آفتابنیوز : سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار،معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح پس از تشكيل جلسات مختلف كميسيونهاي عمران و امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در تاريخ بيست ونهم آذرماه با هيات بررسي كننده علل سقوط هواپيماي C-130 اظهار داشت:پس از 15 روز بررسي شبانهروزي هيات 29 نفره, متشكل از كارشناسان فني و بازرسان مجرب و متخصص اين امر, پاسخ تمامي سوالات مربوط به دو مرحله اول و دوم سانحه مشخص شده است.
وي افزود: نتايج بررسي گروه كارشناسي نشان ميدهد هواپيما به هنگام پرواز كاملاً سالم بوده و بدون هرگونه نقص فني پرواز كرده است، اما بعد از حدود 8 دقيقه پرواز يكي از موتورهاي چهار گانه هواپيما (موتور شماره 4) به دليل نقص فني توسط خلبان خاموش ميشود. خاموش كردن موتور شماره 4 توسط خلبان به خاطر نقص فني براساس اصول مندرج در كتاب راهنماي هواپيما و توجيه اساتيد خلبان كه از زمين با وي در ارتباط بودهاند صورت گرفته است و تا هنگام سقوط 3 موتور ديگر اين هواپيما سالم بوده است.
سردار افشار در خصوص جعبه سياه هواپيما گفت: تمامي هواپيماهاي C-130 به طور كلي فاقد جعبه سياه (FDR) هستند ولي نوار مكالمه خلبان با برج فرودگاه مهرآباد و كاروان (واحد راهنماي نيروي هوايي ارتش) و همچنين تصوير گراف از حركت هواپيما در رادار موجود استد كه تاكنون به طور كلي مورد بررسي و استفاده قرار گرفتهاند.
سردار افشار, در ادامه گفت:از چهار مايلي باند كه خلبان وضعيت را, نرمال (عادي) اعلام كرده است تا هنگام سقوط كه يك لحظه صداي فرياد ياحسين (ع) با هم ضبط شدهاند, به مدت يك دقيقه و 50 ثانيه هيچگونه پيامي ارسال نشده است. تمامي تلاش كارشناسان و متخصصان مجرب و كار آزموده گروه بررسي سانحه, به دنبال يافتن علل وقوع عواملي هستند كه در اين مدت موجب انحراف هواپيما از مسير باند شده است.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح, گفت: در تمامي سوانح هوايي كه شرايط بسيار مناسب و بهتري براي بررسي داشتهاند, حداقل دو ماه طول كشيده است تا دقيقاً علت وقوع حادثه مشخص شود. در ارتباط با اين سانحه نميتوان براي دريافت نتيجه قطعي از سوي گروه كارشناسي, زمان مشخصي را پيشبيني كرد. البته گروه كارشناسي به طور تمام وقت پيگير مساله است و اگر زودتر به نتيجه روشن و قطعي برسند. نتايج به استحضار ملت شريف ايران خواهد رسيد.
نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح در مجلس شوراي اسلامي, اظهار داشت: در كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي, موضوع پيگيري مساله از سازمان هدايت كننده هواپيما و اينكه آيا ميتوانسته از سقوط آن جلوگيري كند يا نه نيز در دستوري قرار گرفته است. به منظور رفع ابهام در خصوص استفاده افراد غير نظامي از هواپيماي C-130 ذكر اين نكته ضروري است كه در كتاب راهنماي اين هواپيما 8 نوع كاربري براي آن تعريف شده است. ظرفيت 92 نفر به عنوان Passenger كه به معناي مسافر است به صراحت در كتاب اين هواپيما ذكر شده است.
بديهي است, اگر صرفاً از عناوين ( Military - نظامي) يا ( Soldier - سرباز) استفاده ميشد بايد صرفاً به جابهجايي نظاميان اختصاص مييابد. البته تمامي سرنشينان اين هواپيما ماموريت شركت در رزمايش را داشتهاند. از اين نوع هواپيما 3 روز در هفته براي جابهجايي نظاميان و خانوادههاي كاركنان نيروهاي مسلح مورد استفاده قرار ميگيرد.
وي افزود: ايمني اين هواپيما بسيار بالاست پس از پيروزي انقلاب اسلامي, تاكنون تعداد سوانح هواپيماهاي نظامي 50 درصد هواپيماهاي غير نظامي بوده و اين در حالي است كه نزديك به 90 درصد ناوگان هوايي كشور به بخش نظامي اختصاص دارد.
وي در خصوص تعداد ساخت و سوانح اين هواپيماها, گفت: تاكنون 2 هزار و 300 فروند هواپيماي C-130 ساخته شده است و 62 كشور جهان از جمله خريداران اين نوع هواپيماها بودهاند. از 281 سانحهاي كه تاكنون در خصوص اين هواپيماها به وقوع پيوسته است تنها 8 سانحه در ايران واقع شدهاند كه 4 سانحه مربوط به پس از انقلاب اسلامي است. نكته مهم ديگر كه در سوالات نمايندگان مجلس نيز وجود داشت استفاده از ساير فرودگاهها بود كه برابر نظر كارشناسان پروازي, انتخاب فرودگاه مهرآباد براي فرود اضطراري هواپيماي C-130 توسط خلبان گوهري, بهترين گزينه بوده است.
وي در ادامه از رسانهها درخواست كرد از پرداختن به گمانهزني و بيان احتمالات كم, كه موجب سوءتفاهم و تشويش اذهان عمومي ميشود, تا اعلام نتيجه قطعي گروه كارشناسي خودداري كنند. فرماندهان و مسئولان نظامي مصمم هستند در صورت مشخص شدن هرگونه تخلف و سهلانگاري هرچند ارتباط مستقيم با اين سانحه نداشته باشد برخورد قاطع كنند ضمن اينكه در همين رابطه سازمان قضايي نيروهاي مسلح چگونگي سانحه و علل و عوامل اين موضوع را در دست بررسي دارد.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در مورد رسيدگي به خانوادههاي سانحه ديده, گفت: از آنجا كه در جريان سقوط هواپيما منازلي دچار خسارت شدهاند براي اين خانوادهها محل سكونت مشخص شده و تعدادي نيز در مهمانسراها اسكان داده شدهاند و كار بازسازي منازل آنان آغاز شده است. همچنين خدمات به خانوادههاي شهداي سانحهها, در دست پيگيري است.