکت سایپا نیز تا ساعت ١٥ پنجمین روز اجرای طرح وام ٢٥ میلیون تومانی، ٥٧هزار و ٨٤٤ خودرو را فروخته است. این شرکت تاکنون ٣١هزار و ٧١٩ دستگاه پراید، ١١هزار و ٥٥٤ دستگاه تیبا، ٨هزار و ١٩٣ دستگاه تندر و پنج‌هزار و ٢٨٤ دستگاه وانت نیسان را به فروش رسانده است. به گزارش «تسنیم»، فروش محصولات این شرکت‌ها در حالی برای پنجمین روز ادامه داشت که برخی منابع مسئول اعلام کرده بودند در طرح وام ٢٥ میلیون تومانی فقط فروش صدهزار دستگاه از سوی بانک مرکزی موردموافقت قرار گرفته است. اما فروش شرکت‌های خودروساز از مرز صدهزار دستگاه گذشته و هنوز هیچ مرجعی دستوری مبنی بر توقف فروش صادر نکرده است. خودروسازان نیز از این شرایط استفاده کرده و برای جبران رکود چند ماه گذشته بازار، تمام تلاش خود را برای افزایش فروش محصولات خود انجام می‌دهند؛ حتی در برخی محصولات که ظرفیت یک‌ماهه تولید آنها تمام شده، پیش‌فروش‌ها را با تحویل ٦٠ روز آغاز کرده‌اند. 

رکوردشکنی جهانی «پراید» 

جالب اينكه ركوردداربودن پرايد در اين طرح تنها مختص ايران نبوده و با نگاهي قياسي به طرح‌هاي خودروهاي تسهيلاتي در سطح جهان، مشخص مي‌شود پیش‌فروش خودروهای ایرانی ركورد فروش خودرو را در جهان شكسته است. به گزارش «آنا»، این آمار را می‌توان کم‌سابقه‌ترین فروش خودرو در دنیا دانست. به‌عنوان مثال در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری میلادی، پرفروش‌ترین خودروی دنیا فورد فیستا بوده است. در این مدت بیش از ۸۰ هزار دستگاه از این خودرو در کل جهان به فروش رسیده است. این در حالی است که به واسطه طرح فروش اقساطی، خودروی پراید تنها در چهار روز، به فروش ٣١ هزار دستگاه رسیده است. نکته جالب‌توجه اینکه می‌توان خودروی فیستا ۱۴ هزار پوندی را با پیش‌پرداخت ۱۹۸ پوند؛ یعنی حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تومان به صورت لیزینگی تهیه کرد. این خودرو مجهز به سیستم پارک هوشمند است! فیستا مدل ۲۰۱۵ با جد خود یعنی نمونه شکست‌خورده فورد فستیوای سال ۱۹۸۶ یا همان پراید کنونی نتوانسته است در فروش، سرافراز بیرون بیاید اما فروش پراید در یک ماه قطعا بیش از فروش یک‌ساله این خودروی پیشرفته خواهد بود. در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی عکسی منتشر شده که نشان از ارائه وام خرید خودرو در کانادا دارد. طبق این تصاویر، خودروهای شرکت آمریکایی جنرال موتورز با سود صفر درصد و اقساط هفت‌ساله به فروش می‌رسند. در شبکه‌های اجتماعی، فروش لیزینگی این خودروها با خودروهای ایرانی مقایسه شده است. همه این خودروها مدل ۲۰۱۵ از شرکت جنرال‌موتورز آمریکا در کشور کانادا هستند. در این طرح، شورلت، بیوک و GMC خودروهای خود را با وام هفت‌ساله بدون بهره به فروش می‌رسانند. اما به هر ترتيب اين طرح كه برخي از كارشناسان تصور نمي‌كردند با موفقيت همراه شود، روند موردعلاقه دولت و خودروسازان را در پيش گرفته است و بنا به گفته‌هاي معاون بازاریابی و فروش سایپا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شده تا ظهر جمعه، تهراني‌ها با سهم ١٩درصدي از كل فروش اين شركت خودروساز و با فاصله هشت‌درصدي از خراسان رضوي، يكه‌تاز دريافت وام خودرو بوده‌اند. با اين اوصاف به‌خوبي مي‌توان دريافت كه قدرت خريد تهراني‌ها بسيار نازل‌تر از ديگر استان‌ها بوده که از اين طرح استقبال كرده‌اند. 

ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد 

بازارهاي خودرو در طول آخرين روز كاري هفته (پنجشنبه) نشان مي‌دهد بازار آزاد خودرو با كسادي روبه‌رو شده و با وجود ريزش قيمت‌ها در بازار آزاد، متقاضيان ديگر علاقه و رغبتي براي خريد خودرو از بازار آزاد ندارند. به گزارش «مهر»، آن‌گونه که خودروسازان می‌گویند این فرصت دیگر تکرار نخواهد شد و بنابراین زمان خوبی است که متقاضیان واقعی خرید خودرو با این وام، وارد بازار شوند و خرید کنند. دلیلشان هم این است که خرید خودرو با پیش‌پرداخت اندک، با سودی کمتر از متعارف این روزهای بانک‌ها و درنهایت با اقساط چهارساله که معمولا از سوی خودروسازان در نظر گرفته نمی‌شود، کمتر زمانی وجود داشته است، اما بخش عمده‌ای از افرادی که در این طرح وارد شده‌ و برای دریافت خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اولین‌باری نیست که می‌خواهند خودرو بخرند، آنها می‌خواهند خودروهای فعلی خود را بفروشند و به‌عنوان پیش‌پرداخت بدهند؛ بنابراین زمان خوبی است که از این شرایط استفاده کنند اما روی دیگر سکه، بازاری است که این افراد می‌خواهند خودروی خود را در آن بفروشند؛ همان بازار آزاد.  

گزارش میدانی «مهر» از برخی نمایشگاه‌های اتومبیل هم حکایت از این دارد که بنگاه‌داران، اتومبیل نمی‌خرند یا با قیمتی پایین‌تر از حد معمول، حاضرند خودرو را بخرند. یکی از نمایشگاه‌داران به «مهر» می‌گوید: مراجعات برای فروش خودرو این روزها بیشتر از خرید است. مردم می‌خواهند خودرو خود را بفروشند و به همین دلیل، عرضه خودرو بر تقاضا پیشی گرفته و قیمت افت کرده است. البته برخی‌ها هم که توانایی خرید قسطی و پرداخت اقساط را ندارند، ترجیح می‌دهند با پول اندک، خودرو خریداری و از همان استفاده کنند، برخی‌ها هم ضامن ندارند که بخواهند خودرو نو بخرند، اما باز هم تعداد افرادی که می‌خواهند خودرو بفروشند، بیشتر از کسانی است که می‌خواهند خودرو بخرند. به هرحال بازار خرید و فروش خودروها اندکی رونق گرفته، اما این رونق به نفع فروشندگان خودرو نیست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین