کد خبر: ۳۳۶۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹

تشکیل‌۲‌کمیسیون‌ برای‌ بررسی‌ بودجه‌ و‌ برنامه‌ ششم‌

رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل دو کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه در پارلمان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل دو کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه در پارلمان خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش با اشاره به اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی خوشبختانه یک حرکت مثبت و رو به پیشرفت را آغاز کرده و انتظار از وزیر و معاونان این وزارتخانه ورزیدگی در عمل بود که خوشبختانه محقق شده است. البته وزارت جهاد در دولت یازدهم در دوران سختی کار خود را آغاز کرد، زیرا دولت در این دوران با کمبود اعتبار و مشکلات بسیاری روبه‌رو بود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه دارای مسئولیت بسیار زیاد است، تصریح کرد: این وزارتخانه از مباحث و جنبه‌های مختلف دارای اهمیت بسیاری است، به‌ویژه آنکه وزارت جهاد کشاورزی ارتباط بسیاری با بدنه مردم داشته و بخشی از امنیت کشور مرتبط با وضعیت و نوع فعالیت وزارت جهاد است، بنابراین نوع فعالیت این وزارتخانه دارای اهمیت و حساسیت خاصی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

رئیس مجلس با اعلام اینکه در شرایط کنونی وزارت جهاد کشاورزی نقش استراتژیکی در اقتصاد کشور دارد، افزود: فعالیت این وزارتخانه ارتباط مستقیمی با امنیت ملی دارد، از طرف دیگر مقوله خودکفایی در حوزه غذا و کشاورزی امر مطلوب و درستی بوده، از این‌ رو باید در برخی زمینه‌ها تاحدودی روی پای خود بایستیم.

لاریجانی با اشاره به سفر اخیرش به کشور روسیه و دیدار با مقامات این کشور، گفت: بعد از فروپاشی شوروی، روسیه دروازه‌های خود را به روی دیگر کشورها گشود و اقدام به واردات مایحتاج مورد نیازش کرد و الآن شاهدیم که حدود 80 درصد نیازهای خود را وارد می‌کند و از این‌رو تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا به این دلیل به اقتصاد روسیه آسیب زد، البته ایران شرایطی مانند روسیه ندارد، زیرا ما از آغاز انقلاب به فکر خودکفایی بودیم.

وی با استقبال از برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای رساندن تراز واردات و صادرات کشور به صفر ظرف مدت 5 سال آینده، ادامه داد: به طور حتم این موضوع ایده بسیار خوبی است و می‌توان با اشاره به بازارهای منطقه‌ای آن را محقق کرد، اما تحقق این مسئله نیازمند رفع دو مشکل اساسی و مهم است؛ نخست اینکه ایران برای افزایش صادرات خود نیازمند ایجاد شرکت‌های بزرگ برای بازاریابی و همچنین انجام بسته‌بندی محصولات است که متأسفانه در شرایط کنونی چنین بخشی در کشور وجود ندارد. البته این برنامه از سوی برخی کشورهای اطراف صورت گرفته و ما شاهد جهش صادراتی آنها هستیم، بنابراین باید برای تحقق این مسئله کمک کرده تا مشکلات و خلأها حل شود.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت توجه وزارت جهاد کشاورزی به بازارهای کشاورزی روسیه، گفت: در شرایط کنونی کشور روسیه برای عرضه محصولات ایرانی بازار خوبی است، اما چون شرکت‌های بزرگ برای انجام این کار وجود ندارد و تعاونی‌ها نیز قدرت لازم را برای تحقق این امور ندارند، می‌بایست برنامه‌ریزی مدونی را برای این حوزه انجام داد.

لاریجانی اظهار داشت: از طرف دیگر در شرایط کنونی چرخه اقتصادی بخش کشاورزی به خوبی نمی‌چرخد و در این شرایط حتی زمانی که به آنها کمک‌های دولتی داده می‌شود، پیشرفت خاصی حاصل نمی‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که این بخش نباید محتاج کمک‌های دولت باشد، البته بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال و مباحث دیگر باید حمایت شود، با وجود آنکه حتی این مسئله برای کشور هزینه داشته باشد. به طور مثال بنده در سفری که به یکی از کشورهای آسیایی داشتم، مشاهده کردم که آنها با هزینه زیاد دریا را خشک کرده و در آن کشاورزی می‌کنند و ادله آنها برای این مسئله تامین اشتغال 16 درصدی افراد جامعه بود.

وی افزود: در شرایط کنونی بخش کشاورزی و روستاها دچار آسیب زیادی هستند و این امر موجب مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها شده و در حال حاضر چرخه اقتصادی بخش کشاورزی مطلوب نیست، از این‌ رو باید بسته‌‌های حمایتی برای بخش کشاورزی تدوین شود تا عملا یک بخش مدیریت روستاها را برعهده داشته باشد. البته مدیریت روستاها باید به بخشی داده شود که اکثریت وظایف و کارها را برعهده دارد،‌ از این‌ رو هم‌اکنون اکثریت کارها در روستاها مربوط به بخش کشاورزی است اما مدیریت در دست آنها نیست.

رئیس مجلس با اشاره به تدوین طرحی در حوزه کشاورزی، گفت: در این طرح قرار است که ضمن هماهنگی بخش‌ها با یکدیگر در حوزه روستاها و کشاورزی، بخشی مانند جهاد سازندگی ایجاد شود. همچنین یکی دیگر از اهداف این طرح این بود که با ایجاد مدیریت ساختاری صنایع تبدیلی ایجاد شود تا ارزش افزوده محقق شده و زنجیره تولید کامل شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه برای جذب کشاورزان به کار کشاورزی نیاز به حمایت‌های ساختاری است، تصریح کرد: در شرایط کنونی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی، مسئله کم‌آبی است که متأسفانه این معضل بسیار نگران‌کننده می‌باشد، از این‌ رو در این حوزه مسئله بهینه‌کردن آن دارای اهمیت بسیاری است، بناراین توصیه می‌کنم که برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین، اعتباری در بودجه دیده شود، البته با توجه به وضعیت کنونی درآمدها و کاهش قیمت نفت تا حدود 30 دلار در بخش تأمین بودجه برای این حوزه مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به ردیف بودجه مورد نیاز جهت توسعه آبیاری تحت فشار و نوین در بخش کشاورزی در کشور، گفت: در این رابطه می‌توان یک بسته ترمیمی برنامه‌ریزی شده که شروع و پایان مشخصی دارد و اهداف آن کاملا شفاف و تعیین‌شده است، تدوین شود تا با اذن و حمایت رهبر معظم انقلاب، بتوان اعتبار مناسبی را از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌ مذکور در نظر گرفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه اختصاص بودجه‌های مناسب برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و آبخیزداری دارای توجیه اقتصادی است، افزود: مجلس تلاش می‌کند در بودجه سال آینده جنبه‌های حمایتی را برای این بخش در نظر بگیرد.

لاریجانی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از تولید محصول شیر در کشور، تصریح کرد: این محصول مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است،‌ از این‌ رو حمایت و اختصاص اعتبار به این حوزه دارای توجیه است، زیرا در شرایط کنونی میزان مصرف شیر بین مردم کاهش یافته است که این موضوع خسارت بسیار بزرگی برای کشور است. در کشورهای دیگر دولت برای ترغیب مردم به استفاده از شیر، حمایت‌های بسیاری انجام داده و حتی آن را تبلیغ می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش عوارض محصول نوشابه و اختصاص اعتبارات حاصله به حوزه دامداری و تولید شیر، گفت: به نظر من این پیشنهاد و این موازنه‌ها مشکلی ندارد و حتی اختصاص یارانه به بخش تولید شیر دارای توجیه اقتصادی است. از طرف دیگر به طور حتم در این رابطه نمی‌توان به صورت لحظه‌ای تصمیم گرفت و باید برنامه دائمی تدوین شود.

رئیس مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی دامداران کشور یا از تولید شیر هیچ سودی عایدشان نمی‌شود و یا حتی با ضرر به تولید این محصول ادامه می‌دهند، از طرف دیگر این موضوع واضح است که سودآوری بخش کشاورزی از بخش صنعت و تجارت بسیار پایین‌تر است که این مسئله نشان‌دهنده ضرورت حمایت از این بخش است.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه مجلس شورای اسلامی به اقدامات و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی مثبت است، گفت: به نظر بنده این وزارتخانه باید گزارشی را از پیشرفت سه سال اخیر خود و جهت‌گیری‌های صورت گرفته به مجلس ارائه کند تا نمایندگان نیز از آن مطلع شوند. از طرف دیگر با توجه به اینکه در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه قرار داریم، این وزارتخانه می‌تواند پیشنهادات خود را به مجلس ارائه کند.

وی از تشکیل دو کمیسیون تلفیق به صورت موازی خبر داد و اظهار داشت: یکی از این کمیسیون‌ها برای بررسی لایحه بودجه سال 95 و دیگری برای بررسی برنامه ششم توسعه تشکیل می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین