کد خبر: ۳۳۱۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴

در سینما و تئاتر ایران چه خبر است؟

جلسه نقد و بررسی «در کوچه‌های عشق» فیلمی که خسرو سینایی سال ۱۳۶۹ آن را کارگردانی کرده‎است، در مشهد برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، پردیس «هویزه» مشهد شنبه ۳۰ آبان‌ماه میزبان جلسه نقد و بررسی «در کوچه‌های عشق» است. در این جلسه ابتدا از ساعت ۱۷ فیلم برای حاضرین به نمایش درمی‌آید و سپس از ساعت ۱۹ جلسه نقد و بررسی با حضور خسرو سینایی کارگردان و کیوان کثیریان به عنوان منتقد جلسه برگزار می‌شود.

«در کوچه‌های عشق» با یک خط داستانی کمرنگ، براساس خاطرات جوانان مهاجر آبادانی و به خصوص یادداشت‌های محمد خدادادی و بهروز صمدی مطلق شکل گرفته و روایت‌گر تردید و دودلی جوانی است که پس از پایان جنگ بین ماندن در تهران و بازگشت به آبادان، سرگردان است و خاطرات خود را مرور می‌کند. در کوچه‌های عشق اولین تجربه بازیگری مهدی احمدی است و علاوه بر مهدی احمدی، حمید فرخ‌نژاد نیز در یک سکانس از این فیلم برای اولین بار جلوی دوربین قرار گرفته است. حمید فرخ‌نژاددر این فیلم دستیار خسرو سینایی بود. لوون هفتوان نیز نقش کوچکی در این فیلم بازی می‌کند.

این فیلم در جشنواره فجر سال ۶۹ به نمایش درآمد و در جشنواره کن سال ۱۹۹۱ در بخش نوعی نگاه پذیرفته شد که یکی از نخستین حضورهای سینمای بعد از انقلاب در جشنواره فیلم کن بود. سینایی علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی، نوشتن فیلم‌نامه و ساخت موسیقی فیلم را هم برعهده داشته و تدوین فیلم نیز کار مشترک سینایی و علی لقمانی است.

"مونس" به تالار حافظ می‌رود

نمایش "مونس" به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا از چهارم آذرماه در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

نمایش "مونس" تازه‌ترین نمایش مهرداد کوروش‌نیا با نگاهی به جنگ از چهارم آذر ماه اجراهای عمومی خود را در تالار حافظ آغاز می‌کند.

این نمایش در ادامه نمایش "آخرین نامه" و با نگاهی زنانه به موضوع جنگ و عوارض آن است.

تینا بخشی، سحرناز عباس‌زاده، الهام شعبانی، مسیح کاظمی، سمیه برجی و ندا قربانیان در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده، حسن جودکی مدیرتولید، سعید حسن‌لو طراح صحنه، الهام شعبانی طراح لباس، تینا بخشی طراح گریم، آزاده بخشی دستیار کارگردان و برنامه ریز، محمد صادق زرجویان عکاس، طراح پوستر و بروشور، علی شهبازی آهنگساز، سارا حدادی روابط عمومی و مهرانگیز قهرمانی مشاور رسانه دیگر عوامل اجرایی این نمایش‌ هستند.

نمایش "مونس" نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا آذرماه ساعت 20:30 در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

تازه‌ترین نمایش‌های روی صحنه در کشور

اجرای عمومی 9 نمایش در استان های گیلان ، بوشهرو گلستان از هفته پایانی آبان ماه آغاز شده و تئاتر شهر مشهد برای تولید نمایش‌های جدید در اختیار گروه‌های تئاتر قرار گرفته است.

امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی از اجرای 9 اثر نمایشی و تولید آثار متعدد در استان‌های مختلف کشور خبر داد که مروری بر فعالیت گروه‌های نمایش چهار استان گیلان ، بوشهر ، گلستان و خراسان رضوی خواهیم داشت.

سالن وارش شهر رشت از 30 آبان میزبان نمایش "مثل یک گلوله برف کوچک" نوشته و کارگردان مهرداد هنرمند می‌شود.

این نمایش که کاری از گروه نمایشی افرا است با حضور بازیگرانی همچون حید فخر موسوی,مهرداد بخشی,سما استیفا,ناژین چهره سیمین و عارف گم زاد روی صحنه می‌رود.

اثر برگزیده بیست و چهارمین جشنواره سراسری تیاتر سوره ماه تا 6 آذر روی صحنه خواهد بود.

این در حالی است که گروه نمایشی افرا تا 30 آبان نمایش "بازی جشن پر کندن غاز با مدل موی مصری" را در خانه کوچک نمایش شهر رشت روی صحنه دارد. این نمایش با کارگردانی نیما حسندخت و بازنویسی یوسف فخرایی آماده شده و حدیث نیکرو، فرناز علیپور ، ساینا ستاری ، پریا مهدی پور و ... در آن ایفای نقش می کنند.

اما در استان بوشهر که با اجرای 5 نمایش یکی از پر کارترین ایام تئاتری خود را می گذراند نمایش "نشون خیرو" نوشته رضا مختارزاده و به روایت سعید گلچمن به زودی روی صحنه می رود. این نمایش کاری از گروه آریو تنگستان است.

نمایش "نت" نوشته حسین زارعی که سعید بهمرد آن را کارگردانی کرده و صادق کشت ورز، نیلوفر داوودی و فرشته طباطبایی در آن ایفای نقش می کنند نیز در هفته جاری روی صحنه سالن پلاتو این شهر بوده است. این نمایش کاری از گروه هنری امین بوشهر به شمار می‌رود.

اجرای نمایشنامه خوانی "پاییز نگفته بود" نوشته رضا گشتاسب و با کارگردانی محمد دهدشتی از 3 تا 5 آذر در مجتمع فرهنگی هنری پیامبر اعظم(ص) دیلم روی صحنه خواهد رفت . در این اجرا محمد دهدشتی ، لاله شایان فر ، کورش لیراوی ، سوسن حیاتی ، حسین کرمی و نادیا اشرفی خواندن نقش‌ها را بر عهده دارند.

"ماه در قاب" نمایش بزرگ عاشورایی است که در مسجد امام علی (ع) بوشهر اجرای خود را آغاز کرده است. تولید این نمایش را پایگاه مقاومت حضرت ولی عصر (عج) ، هیئت محبین آل یاسین و گروه هنری نافع بر عهده دارند.

در شهر کنگان نیز نمایش "خرده جنایت های زناشوهری" با کارگردانی مجتبی محمدیان و لیلا تهمتن روی صحنه رفته است. این نمایش نیز کاری از گروه اورنگ محسوب می شود.

تئاتر اینچه برون در هفته جاری شاهد تمدید اجرای دو نمایش "مکبث" و "یک کاسه دوغ شتر" بود. این دو نمایش به دعوت هنگ مرزی اترک استان گلستان در بازارچه مرزی گمرک اینچه برون اجرا می شوند که با استقبال بی نظیر مرزنشینان و مرزیانان روبرو شده است.

از مجموعه تئاتر شهر مشهد نیز خبر می رسد که برنامه اجراهای این مجموعه تا خرداد ماه 95 توسط گروه های نمایشی رزرو شده که در حال حاضر مشغول آماده سازی نمایش های خود هستند. اجرای نمایش های جدید در شهر مشهد به زودی از سر گرفته خواهد شد.

معرفی هیات انتخاب بخش خیابانی دومین سوگواره «خمسه»

اعضای هیات انتخاب و بازبینی بخش خیابانی دومین سوگواره خمسه معرفی شدند.

هیاتی متشکل از حسین عاطفی، سعید اسماعیلی و سامان خلیلیان آثار بخش خیابانی دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین‌های مذهبی خمسه را بازبینی خواهند کرد.

دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری علی اصغر خسروی از 8 الی 25 آذر ماه در تهران برپا می‌شود.

تمدید نمایش‌ها نشان، عملکرد صحیح تئاتر مقاومت

حسین کیانی معتقد است اجراهای عمومی نمایش سبب دیده شدن آثار می‌شود، این دیده شدن سبب آشنایی عموم مردم، استقبال آنها از کارهای هنرمندان و تمدید اجراهای نمایش‌ها در برخی استان‌ها شد.

او که با نمایش "خرگوش سفید با چشمان قرمز" در این دوره از جشنواره حضور دارد گفت: نمایشنامه این اثر نوشته رضا گشتاسب است. این نویسنده در اثرش از عنصری بهره برده که به واسطه آن می‌توان اتفاقات مختلفی را در اجرا رقم زد و آن عنصر خواب است.

کیانی با اشاره به استفاده از سمبل‌های مختلف در نمایش عنوان کرد: ما در این کار از دو سبک سمبولیسم و اکسپرسیونیسم بهره بردیم. مانند عنصر خاک یا المان که کاربردهای متفاوتی پیدا می‌کند.

او که اولین حضورش در جشنواره تئاتر مقاومت را تجربه می‌کند تاکید بر ایجاد نگاه دقیق به این حوزه را خاطرنشان کرد: این کارگردان تئاتر، روند اجرایی این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: این دوره از جشنواره، میزبان تمام آثار ارائه شده بود که از میان آنها نسبت به سطح کیفی‌شان انتخاب‌هایی داشت و آثار پذیرفته شده به اجرای عمومی می‌رسند. این باعث خوشحالی است که کارها امکان دیده شدن پیدا می‌کنند.

آثار بخش رادیویی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت،معرفی شدند.

از میان 60فایل صوتی ارسال شده از 24 مرکز استان به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت 7اثر برگزیده و در بخش رادیو تئاتر اجرا خواهند داشت که به شرح زیر است:

1.«من زنده ام» به کارگردانی رضا بهاروند و نویسندگی معصومه آباد، تنظیم برای رادیو تئاتر:ایوب آقاخانی ،از تهران

2.«دختر شینا» به کارگردانی علی مست علی و نویسندگی بهناز ضرابی زاده، تنظیم برای رادیو تئاتر:ایوب آقاخانی،از تهران

3.«سفر به گرای 270 درجه» به کارگردانی فائقه صالحیان و نویسندگی احمد دهقان، تنظیم برایرادیو تئاتر:ایوب آقاخانی،از تهران

4.«پایی که جا ماند» به کارگردانی عمار خطی و نویسندگی سید ناصر حسینی پور، تنظیم برای رادیو تئاتر:ایوب آقاخانی،از تهران

5.«بالهای خیس قاصدک» به کارگردانی رضا داداشی و نویسندگی معصومه آباد(بر اساس رمان من زنده ام)،تنظیم برای رادیو تئاتر:آرزو شهنواز، از قزوین

6.«گامهای ابدی» به کارگردانی رضا داداشی و نویسندگی سیدناصر حسینی پور (بر اساس رمان پایی که جا ماند)، تنظیم برای رادیو تئاتر:حمزه علی محمدی،از قزوین

7.«مرز» به کارگردانی رحمان قدمی و نویسندگی سیدناصر حسینی پور(براساس رمان پایی که جا ماند)،تنظیم برای رادیو تئاتر:مهدی قاسم زاده، از مازندران

علاقه‌مندان جهت مطلع شدن از برگزاری بخش های مختلف این جشنواره می توانند به آدرس www.Resistancetheater.ir مراجعه کنند.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از ۳۱ شهریور تا هفتم آذر ۱۳۹۴ در حال برگزاری است.

انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان افتخار سینمای ایران باید تقویت شود

حجت الله ایوبی در دیدار با مدیران انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به جایگاه و اهمیت انجمن در سینمای ایران آن را مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پشتوانه سینمای ایران از آغاز انقلاب تا کنون و در آینده عنوان کرد.

روز گذشته 26 آبان ماه پیش از برگزاری آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با مدیران انجمن سینمای جوانان ایران دیدار کرد.

این دیدار با حضور فرید فرخنده کیش رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مهربان فرهودی معاون اداری و مالی انجمن، سهیلا عسکری مدیر روابط عموم ، دبیران مناطق هشتگانه و مدیران دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الله ایوبی با اشاره به اینکه تجربه انجمن سینمای جوانان ایران در عرصه بین المللی یکی از افتخارات سینمای ایران است گفت: در تمام رویدادهای فرهنگی بین المللی زمانی که از تجربه، سابقه و نقش انجمن سینمای جوانان ایران در نزد فیلم سازان و مدیران فرهنگی سایر نقاط دنیا حرفی می زنیم همواره با تعجب و شگفت زدگی آن ها رو به رو می شویم که چنین ارگان گسترده با چنین وظیف مهم و خطیری در ایران فعالیت می کند و بدنه سینمای حرفه ایران مدیون آن است. طبعا انجمن یکی از مهم ترین افتخارات سینمای ایران است.

وی در ادامه افزود: تجربه موفقیت آمیز المپیاد فیلم سازی که با همکاری و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران اصلا قابل تصور نبود به خوبی نقش و پتانسیل های انجمن سینمای جوانان ایران را به خوبی به همه یادآوری کرد.

در ادامه این دیدار مدیران دفاتر انجمن با بیان عمده مسائل، درخواست ها و مشکلات موجود در دفاتر انجمن، تقویت جایگاه دفاتر انجمن به عنوان نمایندگان سینمای ایران در سراسر کشور، تقویت و جایگاه انجمن در نزد سازمان ها و ارگان‌های دیگر، تامین تجهیزات و امکانات آموزشی به روز برای بالا رفتن کیفیت و کمیت آموزش سینما، تخصیص ردیف بودجه مشخص برای انجمن و همچنین تولیدات فیلم در سه سطح حرفه‌ای، آماتور و آموزشی، توجه بیشتر به دفاتر انجمن در شهرها و استان های مرزی به دلیل پررنگ تر بودن تهاجم فرهنگی کشورهای همسایه و کوچ فیلم سازان پرورش یافته به کشورهای خارجی، تقویت امکانات و شرایط فیلم سازی برای فیلم سازان استان های سراسر کشور برای جلوگیری از کوچ فیلم سازان به تهران، رفتار سلیقه ای مدیران کل ارشاد در برخی استان ها که موجب به وجود آمدن شرایط سخت فعالیت برای فیلم سازان شده است، امکان ساخت فیلم‌های بلند سینمایی اول توسط فیلم سازان شهرستانی برای پررنگ تر شدن نگاه بومی و منطقه‌ای در استان‌ها شدند.

حجت الله ایوبی پس از شنیدن نقطه نظرات مدیرات انجمن با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد شور و انگیزه در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور به منظور تقویت هر چه بیشتر انجمن پیشنهادات و راهکارهایی با تمرکز بر استمار المپیاد فیلم سازی نوجوان توسط انجمن و با مدیریت انجمن ارائه داد و افزود: امیدوارم طرح‌های کاربردی و قابل دفاع از سوی انجمن سینمای جوانان ایران برای عملی شدن این طرح‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به سازمان سینمایی ارائه شود.

موافقت با عرضه 4 فیلم برای شبکه نمایش خانگی

شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه 4 عنوان موافقت کرد.

در جلسه 24 آبان شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد،با عرضه فیلم‌های" غزاله" به تهیه کنندگی محسن شاه محمدی و به کارگردانی شراره رخام ، "پر سفید"به تهیه کنندگی و به کارگردانی بهزاد بروجنی ،"تو یک علامت سوال بزرگی" به تهیه کنندگی فرهاد رحمتی و به کارگردانی مهرداد فلاحتگر و"ننه دلاور" به تهیه کنندگی و به کارگردانی سجاد افشاریان موافقت شد.

همچنین در این جلسه با عرضه 4عنوان فیلم خارجی ،5 عنوان فیلم مستند و یک عنوان فیلم کوتاه نیز موافقت به عمل آمد.

موافقت با ساخت 3 فیلم در شبکه نمایش خانگی

شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت سه فیلمنامه موافقت کرد.

بر اساس جلسه 24 آبان شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم‌نامه‌های "روزنه ای برای شکار" به تهیه کنندگی و به کارگردانی محسن توکلی دارگانی ، " افسانه شکارچیان گرگ" به تهیه کنندگی و به کارگردانی مهدی نادری و " آرزوی بر باد نرفته " به تهیه کنندگی بهروز خوش رزم و به کارگردانی سعید دولتخانی موافقت به عمل آمد.

همچنین در این جلسه با ساخت یک عنوان فیلم مستند نیز موافقت به عمل آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین