کد خبر: ۳۳۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۵

داستان تلویزیون کروبی و وزارت ارشاد

آفتاب‌‌نیوز : بهروز افخمي به ايسنا گفت: روز 5 شنبه ساعت 13 طي تماسي از "مديا سيتي" (مركز رسانه‌يي در دوبي) اعلام كردند كه نمي‌توانند نوار برنامه‌هاي شبكه‌ي صبا را پخش كنند. مدير شبكه‌ي ماهواريي صبا در ادامه توضيح داد: چون ساعت اداري تمام شده بود ، توضيحات مربوط به پخش نشدن برنامه‌هاي شبكه‌ي صبا به يكشنبه موكول شده است.

وي با بيان اين كه وزارت ارشاد فعاليت ساخت برنامه در ايران را غيرقانوني اعلام كرده است، گفت: به نظر مي‌رسد به طور خاص ما ممنوع شده‌ايم. البته ما نيز درخواستي مبني بر مجوز كار شبكه صبا در ايران ارائه نكرده‌ايم. 

اين در حالي است كه روز گذشته سخنگوي حزب اعتماد ملي از آغاز به كار شبكه ماهواره‌اي صبا از ساعت 13 همان‌روز خبر داده بود.

اسماعيل گرامي‌مقدم، با اشاره به عدم پخش برنامه‌هاي شبكه ماهواره‌اي صبا كه قرار بود اولين برنامه‌ي خود را شب يلدا به طور آزمايشي شروع كند،گفت: كارهاي توليدشده‌ي تلويزيون صبا ديروز به وسيله‌ي هواپيما به كشور امارات حمل شد تا در سايت مركزي شبكه يعني كشور دوبي پخش شود.

وي با ابراز تاسف نسبت به آن چه كه حركت غيرقانوني توسط برخي از مامورين مي‌خواند، گفت: تاخير سه‌ ساعته‌اي كه صورت گرفت، موجب پخش نشدن برنامه شد.

وي خاطرنشان كرد: اقدام اين ماموران اين تعجب را ايجاد كرد كه اگر قرار به ممنوعيتي بود؛ پس چرا قبل از آن براي رفع ابهامات با مدير شبكه صبا و مسوولين ديگر در ايران تماس گرفته نشد تا منجر به متوقف كردن مسافر و كارمند شبكه‌ي توليدي صبا نشود.

وي با بيان اين كه ما در خارج از كشور مجوز قانوني داريم گفت: برنامه‌ها را هم بر پايه و مواضع نظام جمهوري اسلامي و اسلام قرار داده‌ايم. چرا كه هدفمان تقويت پايه‌هاي نظام است. 

در همين ارتباط معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز امروز ـ 2 دي ماه ـ به ايسنا گفت:هيچ يك از شبكه‌هاي فارسي زبان، مجوز فعاليت در داخل كشور اعم از توليد برنامه و يا تاسيس دفتر ندارند.

عليرضا مختارپور  يادآور شد: يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني فارسي زبان، مجوز كوتاه مدتي براي فعاليت داشت كه بعد از ارزيابي فعاليت آن، اين مجوز تمديد نشد و مجوز جديدي هم براي فعاليت آنها صادر نشد.

وي دليل صدور اطلاعيه‌ي وزارت ارشاد درباره‌ي عدم درج آگهي و تبليغ درباره‌ي تلويزيون‌هاي فارسي زبان ماهواره‌ي را غيرقانوني بودن فعاليت‌هاي اين تلويزيون‌ها در داخل برشمرد.

مختارپور مواردي چون درج اخباري كه منجر به تبليغ شبكه‌ي غيرقانوني شود را به دليل اين‌كه خاستگاه آن در داخل كشور غيرقانوني است هم، مصداق اطلاعيه‌ي وزارت ارشاد برشمرد و گفت: به دليل اين‌كه اين شبكه‌ فعاليتش در داخل كشور غيرقانوني است، استفاده از امكانات داخلي براي تبليغ آن هم غير قانوني محسوب مي‌شود.

وي درباره‌ي اين‌كه اين‌گونه شبكه‌ها چگونه مي‌توانند مجوز براي فعاليت ‌دريافت كنند، خاطرنشان كرد: برخي از فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در حيطه‌ي وظايف وزارت ارشاد است كه مي‌توانند از وزارت ارشاد درخواست مجوز كنند. هم‌چنين براي تاسيس دفتر و فعاليت‌هاي ديگر نيز به نهاد‌هاي ديگر مراجعه مي‌كنند كه پس از استعلام از وزارت ارشاد ممكن است براي آنها مجوز صادر شود.

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در پاسخ به اين‌كه آيا درخواستي از سوي تلويزيون «صبا» براي مجوز فعاليت در داخل كشور از وزارت ارشاد درخواست شده گفت: من اطلاعي ندارم و اگر درخواستي داده مي‌شد، بعيد مي‌دانم كه از آن اطلاع نداشته باشم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین