کد خبر: ۳۳۵۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

پایان ضرب‌الاجل بغداد به آنکارا/ترکیه نیروهایش را از عراق خارج نمی‌کند

وزیر خارجه ترکیه، همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل 48 ساعته بغداد برای خروج نیروهای ترکیه‌ای از شمال عراق، از اقدام کشورش دفاع کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد این کشور علی‌رغم ضرب‌الاجل 48 ساعته بغداد نیروهایش را از شمال عراق خارج نخواهد کرد. 

به گزارش آفتاب به نقل از فارس، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با کانال 24 ترکیه گفت: «وظیفه ما تأمین امنیت برای سربازانمان است که در آنجا در حال آموزش دادن هستند.»

وی اضافه کرد: «همه در عراق حاضر هستند... هدفشان روشن است: حمایت‌هایی در زمینه آموزش و تجهیز، در حال ارائه است. حضور ما در آنجا موضوع پنهانی نیست.»

مقامات عراقی بعد از گزارش‌هایی در روز پنجشنبه مبنی بر اعزام چندصد نیروی ترکیه به خاک عراق اقدام آنکارا را نقض حاکمیت ملی بغداد خوانده و خواستار عب‌نشینی آن نیروها شدند.

شورای امنیت ملی عراق در بیانیه ای تاکید کرد که در صورت عدم عقب نشینی نیروهای ترکیه از عراق ظرف 48 ساعت آینده، بغداد حق استفاده از هر گزینه‌ای را برای خودش محفوظ می‌داند.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیری عراق، همزمان با فرارسیدن موعد این ضرب‌الاجل و عدم اقدام آنکارا به نیروی هوایی عراق دستور آماده‌باش کامل داده است. 

یک مقام ارشد ترکیه‌ای بامداد سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که آنکارا از مخالفت‌های بغداد با موضوع اعزام نیروی زمینی به آن کشور شگفت‌زده شده است. 

این مقام ترکیه‌ای که خواسته نامش فاش نشود گفت: «هیچ اتفاق تازه‌ای نبوده که بدون اطلاع‌رسانی به دولت مرکزی عراق انجام شده باشد.» 

وی افزود: «پرسنل نظامی برای آموزش، (در عراق) باقی می‌مانند. این موضوع به خاطر این نیست که ما می‌خواهیم آنها در آنجا باشند، بلکه به خاطر اینکه طرف عراقی خواستار این هستند. رایزنی‌ها با دولت مرکزی هنوز ادامه دارند.»

انتقادهای بین‌المللی از اقدامات منطقه‌ای ترکیه بعد از اقدام این کشور در شلیک به یک فروند جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز با سوریه و همچنین اعزام نیرو به شمال عراق شدت گرفته است. 

در روزهای گذشته مقامات ایران، روسیه و عراق، مستنداتی درباره تجارت نفت ترکیه با گروه تروریستی داعش فاش کرده‌اند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین