کد خبر: ۳۳۶۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
آماده قیمت زیر 30 دلار باشید

قیمت نفت به پایین‌ترین حد در 7 سال گذشته رسید

با سقوط قیمت نفت به 34.5 دلار در هر بشکه در روز دوشنبه بهای این کالای پرمصرف جهانی به پایین ترین حد خود از فوریه سال 2009 رسیده است.از سوی دیگر احساس رقابت عربستان با ایران وضعیت بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است و دلیل عمده آن نیز بیش از اینکه اقتصادی باشد، سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز :
با سقوط قیمت نفت به 34.5 دلار در هر بشکه در روز دوشنبه بهای این کالای پرمصرف جهانی به پایین ترین حد خود از فوریه سال 2009 رسیده است.

به گزارش سی ان ان با پیش بینی بازگشت دوباره ایران به بازار جهانی نفت، قیمت این ماده همچنان رو به کاهش است و تنها در ماه میلادی جاری شاهد سقوط 14 درصدی قیمت بوده است.

به عقیده کارشناسان اگر قیمت نفت به این سقوط آزاد خود ادامه دهد قیمت آن به زیر 32.40 دلار در هر بشکه یعنی قیمت این ماده حیاتی در دسامبر 2008 و همزمان با آغاز بحران جهانی اقتصادی خواهد رسید و ممکن است حتی با رسیدن به زیر این قیمت به متوسط قیمت این ماده در آوریل سال 2004 برسد.

به عقیده کارشناسان ، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت بازگشت مجدد ایران به بازار جهانی و افزایش ظرفیت صادرات این کشور پس از برداشته شدن تحریم ها از ژانویه سال جاری میلادی است.

ایران گفته است آماده افزایش 500 هزار بشکه ای در صادرات نفت خام خود است.

امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران درباره افزایش 500 هزار بشکه ای ظرفیت صادرات روزانه نفت ایران پس از لغو تحریم ها به بلومبرگ گفته است، هیچ شانسی برای تاخیر در ارایه این نفت ایران به بازار وجود ندارد و ایران همان گونه که پیشتر نیز اعلام کرده است بلافاصله پس از لغو تحریم ها این ظرفیت 500 هزار بشکه ای روزانه خود را روانه بازار خواهد کرد.

از سوی دیگر احساس رقابت عربستان با ایران وضعیت بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است و دلیل عمده آن نیز بیش از اینکه اقتصادی باشد، سیاسی است.

عربستان سعودی براین باور است که باید از ایجاد فرصت یک جهش بزرگ اقتصادی برای ایران پس از لغو تحریم ها جلوگیری کرد و یکی از بهترین راه های آن کاهش قیمت نفت به سطحی است که افزایش ظرفیت تولید و صادرات ایران نتواند در عمل تاثیری در ایجاد یک جهش بزرگ اقتصادی در ایران داشته باشد.

اخیرا یکی از مقامات مالی ارشد روسیه نیز گفت این کشور پیش بینی می کند قیمت نفت از سال 2016 به زیر 30 دلار برسد. این قیمت اقتصاد روسیه به عنوان یکی از عمده ترین تولید کنندگان نفت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر اینها سقوط قیمت نفت روند کاهش ارزش سهام شرکت های عمده نفتی و انرژی را سرعت بیشتری خواهد داد. بسیاری از شرکت های نفتی آمریکایی در ماه های گذشته و به موازات کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت و نبود چشم اندازی برای افزایش احتمالی آن با کاهش ارزش سهام محسوسی مواجه بوده اند.

پیش بینی ناظران حاکی از احتمال کاهش یک چهارم ارزش کلی شرکت های نفتی و انرژی آمریکا در صورت تداوم نزول قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

گفتنی است ارزش سهام برخی شرکت های نفتی آمریکایی در سال 2015 بیش از 80 درصد کاهش داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین