کد خبر: ۳۳۵۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶

کنترل آسمان قطب شمال با اس-400

یک منبع آگاه در ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد، مسکو دو هنگ پدافند موشکی مجهز به سیستم ضد هوایی اس 400 را در دو پایگاه در منطقه قطب شمال مستقر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : این منبع روس تأکید کرد روسیه در سال جاری دو گردان موشکی مجهز به سیستم ضد هوایی اس 400 را شبه جزایر نوویا زیملا و در منطقه تیکسی واقع در جمهوری ساخا از جمهوری های اقماری فدراسیون روسیه مستقر کرده است.

مجموعه های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو: اس. ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد 400 کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری است.

پایگاه روسیا الیوم به نقل از خبرگزری ایتارتاس نوشت: مقام روس همچنین تاکید کرده که برای پوشش هوایی مجموعه های اس-400 از حملات هوایی احتمالی، مجموعه های پدافند هوایی "پانتسیر" در مناطق مجاور قطب شمال مستقر شده است. همچنین سیستم های موشکی ساحل به دریای «باستیون» در منطقه نووایا زملیا، استقرار یافته است.

وی اضافه کرد: این تسلیحات و مجموعه های موشکی بطور شبانه روزی در حالت آماده باش قرار دارند.

قطب شمال با سرزمین های پهناور و بستر آبی غنی از منابع انرژی از جمله نفت و گاز و معدنی برای پنج کشور مجاور آن و بیش از همه روسیه و آمریکا عرصه جنگ سرد واقعی شده است که از مدت ها پیش راهبرد تسلط خود را بر این سرزمین سفید یخ زده عملیاتی کرده اند.

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک (کشورهای همجوار قطب شمال)، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

مسکو در سال های گذشته به ویژه در دو سال اخیر برای تشدید و گسترش حضور خود در قطب شمال تلاش و برنامه ریزی کرده که مهم ترین آن تاسیس پایگاه نظامی در منطقه قطب شمال و استقرار دائمی نیروهای خود در این سرزمین است.

در راستای این تلاش ها، روسیه در دو سال اخیر چند رزمایش قطبی برگزار کرده است که در آن ده ها نفر از تفنگداران دریایی ویژه و نیروهای هوابرد با تسلیحات پیشرفته شرکت کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین