کد خبر: ۳۳۴۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
مذاکرات ایران با شرکای تازه در حوزه انرژی؛

از فاضلاب تا میادین نفت و گاز/مشتری‌های جدید کدام کشورها هستند؟

برخی گزارش‌ها نشان از مذاکرات تازه‌ ایران با شرکای تازه در حوزه انرژی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
هنوز اندکی به پساتحریم ایران باقی مانده است. دست کم آن‌طور که وعده مدیران دولتی ایران نشان می‌دهد، کمی باید در انتظار آن بود. با این حال، برخی خبرها نشان از رونق حوزه انرژی ایران حتی در زمان قبل از برداشته شدن تحریم‌ها دارد.

به گزارش آفتاب به نقل از اقتصادنیوز، آن‌گونه که خبرها نشان می‌دهد، نفت، گاز و آب و برق ایران حالا مشتریان تازه‌تری پیدا کرده است. طبق آخرین گزارش‌ها، نفت ایران مشتری آمریکایی پیدا کرده است و آلمان‌ها نیز متقاضی ورود به حوزه گاز ایران شده‌اند. همزمان، صنعت آب و برق ایران نیز با درخواست سوئدی‌ها، جان تازه‌ای گرفته است.

آن‌طور که برخی سایت‌ها گزارش داده‌اند، مدیران و نمایندگان پنج شرکت نفتی و تجاری آمریکایی به منظور آشنایی با جزئیات نسل جدید قراردادهای توسعه‌ای صنعت نفت ایران « IPC» به تهران سفر کردند که به نظر می‌رسد منظور از این سفر، ورود این هیات در زمان رونمایی از قراردادهای جدید نفتی باشد.

بر اساس این گزارش‌، نمایندگان شرکت‌های «CMS Energy» که دفتر مرکزی آن در میشیگان آمریکا قرار دارد، شرکت «petroleum marketing group» توزیع کننده فرآورده‌های نفتی و نفت، شرکت حقوقی مالیات و حسابرسی «Pricewaterhousecoopers»، شرکت خدمات نفتی و حفاری «Schlumberger» و شرکت «shearman & sterling» فعال در حوزه تجارت و مشاوره که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد، به تهران سفر کرده‌اند.

شاید پیش از این تصور همکاری‌ با آمریکا در حوزه نفت همراه با تابوهایی بود که پیش از این شکل گرفته بود اما کمی قبل‌تر، وزیر نفت ایران اعلام کرد که هیچ محدودیت برای این همکاری وجود ندارد. 

از سوی دیگر نیز به نظر می‌رسد که آلمان‌ها حالا تمایل بیشتری برای ورود به حوزه گاز ایران پیدا کرده‌اند. به طوری که وزیر نفت ایران از مذاکراتی با این کشور برای رفع توقیف تجهیزات گازی ایران در پساتحریم خبر داده است. آن‌طور که مهر از بیژن زنگنه نقل قول کرده است،‌ مذاکرات با شرکت لینده آلمان انجام شده و با لغو تحریم‌ها قرار است این شرکت تجهیزات کارخانه ایران ال‌‌ان‌جی را تحویل دهد. 

با این حال، تنها حوزه نفت و گاز نیست که با ورود شرکای جدید رونق دوباره گرفته است. به نظر می‌رسد که صنعت آب و برق و انرژی‌های نوی ایران نیز با حضور برخی شرکت‌های سوئدی در حال ورود به فصل تازه‌‌تری است. 

آن‌گونه که وزیر نیرو عنوان کرده،‌ قرار است با همکاری شرکت‌های سوئدی، بخش آب و انرژی‌های نوی ایران تقویت شود. حمید چیت چیان در دیدار با وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد عنوان کرده است که شرکت‌های سوئدی در صورت تمایل می‌توانند در بخش تصفیه آب شرب شهری و روستایی، ایجاد سامانه های فاضلاب و مدیریت مصرف و دیماند آب (بهای قدرت) با وزارت نیرو همکاری کنند. 

این مذاکرات در شرایطی است که کمی قبل‌تر، کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران برگزار شد تا شرکای جدیدی در حوزه نفت و گاز وارد ایران شوند. بر این اساس، به نظر می‌رسد که هنوز این قراردادهای جدید نهایی نشده، شرکای جدیدی در انتظار برداشته شدن تحریم‌ها برای همکاری‌های تازه با ایران هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین