کد خبر: ۳۳۵۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸

روسیه، برای اولین بار سلاح سبک برای کردها ارسال کرد

روسیه برای اولین بار محموله سلاح های سبک را برای دسته های کردی که با داعش مبارزه می کنند، ارسال نموده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مناقشه بین آنکارا و بغداد بر اثر اعزام نیروهای ترکی به عراق از حدود روابط دوجانبه پا فراتر گذاشته است. روز هفدهم دسامبر شورای امنیت سازمان ملل متحد در این رابطه جلسه غیر علنی تشکیل داد.

به گزارش کامرسانت، اتمام حجت بغداد به آنکارا که عقب نشینی نیروهای ترکی از خاک عراق ظرف 48 ساعت را درخواست کرد، تنش ها را تشدید کرد. در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه در آستانه جلسه شورای امنیت طی بیانیه شدید اللحنی رفتار آنکارا را محکوم کرد.

به گزارش خبرآنلاین، به رغم امتناع ترکیه از عقب کشیدن نیروهای خود فعلاً موجبات آغاز درگیری جنگی بین آنکارا و بغداد فراهم نشده است. با این حال، روشن است که طرف عراقی به تلاشهای فزاینده در جهت افزایش فشار خارجی بر آنکارا دست خواهد زد.

به عقیدۀ آندری فئودوروف مدیر مرکز مطالعات سیاسی روسیه، کردهایی که می خواهند نقش مستقل خود را ایفا کنند و نمی خواهند به برادر کوچک تر آنکارا تبدیل شوند، در این فشار سهمی خواهند داشت. برای مسکو که مرحله سرد شدن بی سابقه روابط با ترکیه را تجربه می کند، عامل کردی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

روسیه در گذشته نه به طور مستقیم بلکه از طریق بغداد برای کردها اسلحه می فرستاد. آندری فئودوروف معتقد است که مسکو با مسلح کردن کردهای عراق نه فقط یکی از نیروهای مهم از نظر بازدارندگی از داعش را تقویت می کند بلکه از امکان اعمال فشار بر آنکارا بهره مند می گردد.

ارسال سلاح از سوی روسیه برای پیشمرگه های کرد توسط نشریه کردی Rudaw به نقل از ویکتور سیماکوف سرکنسول فدراسیون روسیه در اربیل اعلام شد. وی اوایل هفته جاری کریم سنجاری رئیس نهاد سیاست خارجی کردستان عراق را از وصول کمک های نظامی روسیه مطلع کرده بود. 
نویسنده مقاله اظهارات قبلی ایلیا مارگونوف سفیر فدراسیون روسیه در عراق مبنی بر اینکه مسکو به طور مستقیم برای کردها اسلحه نمی فرستد و امیدوار است که بغداد بخشی از سلاح های دریافت شده روسی را در اختیار کرد ها بگذارد، را یادآوری کرده و خاطرنشان می کند که بغداد در سال گذشته دومین خریدار بزرگ سلاح های روسی بعد از هند بود. 

دیوان سالاری شدید در نظام صادرات تسلیحاتی آمریکا و علاقه به تنوع بیشتر در منابع دریافت سلاح ها علت روی آوردن بغداد به مسکو شده است. 

آندری سوشنتسف دانشیار گروه تحلیل کاربردی مسایل بین الملل دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو در این رابطه توضیح داد که شرط اساسی کمک مسکو به کردستان عراق، اجتناب از دعوا با بغداد است زیرا روسیه هدف تشدید جدایی طلبی کردهای عراق و ایجاد موجبات برای شناسایی رسمی بین المللی استقلال کردها را دنبال نمی کند.

ولی خانم یلنا سوپونینا مشاور مدیر انستیتوی مطالعات راهبردی روسیه بر علاقه مندی مسکو به همکاری با کردها به عنوان نیروی خط مقدم جبهه ضد تروریستی تأکید می کند. وی بر برخی موفقیت های اخیر نیروهای کردی و از جمله آزادی شهر سنجار از داعش و مسدود کردن یکی از مسیرهای ارتباطی بین مناطق زیر نظر داعش در سوریه و عراق تأکید می کند. 

با وجود اینکه در شرایط مناقشه بین مسکو و آنکارا - که با ریاست کردستان عراق روابط تنگاتنگی دارد- هر کمک روسی به اربیل می تواند به عامل ناراحتی اردوغان رئیس جمهور ترکیه تبدیل شود، کارشناسان روس اعتقاد دارند که مسکو در رویارویی فعلی با آنکارا از عامل کردستان عراق استفاده نخواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین