کد خبر: ۳۳۲۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

زائرین اربعین مراقب وبا باشند

وی اظهار کرد: راه درمان وبا نیز جبران آب و املاحی است که بدن از دست داده و ۹۰ درصد افراد با مصرف پودر ساده ORS می‌توانند مایعات از دست رفته بدن را جبران کنند.
آفتاب‌‌نیوز : کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از زائرین اربعین خواست نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از همه‌گیری وبا که در کشور عراق وجود دارد در امان بمانند. رنجبر کاکاوندی اظهار کرد: به دلیل مشکلات بهداشتی که در کشور عراق وجود دارد، وبا در این کشور شایع شده و حدود ۲۰۰۰ نفر از مردم این کشور به آن مبتلا شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا وی، آب و غذای آلوده را مهم‌ترین راه انتقال بیماری وبا دانست و عنوان کرد: این بیماری از طریق تنفس، روبوسی و یا تماس با فرد آلوده منتقل نمی‌شود.
 
کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز بهداشت کرمانشاه از زائرین خواست برای پیشگیری از ابتلا به وبا از غذا خوردن در رستوران‌هایی که از سلامت آن مطمئن نیستند، خودداری کنند. بهتر است افراد آب بسته بندی شده بهداشتی همراه داشته باشند و یا اگر مجبور به مصرف آب دیگری شدند به مدت پنج دقیقه آن را در دمای ۷۰ درجه حرارت دهند تا میکروب وبا از بین برود.
 
وی، کوتاه نگه داشتن ناخن، شست و شوی دست قبل از مصرف غذا و بعد از دستشویی رفتن به مدت ۲۵ تا ۳۰ ثانیه، گرم کردن غذا در دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه و پرهیز از استفاده از غذای سرد را از دیگر روش‌های پیشگیری از وبا دانست.
 
کاکاوندی با بیان این‌که یخ آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری وبا شود، خاطرنشان کرد: میکروب وبا تا چهار هفته می‌تواند در یخ زنده بماند و اگر افراد مجبور به استفاده از یخ شدند بهتر است از تماس مستقیم یخ با آب آشامیدنی خودداری کنند.
 
وی، دوره کمون بیماری وبا را از چند ساعت تا پنج روز اعلام کرد و افزود: دوره کمون به سن فرد، سیستم ایمنی، وجود بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه شیمی درمانی بستگی دارد، اما پس از این دوره علائم بیماری بروز می‌کند. اسهال شدیدا آبکی و عدم کنترل مدفوع مهم‌ترین علایم وباست. در این شرایط فرد طی زمان ۲۴ ساعت ۱۰ تا ۱۵ لیتر آب از دست می‌دهد و همین امر باعث کشندگی وبا شده است.
 
کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرکز بهداشت کرمانشاه، استفراغ، تهوع، درد عضلات شکم و ساق پا، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و در نهایت نارسایی کلیه و مرگ را از پیامدهای وبا عنوان کرد و ادامه داد: ۵۰ درصد موارد ابتلا به وبا ممکن است به مرگ منجر شود. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود این ۵۰ درصد به یک درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
وی اظهار کرد: راه درمان وبا نیز جبران آب و املاحی است که بدن از دست داده و ۹۰ درصد افراد با مصرف پودر ساده ORS می‌توانند مایعات از دست رفته بدن را جبران کنند.
 
وی از افرادی که دچار این علامت شدند خواست به تیم مراقبت بهداشتی که همراه کاروان آنهاست یا کاروان‌های سلامتی که در مسیر وجود دارد مراجعه کنند و برای این‌که دیگران را مبتلا نکنند نکات بهداشتی و خصوصا شست و شوی مداوم دست را رعایت کنند.
 
کاکاوند با اشاره به دور کمون بیماری که ممکن است تا پنج روز هم طول بکشد، تصریح کرد: افراد اگر چند روز پس از بازگشت از کربلا دچار این علایم شدند باید به پزشک مراجعه کنند و حتما اطلاع دهند که از عراق بازگشته‌اند. از ابتدای امسال تاکنون موردی از وبا در استان کرمانشاه نداشته‌ایم. اگر افراد اعلام نکنند به عراق سفر کرده‌اند، پزشک احتمال بیماری وبا را نمی‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین