کد خبر: ۳۳۷۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
اولین روز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان

تاکنون چه کسانی کاندیدای انتخابات خبرگان شده‌اند؟/حضور یک زن/ثبت‌نام 65 نفر

حضور یک زن در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان در اولین روز از ثبت‌نام انتخابات این مجلس از جمله حاشیه‌های این روز بود.
آفتاب‌‌نیوز :
ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح روز پنجشنبه همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز شد و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش آفتاب، تاکنون افراد مختلفی برای ثبت نام اعلام آمادگی کرده‌اند که شاید بتوان گفت برخی از ایشان افراد ناشناخته‌ای هستند ، تاکنون ثبت‌نام یک کاندیدای زن از برجسته ترین حاشیه‌ها بوده است.

اما می‌توان به ثبت نام شخصیت‌هایی از جمله آیت‌الله عباس کعبینماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو فعلی مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران و از حوزه کرمان،آیت‌الله فرحانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور از حوزه انتخابیه اهواز، آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده فعلی مردم خوزستان در مجلس خبرگان، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز امام جمعه بجنورد برای اولین بار از این حوزه، آیت​الله سیدابوالحسن حسن​زاده امام جمعه موقت اهواز،

آیت الله محمد تقی پورمحمدی ‌امام جمعه مراغه، حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر، علی رازینی معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه و ... نیز اشاره کرد.

65 نفر ثبت نام کردند

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: تا این لحظه 65 نفر ثبت نام کرده‌اند که در این میان زنان نیز از ثبت نام کنندگان بوده‌اند.

محمد حسین مقیمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا این لحظه 65 نفر برای ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان اقدام کرده‌اند. یک خانوم در تهران و چند خانوم در شهرستان‌ها نیز در میان ثبت نام کنندگان بوده‌اند. از این تعداد 12 نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرده اند.

وی افزود: بعد از تهران استانهای خراسان رضوی با 10 داوطلب و اصفهان با 6 داوطلب دارای بیشترین تعداد داوطلبان در اولین روز ثبت نام از نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که ثبت نام خبرگان تا کی ادامه پیدا می‌کند گفت: تا یک هفته ثبت نام کاندیدها ادامه پیدا خواهد کرد. امروز شاهد بودیم که مدارک تعدادی از داوطلبین کامل نبوده است. توصیه ما این است که متقاضیان ثبت نام، مدارک اعلام شده را به صورت کامل به همراه داشته باشند.

مقیمی همچنین اظهار کرد: هر روز صبح آمار کامل روز قبل اعلام خواهد شد.

استاندار تهران گفت:‌ هیأت های اجرایی استان تهران با کمترین حاشیه تشکیل شد.

سید حسین هاشمی در حاشیه بازدید خود از ستاد انتخابات فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب هیأت‌های اجرایی انتخابات برای استان تهران اظهار کرد: مهمترین بخش ما هیأت‌های اجرایی تهران بود که از حساسیت بالایی برخوردار بود. فرمانداری 30 نفر را معرفی کرد که از افراد خوشنام، سرشناس، متدین و مورد وثوق بودند و آن‌ها از بین خودشان 8 نفر را انتخاب کردند که مشکلی هم بوجود نیامد. دیشب هم به آقای مقیمی گفتم که این قوت قلب ما بود که هیأت‌های اجرایی تهران با کمترین حاشیه تشکیل شد.

وی ادامه داد: تا به حال در استانداری همه از روند انتخابات راضی هستند و اعضای شورای نظارت هم راضی هستند . طبیعتا از این به بعد هم برای بررسی روند امور به ستاد انتخاباتی سر می‌زنیم به خصوص از شنبه علاوه بر ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری ،‌ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی هم آغاز می‌شود.

وی افزود: تهران همیشه در کانون خبرها بوده و تلاش می‌کنیم انتخابات قانونمند ، منصفانه و بدون جانب‌داری برگزار کنیم تا در انتها انتخاباتی پرشور و سالم داشته باشیم.

استاندار تهران درباره روند برگزاری الکترونیکی انتخابات یادآور شد:‌ نوع رای‌گیری الکترونیکی در کشور به صورت نرم‌افزاری در حال بررسی است و ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما در استان تهران 35 حوزه انتخابیه داریم که 30 نماینده برای شهر تهران و 5 نماینده برای شهرستان های تهران هستند. مهمترین بحث ما حضور مردم در پای صندوق‌های رای و اولویت مان برگزاری انتخاباتی سالم و پر شور است.

وی در ادامه تاکید کرد همکاران من که مجری انتخابات هستند موظف به برگزاری انتخاباتی سالم هستند و تذکر هم داده شده که قانون را محور حرکت قرار دهند. تخلفات انتخاباتی نیز بررسی و پیگیری می‌شود و اگر از حدی بگذرد با آن برخورد خواهد شد.

وی در توصیه‌ای به نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد:‌ امیدواریم کاندیداها به دنبال رقابت باشند و به جای تخریب دیگران توانایی های خود را مطرح کنند .بهترین شکل برگزاری انتخابات رقابت سالم است که مردم بتوانند بر اساس توان کاندیداها تصمیم بگیرند، چراکه با تخریب هیچ‌کس سودی نمی‌برد.

استاندار تهران در پایان گفت:‌ امروز به عنوان اولین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ستاد استان تهران آمدم تا از روند کار بازدید کنم و به همکاران خدا قوت بگویم و روند کار را از نزدیک ببینم که البته متوجه شدم در این ستاد در ساعت 8 صبح یکی از نامزدها ثبت‌نام کرده که احتمالا اولین کسی است که در کشور ثبت‌نام کرده است.

رسانه‌ها ما را یاری کنند

وزیر کشور گفت: همه دست‌اندرکاران انتخابات از جمله احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها، حوزه نظارت ، اجرا و مردم تلاش کنند که انتخابات با شکوه و سلامت برگزار شده و اصل اجرای قانونی انتخابات رعایت شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بازدید از ستاد انتخابات کشور افزود: امروز بار دیگر شاهد یک امر بسیار مهم و سرنوشت‌ساز هستیم که حاصل تلاش‌های بنیانگذار انقلاب، رهبر انقلاب ، شهدا و مجاهدت مردم برای تحقق اهداف عالی اسلامی در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید خدا را شکر کنیم؛ چراکه مردم ایران خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای مردم و بر اساس قوانین اسلام به دنبال دستیابی به اهداف خود است. ما امروز شاهد روند انتخابات و مشارکت مردم هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه افزود: ایران یک محور مهم آرامش، امنیت، مردم‌سالاری و حکومت مبتنی بر آرای مردم است. ما باید الگوی واقعی و عملی مردم‌سالاری را دوباره به جهان نشان دهیم و تلاش کنیم عرصه انتخابات، عرصه با شکوه و عظمتی باشد تا پایه‌های جمهوری اسلامی ایران تقویت شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که «دستور رئیس‌جمهور اجرای یک انتخابات قانونی، باشکوه و سالم است» تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه اجرایی تلاش کرده‌ایم تمام موارد قانونی انتخابات را اجرا کنیم. ما خود را مقید به رعایت قانون می‌دانیم و تلاش کرده‌ایم با شورای نگهبان تعامل مثبت، سازنده داشته و با هم همدل و همراه باشیم. نشانه این همراهی هم این بوده که تمامی مراحل انتخابات با هماهنگی پیش رفته است. اکنون هیأت‌های اجرایی مجلس خبرگان تشکیل شده و ما از امروز تلاش می‌کنیم که مقدمات شکل‌گیری هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز آغاز کنیم.

وی در پایان افزود:‌ تقاضای من از رسانه‌ها این است که ما را یاری و با مردم همدلی و همه تلاش کنند که یک انتخابات قانونی، سالم و باشکوه برگزار شود.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران نیز گفت:‌ کار ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در استان تهران و فرمانداری استان تهران و وزارت کشور انجام خواهدشد.

علی اکبر ناصر بخت در دقایقی ابتدایی اولین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمانداری تهران مرکز حوزه انتخابیه استان تهران است و فرمانداری‌های ری ، شمیرانات،‌اسلام شهر و پردیس به عنوان فرمانداری فرعی هستند و 15 فرمانداری تابع تهران نیز به عنوان مرکز حوزه انتخاباتی استان تهران هستند اما کار ثبت نام از کاندیداهای استان تهران تنها در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام خواهد شد.

وی در توضیح وظیفه 15 فرمانداری تابعه استان تهران یادآور شد: آن 15 فرمانداری باید شعبه های ثبت نام و اخذ رای را معین کنند و کار اخذ رای را در روز رای‌گیری انجام دهند.

وی با بیان این‌که «از امروز با تشکیل هیأت‌های اجرایی موضوع ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است»، افزود: از امروز به مدت 7 روز روند کار ثبت نام مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت و از شنبه کار ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته آغاز خواهد شد که پنج روز به صورت مشترک کار ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

وی در پایان به کاندیداها توصیه کرد که کار ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند و گفت: کاندیداها سعی کنند در فرجه زمانی معین برای ثبت نام حاضر شوند. اصل شناسنامه ، اصل کارت ملی، عکس از مدارک اصلی برای ثبت‌نام است و کسانی که ملتزم استعفا دادن از سمت خود بوده‌اند باید مدرک آن را به همراه داشته باشند.

***

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هنگام ثبت نام باید اصل شناسنامه عکس دار، چهارنسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس 4×6 و پرسشنامه اعلام داوطلبی را ارائه کنند. ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بوسیله نماینده داوطلبان که کتباً معرفی شده باشد نیز انجام می گیرد.

همچنین ثبت‌نام داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 آذر آغاز می‌شود و تا 4 دی ادامه خواهد داشت.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان روز هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است

هم‌چنین رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ ما تا این لحظه مشکل خاصی در روند ثبت‌نام مجلس خبرگان نداشته‌ایم. من با برخی از فرمانداران مراکزی از استان‌ها صحبت کردم و مشکلی تاکنون به ما گزارش نشده است.

محمد حسین مقیمی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران درباره روند ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان اظهار کرد: اکنون ساعت اولیه ثبت‌نام است و در ادامه روند این ثبت‌نام‌ها شلوغ‌تر می‌شود البته ثبت‌نام مجلس خبرگان فقط در وزارت کشور انجام نمی‌گیرد و در 31 فرمانداری مراکز استان‌ها هم همزمان ثبت‌نام انجام می‌گیرد.

وی همچنین افزود:‌ روند ثبت‌نام همچنان خوب بوده و ما طبق جدول زمان بندی حرکت می‌کنیم و مشکل خاصی نداریم.

وی ادامه داد: حوزه‌های اصلی مجلس خبرگان 31 حوزه است که همان فرمانداری مراکز استان‌هاست. 1032 حوزه فرعی در کنار این 31 حوزه اصلی وجود دارد. برای مجلس شورای اسلامی 207 حوزه اصلی وجود دارد و سایر حوزه‌ها فرعی هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیکی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ایراداتی به نرم‌افزار انتخابات گرفته است که ما در حال رفع این نواقص هستیم تا مسائل را به پیش ببریم و انتخابات الکترونیکی را برگزار کنیم.

تمام فرآیندهای انتخابات را به نحو احسن انجام می‌دهیم

دبیر ستاد انتخابات کشور نیز گفت: بیش از 99 درصد مسائل مربوط به انتخابات حل شده و آن یک درصد باقی مانده نیز به زودی حل خواهد شد.

علی پورعلی مطلق صبح روز پنجشنبه در ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار کرد: با هماهنگی خوبی که ایجاد کرده‌ایم توانسته‌ایم تمام فرآیند انتخابات را به نحو احسن انجام دهیم.

وی افزود: ما امروز شاهد آغاز ثبت‌نام انتخابات خبرگان رهبری هستیم که این ثبت‌نام تا روز 2 دی ادامه می‌یابد و ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی از 28 آذر آغاز شده و تا 4 دی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه با اشاره به این‌که «1063 حوزه اصلی و فرعی در مجلس خبرگان در نظر گرفته شده است که 31 حوزه اصلی و بقیه فرعی هستند» خاطرنشان کرد: برای مجلس شورای اسلامی 207 حوزه اصلی و 856 حوزه فرعی که مخصوص شهرستان‌ها و بخش‌هاست در نظر گرفته شده است.

این گزارش در حال تکمیل است...

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین