کد خبر: ۳۳۷۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

وزیر بهداشت: آلودگی هوا نیازمند جراحی است

وزیر بهداشت با بیان اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا مشخص است، این امر را نیازمند عزمی ملی و دانست و با تشبیه راهکارهای آن به جراحی در حوزه سلامت، گفت: بحث آلودگی هوا نیازمند جراحی است. البته باید تحمل جراحی وجود داشته باشد و اگر این آمادگی به وجود آید، حتما دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مرکز جامع سرطان که در بیمارستان رسول اکرم (ص) برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آلودگی هوا گفت: فکر می‌کنم مردم به این سوال‌ها عادت کرده‌اند و این سوال‌ها دیگر یکنواخت و کلیشه‌ای شده‌اند و پاسخ به آنها عزم ملی می‌خواهد. به نظر من راهکارهای مقابله با آلودگی مشخص است که البته کار دشواری است.

وی با بیان اینکه این راهکارها شبیه به جراحی‌هایی است که ما در پزشکی انجام می‌دهیم، گفت: در اثر جراحی زخم ایجاد می‌شود و سپس دوره نقاهت دارد و نهایتا سلامتی را به دنبال دارد. آنچه که ما به عنوان حوزه سلامت می‌توانیم مطالبه کنیم که هم امر رهبر معظم انقلاب و هم مطالبه رییس جمهور است، مراقبت کردن از سلامت مردم است. مقام معظم رهبری دستور دادند که در موضوع هوا و به ویژه آب و سایر زمینه‌هایی که با سلامت در ارتباط‌اند از جمله پارازیت‌ها، آنجایی که به سلامت مردم آسیب می‌رساند، به هیچ وجه نباید مماشات شود. به همین دلیل است که امروز اعلام تعطیلی شد.

دستگاه‌های مسوول موظف به همکاری شدند

کار وزارت بهداشت در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی و هشدار است

وزیر بهداشت افزود: اگر وضعیت آلودگی به مرحله‌ای برسد که آسیب جدی شود، وزارت بهداشت همه مطالبه خواهد کرد، البته اکنون دستگاه‌های مربوطه موظف به همکاری شدند و کار ما فقط اطلاع‌رسانی و هشدار است.

هاشمی با بیان اینکه عواملی که در آلودگی اثرگذارند می‌توانند نقش بازدارنده داشته باشند، ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم راهکارها مشخص است و نیاز است که تحمل جراحی در این زمینه را داشته باشیم. اگر این آمادگی به وجود آید، حتما دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی درباره میزان هزینه و بار مالی که آلودگی هوا به واسطه ایجاد بیماری به نظام سلامت وارد می‌کند، گفت: در این زمینه رقم دقیقی وجود ندارد؛ چراکه هنوز ثبت بیماری‌ها در کشور آمارهای دقیق و مشخص ندارد. بنای ما در این دولت الکترونیکی شدن پرونده‌های سلامت است و تا بدین جا نیز خوب پیش رفته‌ایم و امیدوارم روزی بتوانیم بیماری‌ها و بار بیماری‌ها را ثبت کنیم.

تجهیز و راه‌اندازی 200 مرکز شیمی درمانی؛ بزودی

وی همچنین درباره وضعیت بخش‌های شیمی‌درمانی در کشور گفت: در این بخش کمبود‌هایی داریم. هر چند وضعیت ما در این این بخش‌ها در مقایسه با گذشته خوب است، اما همچنان کمبود داریم.

وزیر بهداشت در این باره افزود: حداقل 200 مرکز شیمی درمانی را برای سال آینده در برنامه‌های معاونت درمان قرار داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تا اوایل سال آینده آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در مورد تامین منابع و میزان اعتبارات لازم برای این کار گفت: تامین منابع آن از مسیر طرح تحول سلامت است و بخشی هم از منابع درآمدی خود دانشگاه‌ها تامین می‌شود. در این حوزه، مهم داروها بود که خوشبختانه از ابتدای طرح تحول حمایت قابل توجهی در حوزه دارو می‌شود. البته ممکن است همین شش درصد فرانشیز برای شهرها و سه درصد برای روستاییان، برای برخی افراد زیاد باشد؛ چراکه کسانی هستند که نیازمند کمک بیشتر و موثرتر هستند. بنابراین امیدواریم در آینده بتوانیم با جایگزین کردن بخشی از یارانه‌ها به آنها کمک کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به طور کلی وضعیت بخش‌های شیمی‌درمانی خوب است اما عالی نیست، گفت: در این حوزه تلاش می‌کنیم و فکر می‌کنم به دلیل وجود افراد خیر و نیکوکار و همچنین انگیزه قوی در همکاران، دولت و مجلس، برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج به هدف می‌رسیم.

هاشمی درباره توافق‌نامه وزارت بهداشت و وزارت دفاع در زمینه ساخت مراکز جامع سرطان گفت: قطعا ساخت و ساز در این زمینه نیز نیاز به اعتبارات مالی دارد. در توافق اولیه ما تقریبا نزدیک به 1000 میلیارد تومان را یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع تامین می‌کند که در 4 استان کشور و در سطوح مختلف از سطح شهرستان‌ها تا مرکز استان خدمات در سه سطح تعریف شده‌اند و امروز شاهد آغاز پروژه‌ای خواهیم بود که در مرکز یکی از دانشگاه‌های مهم کشور ایجاد خواهد شد و امیدواریم طی دو سال آینده و بلکه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه ما در ساخت و تجهیز این مراکز در سه سطح کار می‌کنیم، گفت: سطح اولیه مراکز شیمی درمانی است که افراد خدمات شیمی‌درمانی را دریافت می‌کنند. سطح دوم علاوه بر شیمی‌درمانی دارای رادیوتراپی و بخش‌های بستری است و سطح سوم که در آینده ایجاد می‌شود، دارای جراحی‌هایی است که با اشعه انجام می‌شوند و همه اقدامات نوین سرطان از جمله سلول‌درمانی در آن مراکز انجام خواهد شد. بنابراین امروز یکی از مراکز قطب سرطان در بیمارستان رسول اکرم (ص) و به طور همزمان در سه استان دیگر تحویل وزارت دفاع می‌شود و امیدواریم در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

وزیر بهداشت افزود: برای مراکز قطب رقمی حدود 100 میلیارد مشخص شده؛ یعنی در هریک از استان‌ها هزینه پروژه 100 میلیارد و در شهرستان‌ها 50 میلیارد است. همچنین باید گفت که بخشی از این پروژه وسیع را که باید در سطح کشور انجام شود، یکی از شرکت‌های تابع وزارت دفاع قبول کردند و ما تشکر می‌کنیم که وزارت دفاع در حوزه اجتماعی و سلامت مردم مشارکت و توجه دارد.

ایجاد مراکز جامع سرطان تنها مختص تهران نیست

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ساخت مراکز جامع سرطان در مناطق محروم گفت: در حال حاضر امکاناتی در سراسر کشور وجود دارد که خدمات ارائه می‌دهند و این امکانات تنها در مراکز استان‌ها نیست، اما در کل در خدمات‌مان کمبود داریم و به همین دلیل این طرح از امروز آغاز می‌شود. البته مرکز غدیر که مسوولیت ساخت این مراکز را برعهده گرفته، ساخت 13 مرکز جامع سرطان را قبول کردند که 4 مرکز در استان و 9 مرکز دیگر در شهرستان‌ها ساخته می‌شود. البته این بخشی از پروژه و تفاهم‌نامه ما وزارت دفاع است.

هاشمی با بیان اینکه حدود 9 قطب دیگر و تقریبا 80 مرکز سرطان دیگر باید به این مجموعه اضافه شود، گفت: در این زمینه ما به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و امیدواریم که استقبال کنند. قرار بود این پروژه را به همراه وزیر دفاع در یکی از مناطق محروم کلنگ بزنیم اما به دلیل مشغله کاری به اینجا ختم شد، اما این موضوع به معنای این نیست که فقط در تهران پروژه ساخت مراکز سرطان را داریم. بلکه 13 مرکز است که یکی از آنها در تهران و بقیه عمدتا در شهرستان‌ها هستند.

وی ادامه داد: برای سایر موارد باید سرمایه‌گذار پیدا کنیم و در این راستا آخر دی‌ماه همایش مفصلی با علاقه‌مندان با سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان از بخش خصوصی اعم از بین‌المللی و داخلی داریم و امیدواریم بتوانیم علاقه‌مندانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت پیدا کنیم.

رسانه‌ها واقعیت را نشان دهند

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی پرخاشگری‌ها علیه جامعه پزشکی گفت: اگر بخواهم راستش را بگویم، این پرخاشگری علیه جامعه پزشکی در دست رسانه‌هاست. در موضوعاتی مانند مساله خمینی‌شهر و موارد مشابه موضوع چقدر بود اما چقدر گسترده شد؟ و موضوع به اظهارنظرها و عکس‌هایی آلوده شد که واقعیت نداشتند. امیدوارم رسانه‌ها حقیقت و واقعیت را نشان دهند.

هاشمی افزود: فکر می‌کنم همه جامعه پزشکی اعم از پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و... واسطه شفای مردم هستند و باید حرمت‌شان حفظ شود. اینکه مواردی را بی‌پروا در رسانه‌ها مطرح می‌کنیم بدون اینکه جرمی ثابت شده باشد، به نفع مردم نیست و خیانت به سلامت آنهاست و کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد یکی از طرح‌های موفق دولت، ثبت تحول سلامت است، گفت: همه باید حواسمان را جمع کنیم و بدانیم که ما این طرح را متعلق به دولت یازدهم و وزارت بهداشت نمی‌دانیم، بلکه این طرح برای کل نظام است و همه آمدند آن را حمایت کردند. بنابراین ناامید کردن مردم کار زشتی است.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنی از امام خمینی (ره) گفت: امام فرمودند یاس از جنود ابلیس است. بنابراین کسی که بخواهد یاس را تبلیغ کند، قطعا جهت منافع مردم تبلیغ نمی‌کند، به ویژه در حوزه سلامت. بنابراین لازم است که در گفتارها، قضاوت‌ها و اظهارنظرها مراقبت کنیم. من فکر می‌کنم آنچه که مربوط به حوزه سلامت است را باید با احتیاط بیشتری اعلام کنیم و بعد از اطمینان از اینکه مجرمی وجود دارد، آن را در رسانه‌های عمومی اعلام کنیم، این کار بسیار ضروری است.

هاشمی با بیان اینکه ما سالانه نزدیک به 400 هزار نفر در ایران را بنا به دلایل مختلف از دست می‌دهیم، گفت: آمار ما در این زمینه 380 هزار نفر است، بنابراین فکر می‌کنم مردم ما قدرشناس هستند، اما وقتی فردی بیماری دارد و او را از دست می‌دهد، معمولا در چنین مصیبتی انسان دنبال مقصر می‌گردد و پرخاشگر می‌شود و زمان می‌برد تا به آرامش برسد. حال اگر اطلاعات نادرست هم به جامعه بدهیم، طبعا ممکن است بخشی از این پرخاشگری به تیمی منتقل شود که به واسطه خداوند شفابخش مردم است.

لکه‌های کوچک را بزرگ نکنید

وی تاکید کرد: من نه به عنوان یک پزشک و مسوول این حوزه، بلکه به عنوان یک ایرانی خواهش می‌کنم که همه در این زمینه مراقبت کنند. این کار حمایت از یک صنف نیست، بلکه حمایت از سلامت مردم و آحاد ایرانیان است، بنابراین لکه‌های کوچک را بزرگ نکنیم تا حاشیه، متن را که خدمت به مردم است، تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر بهداشت گفت: اتفاقات بسیاری در روز و شب در این کشور و زیر پوست این شهر می‌افتد، اما توسط رسانه‌ها منعکس نمی‌شود. چه کار خوبی است، ولی چرا در حوزه سلامت این کار را انجام نمی‌دهید برای من جای سوال است.

80 درصد سلامت مردم در دست وزارت بهداشت نیست

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی پیشگیری از سرطان گفت: در این زمینه بخش عمده کار در اختیار خود مردم است و بخشی از آن نیز در اختیار دولت است. وزارت بهداشت در این حوزه تنها می‌تواند هشدار دهد و 80 درصد سلامت مردم در دست سایر بخش‌هاست. مثلا در موضوع آلودگی هوا آنچه که در اختیار وزارت بهداشت است متاسفانه تقریبا صفر است و ما باید فقط برای انواع بیماری‌های ناشی از آن هزینه کنیم. بنابراین آلودگی هوا در اختیار وزارت صنایع، وزارت کشاورزی، شهرداری‌ها و... است.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت که ما از مولفه‌های اصلی که عملکرد کل ارکان حاکمیت و در عین حال رفتار مردم است متغیریم. رفتار مردم را می‌توان با اراده خودشان اصلاح کرد و اراده دولت‌ها نیز با قانون اصلاح می‌شود، یعنی اگر مصوبات مجلس به نحوی باشد که از ورود و مصرف بی‌رویه کالاهای آسیب‌رسان جلوگیری کند، طبیعی است که بار بیماری‌های مختلف از جمله سرطان کمتر می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد، بحث سیگار است که می‌توان با راهکارهای قانونی کاهش مصرف آن را به دنبال داشته و هم از آسیب بیشتر جلوگیری کند. حوزه غذا نیز بسیار مهم است و قوانین سخت‌گیرانه با مجریان قاطع را می‌طلبد و قوه قضاییه‌ای را نیاز دارد که بنایش به بازدارندگی باشد تا یک جریمه معمولی، بنابراین اینها بسیار می‌توانند کمک کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین