آفتابنیوز : ماده 161 این برنامه درباره حمل و نقل عنوان کرده که دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و سپس از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی،شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی،فرودگاهی،نشست و برخاست،خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده 161 بند ب است.
به گزارش آفتاب، البته بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابهجایی کالا و مسافر برای فرودگاههای بینالمللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابتپذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی و شرکتهای هواپیمایی است.
با این حال موضوع واقعیسازی نرخها و آزادسازی قیمتهای بلیت هواپیما در دولت دهم عملیاتی نشد و پیادهسازی این امر به دولت یازدهم سپرده شد و 9 آذرماه، این قانونی در نهایت عملیاتی شد و قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و نرخ 87 مسیر کماکان در بلاتکلیفی ماند.
سازمان هواپیمایی کشوری مسیرهایی که آزادسازی نرخ بلیت درآنها صورت گرفته را مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم،شهرهای نفتی و مسیرهای انفرادی و مسیرهای جدید عنوان کرد.دستورالعمل آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی روز گذشته 9 آذرماه به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.
در همینباره برخی نمایندگان مجلس در گفتوگو با خانه ملت به بررسی این موضوع پرداختهاند.
آزادسازی بدون ارتقاء کیفیت ممنوع
حامد قادرمرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی گفت: باید پذیرفت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نفعی برای مشتریان ندارد و در این شرایط اقتصادی باعث کاهش مسافران شرکتهای هواپیمایی میشود.
نماینده قروه و دهگلان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت خدمات شرکتهای هواپیمایی مطلوب نبوده و بسیاری از مشتریان از خدمات شرکت های هواپیمایی رضایت ندارند. پروازها از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و معمولا بسیاری از مسافران از تاخیر در پروازها گلایه دارند بنابراین باید این مشکلات حل شود.
قادرمرزی افزود: تاکید برافزایش قیمت بلیت هواپیما در 170 مسیرداخلی درحالی صورت گرفته که ناوگان هواپیمایی کشور نوسازی نشده است. درهرصورت افزایش قیمت بلیت هواپیما، بدون ارتقاء کیفیت توجیهی ندارد و کمیسیون عمران مجلس مسئله افزایش قیمت بلیت را در جلسات خود بررسی خواهد کرد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی از پیامدهای آزادسازی نرخ بلیت
در همین حال، منصور آرامی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم توسعه بوده که تاکنون رؤسای سازمان هواپیمایی کشوری اهتمامی بر اجرای آن نداشتند.
نماینده بندرعباس، قشم، بندرخمیر، حاجی آباد و ابوموسی در مجلس با تاکید براینکه پرداخت یارانه به سازمانهای هواپیمایی می تواند به ارتقاء کیفیت خدمات دهی به مسافران کمک کند، تصریح کرد: حمل و نقل هوایی نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای بهبود کیفیت و وضعیت خدمت رسانی هستند.
این نماینده، با بیان اینکه کیفیت و ایمنی پرواز از مهم ترین شاخصهای ناوگان حمل و نقل هوایی مطلوب درکشور هستند،افزود: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید شاهد ارتقاء ایمنی هواپیماها باشیم. وی با تاکید براینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقدمه ای برای بهبود کیفیت خدمات دهی به مسافران است، تصریح کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شرکتهای هواپیمایی، سرویس دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را تضمین خواهد کرد. نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی یکی از بارزترین پیامدهای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از ناوگان حمل و نقل هوایی،افزود: رشد قدرت خرید بلیت ازسوی مردم و استفاده از ناوگان هوایی مستلزم پرداخت یارانه به سازمان هواپیمایی و تهیه و توزیع سوخت ارزان به آن ها است.درصورتی که مردم برای پروازی با خدماتدهی مناسب هزینهای مناسب بپردازند به طور حتم رضایتمندی بیشتری نیز خواهند داشت.