کد خبر: ۳۳۱۲۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

دلیل عدم دیدار آیت‌الله مکارم با وزیر ارشاد

در حالیکه وزیر امور خارجه روز پنج شنبه به دیدار آیت الله مکارم شیرازی رفته بود حسین نوش‌آبادی دلیل عدم دیدار وزیر ارشاد در همان روز را اینچنین توضیح داد: کسالت آیت‌الله مکارم شیرازی دلیل عدم دیدار ایشان با علی جنتی بود.
آفتاب‌‌نیوز : در حالیکه وزیر امور خارجه روز پنج شنبه به دیدار آیت الله مکارم شیرازی رفته بود حسین نوش‌آبادی دلیل عدم دیدار وزیر ارشاد در همان روز را اینچنین توضیح داد: کسالت آیت‌الله مکارم شیرازی دلیل عدم دیدار ایشان با علی جنتی بود.

به گزارش فارس، نوزدهمین نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی صبح امروز برگزار شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست ضمن اشاره به هفته کتاب گفت: کتاب سند فرهنگ و تمدن یک ملت است، تمدن‌های بشری را می‌توان از آثار مکتوبشان ارزش‌یابی کرد. انقلاب ما هم انقلابی فرهنگی است و نظام جمهوری اسلامی بر پایه فرهنگ دینی و ملی استوار شده است. فرهنگ خاستگاه نظام اسلامی است و اسلام دینی است که به مطالعه کتاب، قلم و نوشتن اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. کتاب منبع تجربیات بشریت در اعصار و قرون گذشته بوده است،‌کتاب پل ارتباط گذشته و آینده بشر و حلقه اتصال آسمان به زمین است.

160 هزار عنوان کتاب از ارشاد مجوز گرفته‌اند

وی افزود: ما به اهل قلم و نویسندگان احترام می‌گذاریم و حفظ حرمتشان را نیز لازم می‌داریم یکی از مولفه‌های توسعه فرهنگی میزان چاپ، توزیع و خوانندگان کتاب است. از شهریور سال 92 تا به امروز بیش از 160 هزار عنوان کتاب از ارشاد مجوز گرفته‌اند و تعداد شمارگان کتاب‌ها به عدد 342میلیون و 367هزار و 322 نسخه کتاب رسیده است که شامل موضوعات متنوعی از جمله علوم مختلف، ادبیات، دین، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و ... است. این نشان دهنده توجه ویژه‌ای است که نظام و دولت ما برای کتابخوانی قائل است.

نوش‌آبادی ادامه داد: اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد سهولت دسترسی مردم به کتاب، توزیع و بالا بردن نرخ مطالعه مردم که نگران کننده است. باید با استفاده از تبلیغات سعی شود تا کتاب جزیی از برنامه روزانه مردم قرار بگیرد، میزان مطالعه مردم ما از 5 دقیقه و در حال خوشبینانه 20 دقیقه در روز است این عدد باید به حداقل یک ساعت در روز برسد.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به آغاز هفته کتاب گفت: از 23 آبان تا اول آذر ماه هفته کتاب نام‌گذاری شده است. معاونت فرهنگی برنامه‌های متنوعی را در سطح ملی و استانی تدارک دید ه که این برنامه‌ها هم اکنون در حال اجرا هستند در همین ایام جایزه جلال را خواهیم داشت که مانند هر سال سعی می‌شود برگزار شود. نامزدهای سه بخش این جایزه معرفی شدند و 2 هزار کتاب در 4 بخش بررسی شده و سعی شده تا جوایز جایزه جلال به شکلی باشد تا حداقل هم‌تراز جایزه کتاب سال باشد.

نمایشگاه مطبوعات نشان داد مردم به مطبوعات اهمیت می‌دهند

نوش‌آبادی در ادامه به نمایشگاه مطبوعات که هفته گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مطبوعات که در هفته گذشته برگزار شد یکی از نمایشگاه‌های خوب دولت یازدهم بود که با حضور پررنگ رسانه‌های مکتوب و مجازی فضای نمایشگاه پر رونق و جذاب بود. اینگونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی هستند تا مردم خواسته‌هایشان را از مطبوعات بیان کنند. حضور مردم در نمایشگاه مطبوعات امسال نشان داد و مردم به مطبوعات اهمیت می‌دهند و رسانه‌ها جایگاهشان را در میان مردم پیدا کرده است.

وی افزود: امسال بیش از 700 رسانه مکتوب و مجازی در نمایشگاه حضور داشتند و دهها نشست تخصص نیز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، بسیاری از مسئولان ارشد نظام و شخص رئیس جمهور نیز از نمایشگاه امسال بازدید کردند از همه سلیقه‌ها و همه جریانات سیاسی در نمایشگاه حضور داشتند. اما تعدادی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های متاسفانه غایب بودند و عدم حضور آنها که جایشان خالی بود لطمه‌ای به حضور مردم وارد نکرد، این عزیزان به مخاطبانشان کم لطفی کردند و حق خودشان را نادیده گرفتند. کشور متعلق به همه است و همه حق حضور و ارتباط با مردم را دارند. شایسته بود این دوستان رابطه‌شان را با مخاطبانشان تقویت می‌کردند.

مخالف افزایش هرگونه تعرفه کاغذ هستیم

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه درخصوص افزایش تعرفه کاغذ نیز گفت: وزارت ارشاد از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی‌کند و مخالف آن است به دلیل اینکه افزایش تعرفه باعث افزایش قیمت کتاب می‌شود و ما به شدت مخالف افزایش هرگونه تعرفه کاغذ هستیم چون این افزایش ممکن است ما را با کاهش مخاطب مواجه کند.

کسالت آیت‌الله مکارم دلیل عدم دیدار ایشان با وزیر بود!

حسین نوش‌آبادی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر چرایی عدم دیدار علی جنتی و آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار اخیر وزیر ارشاد با مراجع عظام تقلید گفت: وزیر ارشاد ارتباط خوبی با حوزه و مراجع عظام تقلید دارند و همیشه تعامل میانشان برقرار بوده است و ایشان تاکنون در طول دولت یازدهم هم با بزرگان حوزه دیدار داشته‌اند. در سفر اخیر هم با تعدادی از مراجع دیدار داشتند که ملاقات‌های خوب و ارزشمندی بوده که نتایج خوبی را هم در پی داشت اکثریت مراجع عظام از اقدامات مثبت وزارت ارشاد حمایت کردند و در عین حال توصیه‌هایی را که لازم بود را ارائه کردند و جناب جنتی هم گزارش‌های خوبی به مراجع ارائه دادند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون درنظر گرفتن دیدار محمدجواد ظریف در همان روز با آیت الله مکارم شیرازی در ادعایی عجیب اظهار داشت: این که با بعضی از مراجع ملاقات نداشتند به دلیل برنامه‌ریزی از قبل این دفاتر بوده است. کسالت آیت‌الله مکارم شیرازی دلیل عدم دیدار ایشان با وزیر ارشاد بود و بحث اینکه آیت‌الله مکارم ایشان را نپذیرفتند مطرح نبوده است.

هیچ‌کدام از برنامه‌های ارشاد به دلیل کمبود بودجه تعطیل نشده است

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شفافیت مالی معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد گفت: فعالیت‌ها و گردش‌های مالی وزارت ارشاد منطبق با چارچوب‌های قانونی بوده است بودجه‌ای که به ارشاد تعلق می‌گیرد بودجه‌ای کافی نیست اما این کاهش‌ کمبود اعتبار لطمه‌ای به اجرای برنامه‌های ما نزده است سعی کردیم با کمترین اعتبارات برنامه‌های خود را دنبال کنیم و هیچ برنامه‌ای را چه در سطح ملی و چه در سطح استانی به دلیل کمبود بودجه تعطیل نشده است البته ممکن است این کمبود بودجه بر کیفیت کار تاثیر بگذارد.

توجه به فتاوی مقام معظم رهبری برای ما اولویت اول است

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در خصوص شرایط ساخت فیلم در حوزه‌های مذهبی و دینی گفت: تولید هرگونه فیلم در حوزه‌های دینی با حساسیت، اهمیت و مخاطره همراه بوده و حاشیه‌های زیادی همواره در این نوع فیلم‌ها هست و جود این مشکلات نباید مانع ورود فیلم‌سازان در این عرصه شود تولیدات در  حوزه دینی باید با درک درست از واقعیات تاریخ اسلام همراه باشد فیلم‌سازان باید به نظرات مراجع احترام بگذارند و از نقاط اختلاف برانگیز بپرهیزند و در مجموع تمام جوانب را در نظر بگیرند و از مشاوران آگاه کمک بگیرند تا کارشان دچار مشکل نشود به نمایش گذاشتن چهره معصومی همیشه محل سوال بوده است به همین دلیل هم فیلم فاخر رستاخیز با مشکلات مواجه شد توجه به فتاوی مقام معظم رهبری برای ما اولویت اول است و فیلم‌سازان نیز باید به این حساسیت‌ها واقف باشند. امیدوارم در نشست اخیری که کارگردان و تهیه‌کننده فیلم رستاخیز با وزیر ارشاد داشتند مشکلات این فیلم حل شود در این جلسه قرار شده تا کارگروهی مشکل این فیلم را بررسی کرده و آن را حل کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد اکران این فیلم ارزشمند باشیم.

وی افزود: حوزه علمیه با نگاه واقع‌بینانه و با شناخت درست از شرایط جهانی و سینما می‌تواند به ما کمک شایان توجهی کند تولید فیلم و سریال در این حوزه دفاع از بنیان‌های اعتقادی ما است امروز اکثر کشورهای جهان از اکران فیلم محمد استقبال کردند و هیچ کس نتوانست برای این فیلم حاشیه بسازد این تولیدات هنری می‌توانند سینمای ما را بیشتر مطرح کنند.

آخرین وضعیت دانشکده خبر

نوش‌آبادی در ادامه در خصوص پلمب دانشکده خبر نیز گفت: اختلاف حقوقی با مالک ساختمان و مسئول دانشگاه علت این اتفاق بود و مالک مطالبه مالی داشت اما رسیدگی به این فرایند طولانی شد و مالک حکم قضایی گرفت این موضوع بلافاصله از وزارت ارشاد دنبال شد و با رفع مشکل مالی کمتر از 24 ساعت دانشکده خبر فک پلمب شد.

تا احراز هویت افراد باقی‌مانده، نمی‌توان درباره وضعیت رکن‌آبادی نظر داد

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص آخرین وضعیت 19 نفر شناسایی نشده در حادثه منا گفت: امیدوارم با آزمایشات DNA که صورت گرفته بتوان هویت این افراد را احراز کرد. قرار است بستگان درجه یک خانواده‌های 19 نفر به عربستان بروند تا آزمایشات لازمه برای احراز هویت این افراد صورت گیرد در مورد آقای رکن‌آبادی اما گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد ما تا تعیین و تکلیف این اجساد مشخص نشود نمی‌توانیم نظر خاصی را درباره وضعیت ایشان بدهیم بعد از شناسایی اجساد باقی‌مانده اگر ایشان در میان این 19 نفر نبود بحث‌های دیگر و گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود قابل بررسی است اما ما بیشتر احتمال می‌دهیم که ایشان یکی از جانباختگانی است که هویتش مشخص نیست.

نوش‌آبادی درخصوص سرنوشت تلگرام نیز گفت: کانال‌های غیراخلاقی تلگرام حذف شدند و دغدغه‌ها تقریبا برطرف شده و هم اکنون نیز فعال است خوشبختانه پیگیری‌های ما موثر واقع شد و مدیران تلگرام کانال‌های غیراخلاقی را حذف کردند.

سوال مطهری از جنتی

سخنگوی وزارت ارشاد در پایان در خصوص حضور علی جنتی برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس نیز گفت: قرار است آقای مطهری درخصوص بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه که قانونش در سال 1375 به تصویب رسید از وزیر ارشاد سوال کند وزیر ارشاد نیز با حضور در صحن مجلس و با ارائه گزارش‌هایی عملکرد این وزارتخانه را در این خصوص ارائه خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین