کد خبر: ۳۳۲۳۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
بیم و امیدهای حسین توکلی

بهداد سلیمی به المپیک می‌رسد

حسین توکلی این روزها، روزهای بسیار سختی را می‌گذراند. مصدومیت‌های پی در پی بهترین‌های تیم، محرومیت سهراب مرادی و ایرادهای گاه و بیگاه برخی وزنه‌برداران که حتی برخی در پوشیدن لباس تیم ملی هم با او همراهی نمی‌کنند، شرایط او را سخت‌تر از هر زمان دیگر کرده است، اما با این وجود توکلی اگرچه بیم مشکل آفرینی احتمالی را دارد، اما امید در او موج می‌زند و برنامه‌های خوبی برای آینده تیمهای ملی وزنه‌برداری دارد.
آفتاب‌‌نیوز : سرمربی این روزهای تیم ملی وزنه‌برداری ایران و قهرمان المپیک سیدنی، در گفت‌وگویی نیم‌ساعته با خبرنگار ایسنا در رستوران هتل هیلتون شهر هیوستون هم از بیم‌های امروزش گفت و هم از امیدهایی که به آینده دارد. البته او نیم‌نگاهی هم به شایعه‌های پیرامون تیمش داشت. برخی از بخش‌های این گفت‌وگو به دلایل مختلف شرایط نشر عمومی را ندارد اما در ادامه بخش‌های مهمی از این گفت‌وگو را خواهید خواند.

ایسنا: من فکر می‌کنم بدشانسی‌های متعددی برای حضور در این رقابت‌ها آوردی؟

توکلی: شما به این می‌گویید بدشانسی؟ دیگر هر اتفاقی که امکان داشت برای ما افتاد. سعید محمدپور آنگونه مصدوم شد. بهداد در بهترین شرایط وقتی برای قهرمانی در جهان آماده می شد اینگونه از تیم جا ماند. یا همان سهراب مرادی. وجود سهراب مرادی به تنهایی می تواند برای یک کشور کافی باشد. اما متاسفانه او را هم نداریم. فکر نمیکنم دیگر سخت از این میشد. ما بنای کسب بهترین نتیجه برای کسب سهمیه المپیک را داشتیم، اما امروز شرایط بسیار سخت شده است.

ایسنا: آیا راهکار ویژه‌ای در این شرایط داری؟

توکلی: با این شرایط چندان نمی‌توان معجزه کرد. داشته‌های ما همین است. نمی توان بیشتر توقع داشت. ما هم در تیم ملی زمان زیادی برای تغییرات اساسی و جدی نداشتیم و باید با همین موجودی‌مان کار می‌کردیم. به عنوان نمونه من امروز خوشحالم که از میان چندین وزنه بردار که تست شدند، امروز علی هاشمی که وزنه بردار بسیار خوبی است به تیم اضافه شده است، یا اینکه توانستم دوباره مجید عسگری را برای رقابتهای جهانی احیا کنیم. ما در شرایط موجود داشته هایمان همین است. فکرش را بکنید به این جمع بهداد، سهراب مرادی و یا سعید محمدپور هم اضافه میشدند. خب تیم خوبی می‌بود. اما همیشه همه چیز یکجا جمع نمی‌شود. شاید من هم کمی بدشانسی آوردم.

ایسنا: البته فکر می‌کنم در تیم هم در کنار بدشانسی‌ها برخی بدقلقی‌ها هم وجود دارد.

توکلی: بله. این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد. ورزشکاران ما جوان هستند و زودرنج. خب من هم روزی در سن و سال اینها وقتی در تیم ملی بودم همین واکنشها را داشتم. مثلا در سال 2003 در رقابتهای جهانی کانادا بخاطر اینکه من در گروه B بودم از حضور در رقابتها سرباز زدم. خب من هم آن روز اشتباه کردم. حتی در بازگشت از کانادا به اشتباهم اعتراف کردم. شاید همان کارهایی که خودم روزی کردم، امروز دوباره شاگردانم می خواهند تکرار کنند. اما من هم آن روز اشتباه کردم و آنهایی هم که امروز به جای تمرکز بر روی مسابقه به موارد حاشیه ای فکر می کنند اشتباه می کنند. هیچ مربی‌ای دوست ندارد ورزشکارش در گروهای پائین‌تر وزنه بزنند، اما نکته تعیین کننده آخرین وضعیت ورزشکار است. اگر ورزشکار در شرایط ضعیف وارد گروه اول بشود، در همان چند حرکت اول یک ضرب یا دوضرب باید پشت سر هم وارد رقابت شود و شاید همین مسئله باعث شود که ورزشکاری که می تواند امتیاز کسب کند، از دور رقابتها خارج شود. ما اینجا به امتیاز نیاز داریم و باید تمام تلاشمان را بکنیم تا اوتی نداشته باشیم.

ایسنا: در مورد سهراب مرادی فکر می‌کنی چه اتفاقی افتاده که امروز او در این شرایط قرار دارد؟

توکلی: شرایط او واقعا تاسف آور است، اما آنچه من می دانم طبق قانون او نمی تواند تا سال آینده به رقابتهای رسمی بازگردد. من خیلی پیگیری کردم و قوانین را بررسی کردم، چیزی که اعلام شده درست است و کار چندان زیادی نمی توانیم بکنیم. فدراسیون جهانی طبق قانون این مورد را اعلام کرده. به هر حال من هم امیدوارم راهی برای حل مشکل پیدا شود.

ایسنا: در مورد بهداد شرایط چطور است؟ متاسفانه حواشی و شایعه‌ها هم پیرامون او کم نیست.

توکلی: به هر حال بهداد قهرمان بزرگی است. حرف و حدیث که همیشه وجود دارد، اما ما چندان به این موارد توجه نمیکنیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم. به نظر من بهداد با دو ماه تمرین پر فشار می تواند به سطح اول المپیک برگردد. او وزنه بردار با استعدادی است که تفکر حرفه ای دارد. من امیدوارم او بتواند زودتر ریکاوری کند و تمرنیهایش را شروع کند.

ایسنا: یعنی قول می‌دهی بهداد در المپیک باشد؟

توکلی: بله. من می‌توانم این قول را بدهم که بهداد در شرایط خوبی به المپیک برسد. ما تمام تلاشمان را می کنیم که او به المپیک برسد.

ایسنا: برای بعد از رقابتهای جهانی چه برنامه‌هایی داری؟

توکلی: من می‌دانم کار کردن با داشته‌های موجود سخت است. باید در هر وزن چند وزنه بردار خوب داشته باشیم که بتوانند با هم رقابت کنند. من مقدمات این کار را فراهم کرده ام. یعنی از همین الان تعدادی را انتخاب کرده ام و به آنها اعلام کرده ام که بزودی به اردو دعوت خواهند شد. زالای را به همراه یکی از دستیارانم در سالنی دیگر بالای سر این وزنه برداران جدید قرار می دهم. از این وزنه برداران هم تعدادی را برای قهرمانی آسیا، ریاست جمهوری روسیه و جام فجر انتخاب می کنم. در پایان از مجموع این وزنه برداران و سایر ورزشکاران قدیمی تر در اردو، بهترینها را برای اردوی المپیک انتخاب میکنم. امیدوارم فرصت باشد که بتوانم این برنامه ها را پیاده کنم.

ایسنا: در این شرایط فکر می‌کنی بتوانیم تیم کامل به المپیک ببریم؟

توکلی: بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد. این اتفاق سخت است. البته اگر تیم این طور به هم نمی‌ریخت شاید برای شش سهمیه می رفتیم، اما حالا چشم به تعداد کمتری سهمیه داریم. باید تلاشمان را بکنیم و هرکدام از وزنه برداران در پی بهترین نتیجه تیمی باشند. شاید بتوانیم تعداد خوبی سهمیه المپیک بدست بیاوریم، اما حتما سهمیه کامل نخواهد بود.

ایسنا: اما فکر می‌کنم امروز امیدهایت بیشتر از ترس‌هایت برای تیم باشد؟

توکلی: ببینید من مسئولیت سنگینی را قبول کرده ام. شرایط خیلی سخت است. در بهترین روزهای نوروز خانواده ام برای دیدن من به استادیوم آزادی آمدند چون من فرصت رفتن بیرون را نداشتم. به هر حال این وظیفه من است. تیم ملی من است. افتخار می کنم اگر بتوانم و کمکی انجام بدم. امروز تیم ملی به کمک من نیاز داشت و دریغ نکردم. تا هر زمانی هم که باشد کمک میکنم. بله من واقعا به آینده امیدوارم. به نیروهای جدیدی که می توانیم به تیم اضافه کنیم. به چهره های جدید. اما برای این کار نیاز به زمان کافی و مناسب داریم. من واقعا امیدوارم تا فدراسیون و کمیته فنی هم از برنامه‌های من حمایت کنند تا بتوانیم در سالهای آتی چهره جدیدی از تیم ملی وزنه برداری را نشان بدهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین