کد خبر: ۳۳۷۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

وضعیت هوای‌ تهران قرمز شد/ ۱۱روز متوالی آلودگی‌هوا شدید/ ابتکار: اولویت ما حفظ سلامت مردم است

تهران یازدهمین روز متوالی آلودگی هوا را پشت سر گذاشته است. به گفته معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران۷ ساعت ۴ امروز، شاخص روی عدد ۱۵۳ بود، یعنی وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها. رییس سازمان محیط زیست البته گفته که آلودگی هوای کنونی، خبری از مواد سمی نیست.
آفتاب‌‌نیوز : معصومه ابتکار در کانال تلگرامی خود نوشت: شاخص آلودگی هوای امروز تهران در وضعیت هشدار قرار ندارد و بخش عمده ای از شرایط هوایی که در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور ناشی از پایداری هوا و شرایط جوی رطوبت و سرما است.

برای بهبود کیفیت هوای کشور طی دو سال اخیر، حذف یا کاهش شاخص های بسیار خطرناکی همچون بنزن و آروماتیک ها از بنزین توزیعی در کشور صورت گرفته و توزیع بنزین یورو 4 منجر به ارتقاء وضعیت کیفی هوا شده است.

مهمترین چالش کنونی در شاخص های هوا ذرات کمتر از 2.5 میکرون است؛ این ذرات ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروها، فعالیت صنایع و گرد و غبار است. البته اجرای کامل و درست برنامه 15 ساله کاهش آلودگی هوا که طی سال هایی متوقف شده بود، می توانست نقش بسیار مهمی در پیشگیری از وضعیت کنونی کیفیت هوا داشته باشد.

جلسات کارگروه های ملی و استانی به منظور پیگیری اجرای دقیق مصوبه اردیبهشت 93 هیات وزیران برای کاهش آلودگی هوا با همکاری 16 دستگاه مسئول برگزار می شود. در این جلسات به صورت منظم گزارش دستگاه ها از روند اجرایی شدن مصوبات اخذ شده و نشان دهنده عزمی جدی برای رفع این چالش است.

ابتکار با بیان اینکه خودروسازان در اجرای استانداردهای یورو 4 برای خودروها همکاری داشته اند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت کشور، شهرداری ها و راهور ناجا سیستم یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها نیز به زودی در سراسر کشور اجرایی شود.

مسئولیت تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس با کارگروهی است که به ریاست و با مسئولیت استاندار تهران تشکیل می شود، پس از بررسی ابعاد مختلف، نتیجه این موضوع اعلام شد. سلامت مردم به ویژه کودکان و نوجوانان اولویت نخست است و از این رو هر تصمیمی که به کاهش مخاطرات برای سلامتی مردم کمک کند، اتخاذ خواهد شد.

وضعیت هوای تهران قرمز شد


در عین حال، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران گفته که «شاخص کیفی هوای تهران بر اساس ایستگاه‌های سنجش اداره محیط زیست استان تهران در ساعت 4 بعدازظهر 153 بوده است.» یعنی اکنون هوای تهران در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌های جامعه است. تا پیش از ظهر امروز هنوز هوا در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس بود. اما اندکی بادی که وزید و حتی تعطیلی مدارس هم موجب بهبود کیفیت هوا نشد، حتی آلودگی هوا بیش از ۱۰ واحد شدیدتر شد.

محمد رستگاری دراین باره ایسنا گفت: مدارس شهر تهران، ری اسلامشهر، پاکدشت و قدس روز آینده به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند، براساس تصمیم کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا روز دوشنبه نیز مدارس همه مقاطع تحصیلی، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک تعطیل خواهد بود.

وی گفت: ممنوعیت فعالیت یک هفته‌ای معادن شن و ماسه و صنایع آلاینده در استان، ممنوعیت فروش روزانه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از مصوبات دیگر کمیته اضطرار است، مصوبات جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار که روز گذشته برگزار شد، برای امروز و فردا (دوشنبه، 30 آذر) بود، اما تصمیم گیری برای اجرای آن برای روز آینده به امروز و وضعیت هوا موکول شده بود که به علت تداوم آلودگی ها تصمیم بر آن شد که برای فردا هم اجرا شود.

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه شاخص کیفی هوای تهران بر اساس ایستگاه‌های سنجش اداره محیط زیست استان تهران در ساعت 4 بعدازظهر 153 بوده است، گفت: با احتساب امروز، 11 روز است که تهران در شرایط ناسالم به سر می برد و اتخاذ تصمیم برای تعطیلی مدارس و پیش دبستانی ها و مهدهای کودک به دلیل طولانی شدن این شرایط آلوده و با هدف دور نگه داشتن کودکان و نوجوانان از معرض آلاینده‌ها بوده است.

رستگاری گفت: در صورت وقوع جریان وزش باد در تهران در روز آینده، این پدیده تاثیر خود را بر شاخص‌ها و کیفیت هوای روز سه شنبه خواهد گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین