کد خبر: ۳۳۵۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

حضور 3 غول خودروساز در ایران قطعی شد

نعمت زاده: بر اساس توافق صورت گرفته با اجرایی شدن برجام؛ ۳ خودروسازی از سوئد، آلمان و فرانسه به صورت عملیاتی وارد ایران می‌شوند و با خودروسازان ایتالیا و ژاپن نیز در حال تفاهم هستیم ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترکی هستیم که منجر به تولید محصولات رقابت‌پذیر شود به طوری که در بخش خودرو نیز در حال توافق برای تولید و صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات تولید شده در ایران به خارج از کشور هستیم امیدواریم با حضور 100 شرکت فنلاندی که به گفته سفیر این کشور بزرگترین هیأت اقتصادی اعزامی از فنلاند است بتوانیم با حضور شرکت‌های ایرانی، زمینه‌های همکاری را تعریف کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با اجرایی شدن برجام ۳ خودروسازی از سوئد، آلمان و فرانسه به صورت عملیاتی وارد ایران می‌شوند و از سویی با خودروسازان ایتالیا و ژاپن نیز در حال تفاهم هستیم تا بعد از لغو تحریم‌ها در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش آفتاب، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و فنلاند افزود: طی ماه‌های اخیر مذاکرات خوبی در مورد صنعت خودرو صورت گرفته است و خوشبختانه اکثر آنها جنبه عملیاتی به خود گرفته است. لذا پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری وارد ایران می‌شوند. وی گفت: ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترکی هستیم که منجر به تولید محصولات رقابت‌پذیر شود به طوری که در بخش خودرو نیز در حال توافق برای تولید و صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات تولید شده در ایران به خارج از کشور هستیم.

وی درباره اینکه با چه کشورهایی برای همکاری مشترک در بخش خودرو و صادرات 30 درصدی این محصول توافق شده است، گفت: اجازه دهید نام آن کشور را نگویم زیرا در یک ماه آینده با امضا شدن توافقنامه نام آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد. تفاهمنامه‌هایی با این شرکت‌ها انجام شده است و آنها نیز منتظر اجرای برجام هستند. وزیر صنعت درباره کارت زرد مجلس اظهار کرد: قطعاً دادن کارت سوم زرد به خود را درست نمی‌دانم زیرا همه آنها اتهامی بیش نبود. قبل از آنکه رأی اعتماد از مجلس بگیرم از تمام هیأت مدیره شرکت‌ها استعفا داده بودم. بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در جریان این امور هستند.

نعمت‌زاده همچنین درباره حضور هیأت فنلاندی در ایران تصریح کرد: امیدواریم که با حضور 100 شرکت فنلاندی و سه مدیرعامل این کشور که به گفته سفیر فنلاند بزرگترین هیأت اقتصادی اعزامی از این کشور است بتوانیم با حضور شرکت‌های ایرانی زمینه‌های همکاری را تعریف کنیم. ما به عنوان بخش دولتی آمادگی داریم که براساس تفاهم‌های گذشته و آینده زمینه را برای توسعه به کار بریم. این مقام مسئول بخش صنعت، معدن و تجارت کشور اظهار کرد: اتاق بازرگانی و سایر بخش‌های اقتصادی کشور حاضرند که برای توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی بین دو کشور فعالیت کند. نعمت‌زاده تأکید کرد: کشور فنلاند فعالیت‌های انسجام یافته‌ای در بخش‌های صنعت، محیط زیست، تکنولوژی‌های جدید، ای‌تی، آی‌سی‌تی دارد که ما نیز در بخش‌‌هایی مانند فعالیت‌های علمی و فناوری و صنعتی پیشرفت‌های زیادی بویژه در 10 سال گذشته به خاطر تحریم‌ها داشته‌ایم و به توان داخلی خود اعتماد کردیم.

 وی افزود: ما اعتقاد داریم که برای داشتن همکاری‌های دوجانبه لزوماً باید از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود به طوری که ما 700 تا 800 هزار نفر در سال فارغ‌التحصیل داریم که این رقم نزدیک به فارغ‌التحصیلان کل اروپا است. وی افزود: کشورهای همسایه ما بازار بسیار خوبی برای صادرات دارند که ما می‌توانیم تولیدات مشترک خود را به این کشورها صادر کنیم اما در عوض باید بازارهای شما نیز در اختیار ما قرار گیرد.

وزیر صنعت اظهار کرد: از بانک‌های شما دعوت می‌شود که در کشور ایران حضور یابند که براساس مذاکرات در حال انجام بین دو کشور تفاهم‌هایی نیز در حال صورت گرفتن است. وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه‌های صادراتی باید بین دو کشور برقرار شود گفت: ایران آمادگی کامل برای برقراری بیمه‌های صادراتی با کشور فنلاند دارد و صندوق ضمانت صادرات که زیر نظر وزارت بنده است اعلام آمادگی کامل کرده که فعالیت‌های اقتصادی طرفین را پوشش دهد. وی همچنین با اشاره به لزوم برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و فنلاند گفت: به طور قطع رفت و آمدهای مستقیم بین دو کشور امکان توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی طرفین را فراهم می‌کند، از طر فی نیز ظرفیت‌های خوبی برای توسعه توریسم میان دو کشور وجود دارد. نعمت‌زاده افزود: در زمینه‌های ریلی، حمل و نقل دریایی و سایر خدمات بازرگانی می‌توانیم همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم و روابط گذشته را توسعه دهیم.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین