کد خبر: ۳۳۴۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
اجرای مفاد برجام در مورد نطنز، منوط به بسته شدن PMDاست

نخستین گزارش نظارتی کمیسیون امنیت ملی از اجرای برجام در نطنز؛ چرخش موزون سانتریفیوژها ادامه دارد

سانتریفیوژهی فعال سایت هسته‌ای نطنز همچنان بدون کاهش به چرخش ادامه می‌دهند و تا پیش از بسته شدن پرونده PMD هیچ تغییری در تعداد آن‌ها اعمال نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
اجرای برجام را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مراحل مسئله هسته‌ای بین ایران و کشورهای 5+1 دانست که از حساسیت‌های بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش آفتاب، پس از تلاش‌های فراوان برای محقق شدن یک توافق جامع هسته‌ای، مراحل مختلفی از جمله بررسی این توافقنامه در مجالس داخلی کشورهای ایران و آمریکا پشت سر گذاشته شد که نهایتا برجام به مرحله اجرا نزدیک شد.

در مجلس شورای اسلامی علاوه بر اینکه برجام مورد بررسی‌های لازم قرار گرفت، به منظور حصول اطمینان، کمیسیون ویژه‌ای به صورت موقت با نام کمیسیون ویژه برجام این توافق‌نامه را مورد بررسی قرار داد و پس از آن قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجامبه تصویب رسید که با توجه به این قانون، دولت در مسیر اجرای برجام به رعایت قیودی متعهد می‌شود.

پس از تصویب این قانون در مهر ماه سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی، مقام معظم رهبری نیز ملاحظات 9 گانه‌ای را در نامه خود خطاب به رئیس جمهور عنوان کردند، که اجرای برجام با توجه به آن‌ها باید پیگیری شود.

مرحله مقدماتی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک همانند سایر مقاطع موضوع هسته‌ای، خالی از حساسیت نیست. همانطور که اشاره شد مفاد نامه رهبری معظم انقلاب خطاب به رئیس جمهور و قانون مجلس شورای اسلامی به همراه ملاحظات شورای عالی امنیت ملی، نشان دهنده حساسیت این موضوع است که مجریان برنامه جامع اقدام مشترک باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

شاید بتوان گفت مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین شرط‌هایی که برای اجرای مفاد برجام در نظر گرفته‌اند، بسته شدن پرونده PMDایران است که متفق‌القول همه مجریان و ناظران بر اجرای برجام بر این موضوع تاکید دارند.

اکنون که لحظه به لحظه به اجرای برجام نزدیکتر می‌شویم، تلاش‌ نهادهای نظارتی برای اجرای برجام‌ جدی‌تر می‌شود. از جمله این نهادهای نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است که نظارت‌های خود را با بازدید از سایت هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

با توجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز بازدید کردند و پس از آن مقرر شده است که از تاسیسات هسته‌ای فردو و اراک نیز بازدید‌هایی را به عمل آورند.

از آنجائی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید هر 6 ماه یکبار گزارشی را از روند اجرای برجام در صحن مجلس بیان کند، به همین منظور اعضای کمیسیون اقدامات لازم را شروع کرده‌اند.

اجرای مفاد برجام در مورد نطنز ، منوط به بسته شدن PMDاست

علاءالدین بروجردی در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی می بایست هر شش ماه یکبار در صحن مجلس گزارشی را از روند اجرای برجام ارائه دهد که بازدید از تأسیسات هسته ای نطنز در این چارچوب انجام شد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مراحل بعدی بازدید از تأسیسات هسته ای فردو و اراک انجام می شود، بیان کرد: نکته مهم در این زمینه توجه به نظرات رهبری در اجرای برجام است که ضمن ملاحظات ده گانه شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس که در 9 بند حساسیت نمایندگان را تصریح کرده، رهبری معظم انقلاب نیز نکات مهمی را فرموده اند که لازم است اجراکنندگان برجام در این زمینه آنها را مدنظر قرار دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به بندهای 3و 4 نکات رهبری معظم انقلاب، که در نامه ایشان به رئیس جمهوری به آنها توجه شده بود اقدامات مربوط به بندهای 4و5 این نامه تنها هنگامی انجام می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان PMDرا اعلام نمایند، متذکر شد: چون در حال حاظر در مرحله قبل از بسته شدن پرونده PMDهستیم، در تأسیسات هسته ای فردو و اراک کاری انجام نشده و سانتریفیوژهای فعال نطنز نیز هیچکدام جمع آوری نشده است، بلکه حدود 6 هزار سانتریفیوژ غیرفعال سایت نطنز جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در تأسیسات هسته‌ای کشور و فعالیت‌های بسیار قابل تقدیر دانشمندان هسته‌ای، افزود: نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری نمی تواند در این دژ محکم خللی را وارد کند چون همواره توطئه‌های دشمنان به فضل الهی و با تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خنثی شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا فعالیت‌های صلح آمیز خود را پیگیری کند، گفت: فعالیت های هسته ای کشور بر مبنای فتوای رهبری معظم انقلاب انجام می شود که این تعهدی منحصر به فرد در میان کشورهایی است که فعالیت صلح آمیز هسته‌ای دارند و هیچ کشوری چنین تعهدی را ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی به دقت مراحل اجرای برجام را رصد می کند تا نظرات رهبری دقیقا اجرا شود همچنین مجلس بارها حمایت همه جانبه از فعالیت دراین عرصه را بیان کرده است و اجرای برجام با هدایت رهبری معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی در بعد تخصصی انجام خواهد شد.

وی افزود: تاکنون در نطنز 6 هزار سانتریفیوژ غیر فعال که هیچ تزریق گازی نشده بودند جمع آوری شده است و بقیه سانتریفیوژها‌ پس از بسته شدن پرونده PMDکاهش می یابند که تعداد آنها به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ می‌رسد.

بروجردی گفت: هفته آینده از تأسیسات هسته ای فردو بازدید می کنیم و در مرحله بعد، بازدید از تأسیسات هسته ای اراک انجام می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: چون اجرای برجام تنها بعد فنی ندارد سایر ابعاد برجام را با ارگان‌های مربوطه در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: ایران کشوری است که فعالیت‌های هسته ای آن بسیار شفاف است و تشکیک دشمنان در این زمینه دروغ بزرگ قرن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص اظهارات اخیر آمانو پیرامون سیاه و سفید نبودن گزارش آژانس اظهار داشت: این جمله ای است که آمانو در هر گزارشی آن را آورده است که نشان می دهد آژانس از استقلال کامل برخوردار نیست و به سخنان آمریکایی ها توجه دارد که این موضوع غیر قابل قبول است و این سخنان نشانه فشارپذیری آمانو است.

بروجردی بیان کرد: مسئولیت سنگین اجرای برجام در بعد فنی بر عهده سازمان انرژی اتمی است و آقای صالحی و همکارانشان زحمات زیادی را در این زمینه می کشند و همه اقدامات آنها در چارچوب نظرات رهبری است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی گفت: بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر در تأسیسات هسته ای نطنز فعال هستند که پس از بسته شدن پرونده PMDاین تعداد به 5 هزار و 60 سانتریفیوژ می رسد.

9 هزار سانتریفیوژ در نطنز فعال است

عباسعلی منصوری آرانی در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز با حضوز مجموعه‌ای از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی انجام شد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جریان بازدید متوجه شدیم که مسئولان این سایت در چارچوب‌های تعیین شده حرکت کرده‌اند، بیان کرد: منتظر هستیم که پرونده PMDبسته شود و بر مبنای آن بقیه اقداماتی که جمهوری اسلامی باید اجرا کند، انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به 6 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای جمع آوری شده است، گفت: این سانتریفیوژهایی که جمع آوری شده‌اند فعال نبوده‌اند و هنوز گازی به آن تزریق نشد بود.

منصوری آرانی با بیان اینکه منتظر هستیم که پرونده PMDبسته شود تا تعهدات خود را در حوزه اجرای برجام اجرا کنیم البته تا روز اجرا زمان داریم و هر زمانی که اعلام شد می‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: بسته شدن پرونده PMDشرط اصلی ما برای اجرای برجام است.

وی افزود: تعداد سانتریفیوژهای ما در نطنز به 5 هزار و 60 می‌رسد که در حال حاضر بیش از 9 هزار سانتریفیوژ در این سایت هسته‌ای فعال است.

کاهش تعداد سانتریفیوژهای نطنز در حال حاضر به 5هزار و 60 سانتریفیوژ صحت ندارد

حسین سبحانی‌نیا نیز در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: کارهای بسیار خوبی در سایت هسته‌ای نطنز انجام شده که از فعالان این عرصه تشکر می‌کنم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بازدید در راستای انجام وظایف نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در زمینه اجرای برجام است، بیان کرد: در این مرحله بازدید میدانی از سایت و دیدار و گفت‌وگو با مدیران تاسیسات‌ هسته ای نطنز از جمله برنامه‌های اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

نایب رئیس کمیسین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع حدود 6 هزار از ماشین‌های سانتریفیوژ که فعال نبوده‌اند و گازی به آن‌ها تزریق نشده بود، در سایت هسته‌ای نطنز جمع‌ آوری شده است که از محل نگهداری آن‌ها نیز بازدید کردیم.

سبحانی نیا با بیان اینکه حدود 9 هزار ماشین سانتریفیوژ دیگر در سایت هسته‌‌ای نطنز فعال بودند که نسبت به آن‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است، گفت: اجرای مفاد برجام در نطنز منوط به گزارش مدیر کل آژانس و نظر شورای حکام در خصوص PMDاست.

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی که در خصوص جمع کردن سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای نطنز تا حد 5 هزار و 60 شنیده می‌شد پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مشخص شد که صحت ندارد، اظهار داشت: در جمع بندی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از این بازدید مشخص شد که تنها سانتریفیوژهای غیر فعال جمع آوری شده است و در صورت خرابی ماشین‌های فعال، از ماشین‌های جمع آوری شده به جای آن‌ها استفاده می‌شود.

نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز اعلام شده توسط مقام معظم رهبری اجرای برجام پس از اعلام پایان یافتن PMDاست، بیان کرد: اگر شورای حکام پایان این موضوع را اعلام نکنند، ایران نیز تعهدی نسبت به جمع آوری ماشین‌های فعال خود نداریم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایر تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک و فردو در آینده مورد بازدید کمیسیون انجام می‌شود، گفت: گزارش این بازدیدها به صورت یکجا در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود که جمع بندی کار ما بعد از گرفتن نظر دستگاه‌های اجرائی و وزارت خارجه خواهد بود.

سبحانی نیا با بیان اینکه ماشین‌هایی که در سایت هسته‌ای نطنز جمع آوری شده‌اند عموما IR1بوده‌اند، بیان کرد: ماشین‌هایی را که اعضای کمیسیون در ضمن این بازدید آن‌ها را مشاهده کردند، ماشین‌های IR2Mبودند.

سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده ذخیره و استوک نمونه های فعال بودند

عوض حیدرپور شهرضائی در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: در بازدیدها مشخص شد که ایران مقید است که بر اساس مقررات و NPTفعالیت‌های صلح آمیز خود را ادامه می‌دهد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس برجام ایران متعهد شده است تا بخشی از سانتریفیوژهای فعال خود را کاش دهد و میزان این سانتریفیوژهای در چرخش خود را به تعداد معینی کاهش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران به منظور اثبات حسن نیت خود در اجرای برجام حتی زودتر از موعدد مقرر اقدام به جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود کرده است و در فاز اول حدود 6 هزار سانتریفیوژ خود را که نصب کرده ولی تزریق گاز نکرده بود را جمع آوری کرده است.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه این اقدام ایران بسیار تاثیرگذار در روند اجرای برجام است، خاطرنشان کرد: سانتریفیوژهایی را که ایران جمع آوری کرده است در دسترس آژانس قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع آوری زودتر از موعد مقرر سانتریفیوژهای غیر فعال در نطنز، مغایرتی با ملاحظات 9 گانه مقام معظم رهبری ندارد، گفت: علی القاعده اقداماتی که در نطنز انجام شده به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای جمع آوری شده هنوز وارد گردونه کار نشده بود و هیچ‌گاه غنی سازی را انجام نداده‌اند و تزریق گاز بر روی آن‌ها انجام نشده بود. سانتریفیوژهای جمع آوری شده ذخیره و استوک سانتریفیوژهایی هستند که در حال حاضر فعال هستند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که در نطنز فعالیت دارند از 2 نوع P1و IR1هستند، اظهار داشت: مدل P1نوع اولیه است وIR1  نوع پیشرفته سانتریفیوژهای P1است که جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که تزریق گاز آن‌ها انجام شده بود حدود 9 هزار سانتریفیوژ هستند که همچنان فعالیت دارند و کار غنی‌سازی را انجام می‌دهد، بیان کرد: آنچه که مقام معظم رهبری دستور فرموده‌اند مربوط به 9 هزار دستگاهی است که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه ماشین‌های IR2Mماشین‌هایی هستند که نسبت به IR1پیشرفته تر هستند و غنی‌تر از آن‌ها کار می‌کنند که آن‌ها هنوز وارد گردونه کار نشده‌اند، بیان کرد: این سانتریفیوژها فعلا به عنوان استوک در آن‌جا نگهداری می‌شوند و چنانچه لازم شود به جای IR1به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 هزار سانتریفیوژ فعلی در نطنز تنها در زمانی به 5هزار و 60 سانتریفیوژ در قالب اجرای برجام کاهش می‌یابد که پرونده PMDبه صورت کامل توسط آژانس بسته شود گفت: در غیر اینصورت جمهوری اسلامی برجام را اجرا نخواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در برنامه‌های آینده خود دارد که از تاسیسات هسته‌ای فردو و اراک بازدید کنند.

تزریق گاز به سانتریفیوژهای جمع آوری شده انجام نشده بود

اسماعیل کوثری در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: بر اساس تصمیمی که کمیسیون اتخاذ کرده و مجلس نیز آن را مصوب کرده است، هر 3 ماه یکبار تیم اجرا کننده برجام باید به کمیسیون گزارش بدهد و هر 6 ماه یکبار نیز کمیسیون باید در صحن علنی به مردم و نمایندگان گزارش بدهد، بازدید اخیر اعضای کمیسیون نیز در همین راستا بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین اقدام اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این راستا، بازدید از سایت هسته‌ای نطنز بوده است، بیان کرد: کارها به خوبی در این سایت پیش می‌رود و تنها یک موضوع تخلف بوده چون قبل از اینکه تیم نظارت کننده تشکیل شود و مجوزی اعطا کند، اقدام به جمع آوری حدود 6 هزار سانتریفیوژ کرده‌اند که البته جلوی این کار گرفته شد و ادامه پیدا نکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه بعد از این بازدید اعضای کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای فردو، اصفهان و خنداب اراک بازدید خواهند کرد و بر اساس آن گزارشی تهیه و در صحن مجلس ارائه خواهد شد، گفت: این گزارش‌ها به مردم نیز ارائه می‌شود.

کوثری در پاسخ به این سوال که آیا سانتریفیوژهای جمع آوری شده در نطنز تزریق گاز در آن‌ها انجام شده است یا خیر، بیان کرد: گازی دراین سانتریفیوژها تزریق نشده بود و فعال نبوده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 9 هزار سانتریفیوژ در نطنز فعالیت می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای همه ارکان برجام منوط به بسته شدن پرونده PMDاست، ادامه داد: بند به بند مفاد برجام اجرا نمی‌شود مگر اینکه پرونده PMDبسته شود.

منبع: خانه ملت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین