آفتابنیوز : سرویس فرهنگی_هاتف جلیلزاده: بدون تردید موسیقی یکی از والاترین هنرهای مورد پذیرش در همه جوامع است است که در بطن خود دو جنبه مهم را همیشه با خود به همراه دارد موسیقی مردمی و موسیقی رسمی موسیقی رسمی یا همان ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک، تکنوازی، بداهه نوازی و... است که همیشه ارتباط مستقیمی با فرهنگ دارد.
در واقع موسیقی جدی و اصیل نقش مهمی در معرفی فرهنگ دارد و توجه به این حوزه باید گسترش یابد زیرا اگر یکی از هنرها آسیب ببیند به سایر هنرها هم آسیب می زند مهمتر آنکه بین تمامی هنرها وابستگی عمیقی وجود دارد و در حقیقت هیچ هنری نیست که با موسیقی سر و کار نداشته باشد .موسیقی علاوه بر اینکه نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد از طرفی می تواند راه گشای بسیاری از نگرانیهای کلان فرهنگی نیز باشد.
به نظر می رسد مشکلات موسیقی یعنی کم توجهی به موسیقیدانها، بی توجهی به موسیقی محلی و عدم سرمایه گذاری و ترغیب نسل جوان و محدودیتهای پیش روی موسیقی از جمله موانعی است که همواره تاثیر منفی بر این حوزه فرهنگی گذاشته است که بر طرف کردن آن می تواند مسیر توسعه هنر موسیقایی به عنوان یکی از الزامات فرهنگ را ارتقا بدهد.
اقدامی که این روزها برخی موسسه های بخش خصوصی با وجود مشکلات بسیار فراوان از جمله عدم بازدهی مالی،محدودیتهای و موانع رایج در زمینه تمرین و محل اجرا را بر عهده گرفتهاند و تصمیم دارند مسئولیت سنگین آن را بر دوش بکشند و در همین راستا گویا قرار است موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش جشنواره نوای خرم دو را برای دومین سال پیاپی در تالار وحدت و ارسباران با حضور و شرکت هنرمندان مطرح این عرصه در جهت کشف استعدادهای درخشان موسیقی و هنر برگزار کند.
جشنوارهای که مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفت و لوریس چکنواریان رهبر ارکستر های مختلف بین المللی درباره آن به روزنامه ایران گفت: جشنواره «نوای خرم» تا آنجا که از کم و کیف آن اطلاع دارم، جشنواره خوب و قابل دفاعی است. برگزاری برنامههایی اینچنین در زمینه فرهنگ بویژه موسیقی، جدای از دید هنری، با سبک و سیاقی که دارد، به طور ویژه میتواند به تشویق ردههای سنی پایینتر و آنها که تازه در این راه گام نهادهاند، بینجامد. از این نظر برگزاری این جشنواره بسیار مفید است. جشنواره خرم به دلیل نوع برگزاری و توجه به گروههای سنی در موسیقی، میتواند در تأثیر بر کودکان و نوجوانان و افزایش اشتیاق آنها مؤثر باشد.
وی اعتقاد دارد: با عبور از کمیها و کاستیها، رفع ایرادات و شاید تغییر در برخی از ساختارهای آن، روحی هر چند در حد زنده نگاه داشتن، به کالبد نحیف موسیقی ایران زمین، بدمد.
گویا جشنواره خرم در آن اندازه ای هست که دیگر هنرمندان مطرح عرصه موسیقی نیز به تمجید از این اقدام ارزشی بپردازند و جهانشاه صارمی سرپرست گروه موسیقی نهفت که تمرکزش در آموزش دادن موسیقی به کودکان است در گفتگویی با ایسنا برگزاری جشنواره هایی مانند همایون خرم را بسیار خوب می داند ولی حمایت از استعداد های جوان را امری مهمتر تلقی می کند.
از طرفی سامان احتشامی استاد همایون خرم را یک نمونه اساسی برای هنر جویان نوپای کشور می داند و در گفتگو با نشریه راه مردم می گوید: جشنواره نوای خرم ادای دین شاگردان به استادشان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای پیش روی برگزار کنندگان این جشنواره نیز اشاره می کند و می گوید: می دانم برگزار کنندگان این جشنواره برای تامین هدایای که قرار است به نفرات برتر اهدا شود، دچار مشکل هستند با این حال سختیهای مسیر برگزاری را به جان میخرند تا دینشان را به استادشان همایون خرم ادا کنند. ای کاش همه اساتید موسیقی در کشور چنین شاگردانی داشته باشند تا حتی بعد ازمرگ استاد هم برای ماندگاری نام و تلاشهایش کوشش کنند.
جشنواره نوای خرم در واقع آغاز یک حرکت است. و امید آن می رود در سالهای آتی با گسترش این حوزه دیگر آهنگسازان بزرگ ایران هم وارد این کار شوند و چنین حرکتهایی با هدف پاسداشت آنان و فراگیری آثارشان توسط گروه سنی پایه اتفاق بیفتد.
البته نباید فراموش کرد که توان بخش خصوصی محدود است و سیاستگذاران بخش فرهنگی باید این وظیفه را مورد توجه قرار دهند. که هیچ گاه بخش خصوصی نمی تواند تا حد عالی از این استعدادها حمایت کند.
با این حال به نظر حمایت هنرمندان شاخص عرصه موسیقی واستقبال گسترده متقاضیان از جشنواره نوای خرم امیدها برای توجه بیشتر به عرصه نوازندگی را بیشتر کرده اما ادامه مسیر آغاز شده و حمایتهای فعالین عرصه موسیقی و متولیان عرصه فرهنگ از چنین جشنوارههایی مهمترین عامل حفظ فرهنگ موسیقیایی کشور خواهد بود تا همچنان بتوتان سدی محکم در برابر تهاجم همه جانبه را گرفت