کد خبر: ۳۳۵۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰

العبادی مداخله ناتو را خواستار شد

نخست وزیر عراق از ائتلاف نظامی ناتو خواست تا در خصوص اوضاع بوجود آمده در نتیجه استقرار نیروهای ترکیه در شهر موصل در شمال عراق به ایفای نقش بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز :
حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهار داشت: حضور نیروهای ترکیه در این منطقه بدون موافقت بغداد نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌رود و ائتلاف ناتو باید با به کارگیری اختیارات خود ترکیه را تشویق به عقب نشینی فوری از خاک عراق کند.

از سوی دیگر استولتنبرگ عنوان داشت: ناتو در مورد حاکمیت عراق بسیار حریص است و کشورهای عضو این ائتلاف را در جریان این امر قرار خواهد داد.

وی افزود: ناتو همچنین ترکیه را در جریان نگرانی عراق قرار خواهد داد و در همین راستا بر لزوم ایجاد راهکاری دیپلماتیک برای حل این بحران تاکید دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سومریه نیوز، پیشتر العبادی و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در مذاکرات تلفنی خود مخالفت شان را با مداخله ترکیه اعلام کردند.

براساس بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیر عراق طرفین در جریان این تماس در خصوص ورود نیروهای ترکیه به عراق بدون اطلاع و موافقت دولت این کشور و اهمیت عقب نشینی فوری نیروها از خاک عراق و همچنین حفظ حاکمیت این کشور مذاکره و گفت‌وگو کردند.

این بیانیه افزود: نخست وزیر عراق بار دیگر مخالفت خود را برای ورود نیروهای ترکیه بدون موافقت دولت عراق اعلام و تاکید کرده این نیروها باید هرچه سریعتر از خاک این کشور عقب نشینی کنند.

وی افزود: درخواست‌های بسیاری از سوی کشورهای عربی و منطقه‌ای برای مداخله در جنگ علیه تروریست‌های داعش ارائه شده است اما ما این درخواستها را رد کردیم زیرا نمی‌خواهیم عراق میدانی برای درگیری‌ها شود. هیچ سرباز بیگانه‌ای در عراق وجود ندارد و تنها مشاوران و مربیانی وجود دارند که توانسته‌اند پیروزی‌هایی را در این کشور محقق کنند.

از سوی دیگر بارزانی تاکید کرد حاکمیت عراق خط قرمز ما به شمار می‌رود و ما ورود هرگونه نیروی خارجی به این کشور را رد می‌کنیم. ما با کسانی هستیم که ما را در مبارزه با تروریست‌های داعش حمایت می‌کنند اما در صورتی که این حمایت با هماهنگی، مشورت و حفظ حاکمیت عراق صورت گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین