کد خبر: ۳۳۲۲۱۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹

کوسه‌های سیرک پرتغال خفه شدند

مسئولان سازمان محیط زیست: نمی دانیم کوسه ها با چه مجوزی وارد کشور شدند!
آفتاب‌‌نیوز :
سه کوسه ماهی سیرک کاردینالی که علیرغم اعتراضات فعالان حیات وحش از مرز بازرگان به مشهد منتقل شده بودند به دلیل نقص فنی و قطع شدن سیستم اکسیژن رسانی آکواریوم تلف شدند.

پروین فرشچی، معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تکذیب صدور مجوز برای ورود این کوسه ها به کشور گفت: به دنبال درخواست مدیرکل دلفیناریوم برج میلاد برای ورود آبزیان سیرک پرتغال به کشور مقرر شد شرایطی مناسب و استاندارد برای نگهداری از این آبزیان در مکانی ثابت فراهم آید تا در صورت تایید شرایط این مکان توسط کارشناسان سازمان، مجوز ورود این آبزیان به کشور صادر شود اما بعد از آن چنین شرایطی فراهم نشد و طبیعتا ما هم مجوزی هم صادر نکردیم.

امیرحسین داداشی، رییس اداره امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست بیان اینکه استفاده از حیوانات در سیرک مستلزم اخذ مجوز از دفتر شکار و صید سازمان و همچنین بازدید و تایید شرایط نگهداری از حیوانات است در گفتگو با فارس تاکید کرد: برای ورود کوسه های سیرک پرتغال به کشور و استفاده از آنها در نمایش سیرک، هرگز مجوزی از سوی دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده و از محل نگهداری از این آبزیان بازدیدی صورت نگرفته است.

وی افزود: طی نامه ای به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خواستار بازدید کارشناسان آن اداره از محل سیرک کاردینالی شدیم تا در صورت وجود حیوان در این سیرک به تخلفات انجام شده رسیدگی شود.

در حالی که علی خانی رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ماه گذشته در گفت‌وگو با فارس، از وجود کوسه در مجموعه سیرک کاردینالی مشهد اظهار بی اطلاعی کرده بود، گزارش بازدید کنندگان از این سیرک حاکی از آن بود که در بخشی از برنامه سیرک، آکواریوم کوسه ها که زیر سن اجرای برنامه جاسازی شده بود، برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شد.

به گزارش تابناک، این اتفاقات همه در حالی رخ می‌دهد که به دنبال درخواست‌های مردمی از سیرکها مبنی بر حذف حیوانات از نمایشها، سیرک خلیل عقاب، قدیمی ترین سیرک کشور، غیر از ببرها، تمامی حیوانات خود از قبیل خرس، میمون، شتر، اسب، کروکودیل و مار را از نمایشها حذف کرده و در راستای حذف تدریجی تمامی حیوانات و همراهی با علاقمندان حیوانات و سازمان حفاظت محیط زیست، از تمدید قرارداد با سیرک پرتغال که از کوسه و فوک در نمایشها استفاده می کردند خودداری کرد.

مسئولان اداره کل محیط زیست استان همدان نیز اعلام کرده بودند به دلیل آزار و اذیت حیوانات و شرایط بسیار نامناسب نگهداری از آنها با درخواست صدور مجوز اجرای برنامه توسط سیرک پرتغال تحت حمایت شرکت تله کابین گنجنامه در استان همدان مخالفت کرده اند، سیرک پرتغال به منظور مراجعت به کشورش از مرز بازرگان خارج  اما پس از یک روز اقامت در ترکیه، این بار تحت حمایت دلفیناریوم برج میلاد مجدداً به مرز بازرگان وارد شد تا حیوانات خود را به دلفیناریوم برج میلاد منتقل کرده و بدون حیوانات به اجرای برنامه بپردازد.

نامه سرگشاده کارگروه مردمی حذف حیوانات از سیرک‌ها به مدیرعامل برج میلاد مبنی بر درخواست عدم حمایت برج از ورود حیوانات سیرک پرتغال به دلفیناریوم برج و همچنین خودداری دفتر شکار و صید و دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از صدور مجوز برای ورود حیوانات این سیرک به داخل مرز بازرگان سبب شد حیوانات سیرک پرتغال بیش از دو ماه در مرز بازرگان باقی بمانند.

اما این سیرک علی‌رغم دریافت سهمی معادل 250 هزار یورو به واسطه سه ماه همکاری با سیرک عقاب در شهرهای اهواز و بوشهر با ادعای اینکه هزینه بازگشت به پرتغال را ندارد سرانجام پس از دو ماه انتظار در مرز بازرگان سرانجام با مجوز و یا بی مجوز راه ورود مجدد به کشور را برای خود باز کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین