کد خبر: ۳۳۵۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵

آمانو: ممکن است تروریست‌ها به دنبال مواد هسته‌ای باشند

رییس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نسبت به خطر دستیابی تروریست‌ها به مواد رادیواکتیو برای ساخت بمب‌های کثیف هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس خبری در مانیل - پایتخت فیلیپین - گفت: همه کشورها باید نسبت به ایمن‌سازی مواد رادیواکتیو که افراط‌گرایان ممکن است از آن برای ساخت بمب استفاده کنند اقدام کنند.

او که درباره شرکت در کنفرانس انرژی اتمی به فیلیپین سفر کرده است اضافه کرد: امنیت هسته‌ای یک مسأله قدیمی و واقعی است. این که مواد هسته‌ای در دسترس تروریست‌هاست، تهدیدی واقعی در همه کشورها محسوب می‌شود.

آمانو با اشاره به وسایلی که از مواد منفجره برای پخش کردن مواد رادیواکتیو بر روی مناطق گسترده و مسموم کردن مردم استفاده می‌شود افزود: اگر مواد هسته‌ای به دستان تروریست‌ها بیفتد، از آن می‌توانند برای ساخت بمب‌های کثیف استفاده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: چنین ابزارهایی که به مراتب ساخت آن‌ها از بمب اتم آسان‌تر است، می‌تواند در صورت رها شدن در یک شهر وحشت گسترده‌ای را به وجود آورد.

وی به خبرنگاران گفت: در حالی که دولت‌ها دارای مسوولیتی خطیر در امنیت این مواد هسته‌ای هستند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند در ایجاد خطوط راهنما برای حفاظت از آن‌ها کمک کند. این امر می‌تواند شامل آموزش معاملات و حفاظت‌های مرزی درباره چگونگی کشف چنین موادی و حتی کمک به دولت‌ها در به دست آوردن ردیاب و دیگر تجهیزات مشابه شود.

آمانو ادامه داد: با وجود این خطر انرژی هسته‌ای فواید بسیاری دارد که نمونه آن استفاده در داروسازی و مدیریت آب و حتی کشاورزی است.

نگرانی درباره حملات تروریستی احتمالی به دنبال سیل بمب‌گذاری‌ها و تیراندازی‌ها توسط حامیان گروه تروریستی داعش اخیرا به طور گسترده‌ای افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین