کد خبر: ۳۳۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۹
دکتر فریبرز رئیس دانا در گفت و گو با آفتاب قسمت دوم

آمارهای دولتی گمراه کننده اند

آفتاب‌‌نیوز :
از دید این اقتصاددان: وقتی توزیع درآمد دایما ناعادلانه تر می شود یا در همان وضع ناعادلانه باقی می ماند، بخشی از نتایج رشد نیز خنثی می شود. زیرا با عقب ماندن قوه خرید و ناکارآمدی اقشار محروم، فرآیند رشد، نا مطمئن باقی می ماند و از درجه توسعه اجتماعی نیز کاسته می شود. چه بسا این توسعه به سیر قهقرایی تبدیل می شود.
برنامه سوم چنین نتیجه ای داشته است. زیرا فرآیند رشد و توسعه در آن ماندگار و همگانی نبوده است.
رئیس دانا می گوید: آمارهای دولتی ادعا می کنند نسبت هزینه های خوراکی دهک دهم به دهک یکم از 3/20 در سال 1375 به 4/16 در سال 1383 رسیده است. اما نشانه های دیگری در دست است که از بهبود اوضاع در توزیع درآمد حکایت نمی کند.
اقشار بسیار بالا به تدریج از محاسبه وآمارگیری دهک دهم خارج می شوند. اقشار بسیار محروم ساکن محله های غیر رسمی و نا بهنجار در مناطق شهری نیز از آمارگیری بیرون می مانند. بنابراین این آمارها گمراه کننده اند.
نسبت درآمد اقشار بسیار بالا به اقشار پایین و متوسط، به طرز روزافزونی افزایش می یابد. هزینه ها نیز نمی توانند پس اندازه ها، درآمدها و سپرده های خارج کشور و خرید دارایی ها ثابت اقشار بالایی را نشان دهند.
از سوی دیگر اقلام هزینه های خوراکی و غیر خوراکی دهک های پایین تر از متوسط، دایم به سمت کالاهای نامرغوب و تحمل محرومیت حرکت کرده اند.
همچنین بیکاران معمولا در این آمارگیری ها حضور ندارند.
از دید این اقتصاددان: خط فقر نسبی از حیث هزینه خانوار 5 نفره شهری که در سال 1378 معادل 18/2 میلیون ریال در ماه محاسبه شده بود، برای خانوار 4/4 نفری( میانگین افراد خانوار در سال 1382) به 92/1 میلیون ریال در ماه و 04/23 میلیون ریال در سال کاهش یافت. اگر این رقم را برای تعدیل تورمی در ضریب 75/1 ضرب کنیم در سال 1382 برای خانوار 4/4 نفری به رقم 36/3 میلیون ریال در ماه می رسیم.
به این ترتیب با مقایسه این هزینه با هزینه دهک ها در خانوارهای شهری در سال 1378 معادل 75 درصد و در سال 1382 حدود 5/71 درصد خانواده ها زیر خط فقر قرار می گیرند.
البته با این وصف، وضع بهتر نشده است. زیرا جمعیت شهری در این فاصله 11 درصد افزایش یافته است بنابراین درصد محرومیت نسبی از 75 به 4/79 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده 2/7 درصد افزایش شمار محرومان نسبی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین