کد خبر: ۳۳۴۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

آتش کم بود، طوفان هم به جان جنگل‌های شمال افتاد

تازه آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران فروکش کرده بود که طوفان از راه رسید و تراژدی دیگری را در استان کانونی حوادث غیرمترقبه رقم زد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهر نوشت: چند روزی بود که جنگل‌های مازندران به‌ویژه در شهرستان نور با آتش‌دست‌وپنجه نرم می‌کردند و ۱۰۰ هکتار از این عرصه‌های منحصربه‌فرد درنبرد نابرابر با آتش سوختند و سرانجام باران به دادش رسید و طبیعت خود مرهم زخمش شد.

آتش‌سوزی، سیل، طوفان، رانش و غیره ازجمله حوادثی است که مازندران همواره با آن روبرو است و سالانه خسارت‌های میلیاردی فراوان بر استان وارد می‌کند و درحالی‌ مازندران بااین‌همه حوادث دست‌وپنجه نرم می‌کند که زیرساخت‌های امدادیش ضعیف است و تقویت آن برای امدادرسانی در حوادث و بلایا امری ضروری است.

آتش‌سوزی لکه‌ای جنگل‌های واز نور درشرایطی به زنجیره تکراری و پر غصه‌ای برای مازندران تبدیل شد که این استان از داشتن یک دستگاه بالگرد محروم است و این امر سبب شد تا اطفای حریق با امکانات سنتی و اولیه چند روز به طول کشد و سرانجام بارندگی آش جنگل را فرونشاند، این وضعیت درحالی است که بخش عمده‌ای از جنگل‌های بکر خزری و هیرکانی در مازندران واقع‌شده است.

باران به داد جنگل رسید

۱۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه واز چمستان نور در هفته گذشته درحالی طعمه حریق شد که داشتن یک بالگرد و ناوگان اطفای حریق مجهز می‌توانست از گسترش سطح آتش‌سوزی پیشگیری کند و درختان نادر سرخدار را به کام مرگ نکشاند.

سرهنگ اسحاق محسنی فرمانده یگان حفاظت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی واز دچار حریق شده، گفت: متأسفانه پنج اصله درخت نادر و کمیاب سرخدار نیز در آتش سوخت و ۹۰ درصد عرصه دچار حریق شده درشیب بالای ۹۰ درصد واقع‌شده است و امکان دسترسی آسان به آن وجود ندارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری درزمینهٔ بهره‌گیری از بالگرد برای اطفای حریق ادامه داد: منابع طبیعی و هیچ‌یک از ارگان‌های مازندران دستگاه بالگرد ندارند و بالگردی که از تهران اعزام‌شده بود به دلیل شرایط جوی نامناسب نتوانست به‌موقع امدادرسانی داشته باشد.

مازندران محروم از دستگاه‌های پیشرفته اطفای حریق همچنان در آرزوی تقویت ناوگان امدادی است اما علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر از خرید ۱۷ دستگاه خودرو مخصوص اطفای حریق جنگل از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور خبرداد.

وی افزود: ۱۰ دستگاه خودرو اطفای حریق در منابع طبیعی مرکز مازندران و هفت‌دستگاه در غرب مازندران مستقرشده است و پیگیر بالگرد اختصاصی برای مازندران نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ۴۳ مورد حادثه غیرمترقبه رخ می‌دهد که ۳۱ مورد این حوادث در ایران شناسایی‌شده است افزود: برگزاری مانورهای آمادگی در برابر حوادث در دستور کار قرار دارد.

زیرساخت‌های ضعیف امدادی سبب می‌شود تا مازندران در مواقع حوادث قدرت پاسخگویی لازم را نداشته باشد و به دلیل حضور بی‌شمار گردشگران در نقاط مختلف استان و نبود زیرساخت‌های مناسب همواره با مشکلات بسیاری مواجه است.

لزوم آموزش های امدادی شهروندان

مازندران با مجموعه‌ای از حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل، آتش‌سوزی جنگل و حوادث گمشدگی در جنگل، غرق‌شدگی در سواحل طولانی و همچنین سوانح متعدد جاده‌ای مواجه است و برای مقابله با چنین شرایطی به تأکید مدیرعامل هلال‌احمر مازندران، ضروری است شهروندان استان برای کاهش خسارات حوادث مزبور اصول آموزش‌های امدادی را فراگیرند که در این راستا مراکز جمعیت هلال‌احمر استان در تمامی شهرستان‌ها آماده ارائه آموزش‌های امدادی به‌صورت رایگان است.

مهدی ولی پور با اشاره به اینکه مازندران در کانون حوادث غیرمترقبه قراردارد گفت: استان مازندران به لحاظ حادثه‌خیزی در هر سه نوع حوادث یعنی حوادث طبیعی، انسانی و حوادث کمپلکس از استان‌های حادثه‌خیز به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر انجام‌شده درسالهای اخیر گفت: بااین‌وجود تقویت زیرساخت‌های امدادی استان از ضروریات است.

طوفان سهمگین آتش به جان زد

مازندران در روز گذشته با تندباد با شدت بین ۵۴ تا ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت مواجه بود و هنوز آتش جنگل های سبز خاموش نشده بود که داغ به جان هم استانی ها زد و این حادثه نیز به بخش‌های مختلف در استان خسارت زد و تخریب پوشش سقف، قطع درخت، قطع برق و پارگی سیم‌ها و کابل‌ها، آسیب زدن به ابنیه و واحدهای تأسیساتی ازجمله مشکلات به شمار می‌رود.

باآنکه سالانه ۲۸ مورد حادثه در مازندران آسیب می‌زند و تنها بخش ناچیزی از این خسارت‌ها به دلیل توان محدود دولت جبران می‌شود، به نظر می‌رسد تقویت بیمه و فرهنگ‌سازی در این بخش می‌تواند حلال برخی مشکلات فراروی باشد.

ربیع فلاح استاندار مازندران در جلسه شورای مدیریت بحران با اشاره به این‌که حوزه بحران‌های طبیعی و حوادث غیرمترقبه، نیازمند مدیریت یکپارچه، منسجم و علمی است، یادآور شد: با توجه به این‌که مازندران از استان‌های بحران‌خیز در حوزه حوادث طبیعی و غیرمترقبه است و ۳۱ حادثه از ۴۳ حادثه غیرمترقبه در مازندران رخ می‌دهد، بهره‌گیری از تجربیات و سوابق اجرایی استان در این بخش و آمادگی بالای دستگاهی اجرایی برای مدیریت آن ضرورت دارد.

استاندار مازندران بر تقویت فرهنگ‌سازی بیمه حوادث در عرصه‌های مختلف تأکید کود و گفت: در صورت وجود پوشش بیمه‌ای بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود و فشارِ خسارات وارده تقلیل می‌یابد.

با توجه به گستره حادثه‌خیزی استان از یک‌سو و جاذبه گردشگری آن و همچنین میزبانی مستمر مازندران از مسافرین و گردشگران در فصول مختلف از سویی دیگر، باید گفت زیرساخت‌های امداد و نجات استان به‌منظور پاسخگویی به‌فوریت های امدادی کافی نیست و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین