کد خبر: ۳۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۳

40 درصد بازنشستگان افسرده اند

آفتاب‌‌نیوز : دکتر ابهری،آسیب شناس اجتماعی معتقد با بیان این مطلب افزود:با توجه به کاستی های فیزیکی و روحیه ضعیف بازنشستگان و سالمندان ، توصیه های بسیاری در مورد نحوه برخورد با این قشر شده اما به دلیل تعبیر نادرستی که از بازنشستگی به عنوان فردی که به پایان عمر خود رسیده و کارایی لازم را از دست داده برخورد مناسبی در جامعه با این قشر صورت نمی گیرد.

وی افزود : افرادی که سالها در جامعه و به مردم خدمت کرده اند یکباره احساس بلا تکلیفی و بی ثمر بودن ناشی از خانه نشینی به آنان دست می دهد و این امر در نهایت زمینه های بروز بیماریهای جسمی و روحی و حتی ضعف حرکتی را در آنان ایجاد می کند.

این آسیب شناس وضعیت مالی نامناسب بازنشستگان را نیز در افسردگی و بروز بیماریهای روحی تاثیر گذار دانست و گفت : ضعف نظام مالی حاکم بر ادارات باعث کاهش قابل توجه حقوق و درآمد ماهیانه بازنشستگان شده است در حالی که در اکثر کشورهای دنیا بازنشستگان شهروندان ممتاز جامعه محسوب شده و از منزلت های اجتماعی ویژه ای برخوردار هستند .

ابهری تصریح کرد : گرچه به علت افزایش آمار بیکاری ، بکارگیری بازنشستگان به صلاح نظام اداری نیست اما استفاده از تجارب گرانبهای بازنشستگان به طور حتم می تواند در راهنمایی نسل جدید موثر واقع شود.

این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه میزان افسردگی مردان بازنشسته از زنان بیشتر است ، گفت : اکثر بازنشستگان در سالهای ابتدایی که از کار منفک می شوند دچار مشکلاتی روحی و روانی می شوند که در چنین مواقعی مشاوره روانی برای این افراد باید مورد توجه قرار گیرد .



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین