کد خبر: ۳۳۶۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

روسیه: آمریکا و ترکیه قطعنامه ضدتروریستی سازمان ملل را اجرا نمی کنند

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، آمریکا و ترکیه را متهم کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه گروه های تروریستی را اجرا نمی کنند و روسیه به بررسی امکان مطرح کردن تحریم آنکارا از طریق شورای امنیت می پردازد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، «ویتالی چورکین» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' گفت: دولت های آمریکا و ترکیه باید قاچاق نفت داعش به ترکیه را به شورای امنیت گزارش می دادند که در این مورد قصور کرده اند.
وی افزود: به نحوه اجرای قطعنامه 2199 شورای امنیت (منع تامین مالی گروه های تروریستی) توسط آمریکا و ترکیه ایراد جدی داریم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به دیدار اخیر خود با مقامهای پنتاگون گفت: دو ژنرال آمریکایی عملکرد ائتلاف آمریکایی را برایم بازگو کردند.
وی افزود: از آنها پرسیدم هواپیماهای آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری این کشور بیش از یک سال است که بر فراز سوریه پروازهای عملیاتی انجام می دهند و این در حالی است که هواپیماهای روسی فقط دو ماه در این کشور عملیات انجام می دهند و مقادیر بسیار زیادی از تصاویر هوایی گرفته اند که نشان می دهد نفت از طریق مرز ترکیه و سوریه به این کشور قاچاق می شود.
وی خاطرنشان کرد: آیا از این مساله اطلاع نداشتید؟ حتما از قاچاق نفت به ترکیه اطلاع داشتید در آن صورت باید به شورای امنیت در این باره گزارش می دادید.

چورکین گفت: قطعنامه 2199 به پیشنهاد ما در شورای امنیت تصویب شد و بر اساس آن تمام کشورها باید اطلاعات درباره (فعالیت های اقتصادی تروریست ها و تامین مالی آنها) گزارش بدهند. آمریکا باید در این مورد گزارش می داد. ترکیه هم که به تجارت غیرقانونی با داعش می پرداخته باید اطلاعات در این مورد را به شورای امنیت ارائه می کرد.
وی افزود: آنها این اقدامات را نکردند که نقض قطعنامه محسوب می شود.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: روسیه به همراه آمریکا قطعنامه ای را تنظیم می کنند که در آن ممکن است دبیر کل سازمان ملل موظف به ارائه منظم گزارش به شورای امنیت در باره تجارت نفت توسط تروریست ها شود. امیدواریم این قطعنامه روز 17 ماه دسامبر جاری تصویب شود.

وی همچنین گفت که روسیه ممکن است مساله اعمال تحریم ها علیه ترکیه را به دلیل قاچاق نفت داعش در شورای امنیت مطرح کند.
وی با بیان این که این امکان بررسی می شود، اظهار داشت: مسکو هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است. اما این امکان وجود دارد.
وی با اشاره به حمایت ناتو از ترکیه و نیز انتقاد غیرعلنی از اقدامات آنکارا توسط مقامهای کشورهای غربی اظهار داشت: به همین دلیل با توجه به واقعیت های موجود باید آنچه که در این مورد ممکن است رخ دهد (تلاش برای اعمال تحریم ترکیه در شورای امنیت) را از قبل پیش بینی کنیم.
وی این احتمال را که روسیه مساله اعمال تحریم در مورد ترکیه را در شورای امنیت مطرح کند بعید ندانست.

* مسکو می تواند موضوع تحریم ترکیه را در شورای امنیت مطرح کند

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گزارش داد: مسکو می تواند موضوع اعمال تحریم علیه آنکارا درباره قاچاق نفت از سوی داعش در خاک ترکیه را مطرح کند.
بر اساس این گزارش، چورکین گفت روسیه می تواند مساله اعمال تحریم ها بر ترکیه را در شورای امنیت مطرح کند اما هنوز درباره این موضوع تصمیمی نگرفته است.
وی افزود: البته به لحاظ نظری، اعمال تحریم ها بر ترکیه امکان پذیر است اما ما در جهان واقعی زندگی می کنیم. همان طوری که دیدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفت در رابطه با جنگنده سرنگون شده ما، از ترکیه حمایت کند. سایر کشورها نیز از گوشه و کنار ترکیه را محکوم کردند اما تلاش نمودند از محکومیت آشکار این کشور خودداری کنند. به همین دلیل است که باید با توجه به واقعیت ها، اتفاقات احتمالی را پیش بینی کنیم.
چورکین درباره احتمال طرح مساله تحریم ها علیه ترکیه در شورای امنیت تاکید کرد: اگر بخواهیم می توانیم چنین اقدامی را انجام دهیم. این که چه مساله ای مطرح شود یک تصمیم سیاسی است. باید درباره چنین تاکتیکی بدقت فکر کرد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد که آمریکا و ترکیه باید مساله قاچاق نفت توسط داعش را به اطلاع شورای امنیت می رساندند اما چنین اقدامی را انجام ندادند.
وی از فرماندهان آمریکایی در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پرسید که با توجه به حضور نظامی آمریکا در ترکیه و وجود عکس های بسیاری که قاچاق نفت در مرز ترکیه را نشان می دهد، چگونه است که آمریکا در این زمینه اطلاعی نداشته و اگر داشته، چرا شورای امنیت را مطلع نکرده است.
چورکین افزود: بر اساس قطعنامه 2199 که در فوریه 2015 (بهمن93) به ابتکار عمل روسیه تصویب شد، کشورها باید هر گونه اطلاعات این چنینی را به شورای امنیت ارائه دهند. این بدان معناست که آمریکایی ها باید اطلاعات در این زمینه را در اختیار شورای امنیت قرار می دادند. این در حالیست که ترکیه نیز در صورتی که از قاچاق نفت در کشورش اطلاع داشت باید هر گونه اطلاعاتی درباره این تجارت غیرقانونی را در اختیار این شورا قرار می داد که چنین نکرد.
نماینده روسیه همچنین گفت که مسکو و واشنگتن در حال آماده کردن قطعنامه جدید شورای امنیت هستند که انتظار می رود 17 دسامبر (26 آذر) تصویب شود. این قطعنامه می تواند دبیر کل را ملزم کند درباره تجارت نفت توسط تروریست ها به شورا گزارش دهد.

وی توضیح داد که ممکن است دبیر کل یا برخی از سازمان های کنونی مبارزه با تروریسم ملزم شوند به طور مداوم در این زمینه گزارش دهند اما هنوز در حال گفت و گو درباره چارچوب آن هستیم.
روابط روسیه و ترکیه از دو هفته پیش به دنبال سرنگونی یک بمب افکن سوخو-24 روسیه در سوریه توسط یک جنگنده اف-16 ترکیه تیره شده است.
مسکو در این مدت چند بسته تحریم در مورد ترکیه اعمال کرده و آنکارا هم هشدار داده است که به این اقدامات پاسخ خواهد داد.
مقامهای روس در این مدت بارها ترکیه را به قاچاق نفت داعش و کسب درآمدهای هنگفت از این راه متهم کرده اند.

ترکیه جمعه هفته گذشته 1200 نظامی را همراه 15 تانک و چند زره پوش نزدیک موصل در منطقه «بعشیقه» مستقر کرد که با محکومیت دولت عراق مواجه شد.
روسیه به این اقدام آنکارا بلافاصله واکنش شدید نشان داد و چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به ترکیه در مورد عواقب تعرض نیروهای نظامی این کشور هشدار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین