همزمان با شصت و نهمین سال تولد استاد شیون فومنی بررسی تاثیر اشعار شیون فومنی بر ادبیات معاصر
آفتابنیوز :
سرویس فرهنگی--سوم دی سالروز تولد شیون فومنی(میر احمد فخرینژاد)از مفاخر و شاعران دو زبانه محبوب
و مشهور خطهی شمال کشور است که مهارت، چیرگی و تسلط وی به فرهنگ و ادبیات عامه شمال کشور و بر موسیقی، آواها و ملودی های محلی و نیز شعر و ادبیات فارسی باعث شد بعنوان یکی از موفق ترین شاعران دو زبانه معاصر خوانده شود.
شیون فومنی با عنوان مردمیترین شاعر گیلان در اشعار گیلکی خود از عناصر بومی باورها و حکایتهای فولکلوریک محلی سود برد و در سرودن شعر فارسی از تبحر و قریحه ی سرشار برخوردار بود و از این نظر گاه شیون، شعر و زبان شعری خود را محدود به یک زبان، لهجه و منطقه ننمود.
اکسیر:شیون از پیشروان غزل مدرن امروز است
اکبر اکسیر شاعر معاصر در گفتوگوی اختصاصی با «آفتاب» همزمان با شصت و نهمین سال تولد شیون فومنی به نقش وجایگاه شعر گیلکی استاد شیون فومنی در ادبیات گیلان پرداخت و گفت: به جرات می توان گفت اشعار شیون در گلو مانده های شعر گیلان است که شعر های محلی، شهر، استان خود را به ایران شناساند و با شعر های فارسی بویژه غزلهایش هنر والای خود در شعر و شاعری را نشان داد و ثابت کرد شهرستان بدون هیچ قیوم و سرپرستی حرفی برای گفتن ندارد.
وی با بیان اینکه شیون از پیشروان غزل مدرن امروز است ادامه داد: شیون در زمان حیات خود با طنز خاصش بلند آوازه بود و یک انسان منشوری و چند وجهی بود که عوام و خواص شعرهایش را دوست داشتند.
این شاعر معاصر با اشاره به این که وی هر جا که می رفت قدر می دید و بر صدر می نشست تصریح کرد: شیون به دعوتهای رسمی و شب شعرهای مناسبتی بسنده نمی کرد و هر جا اهل دلی سراغ داشت و مردم دلپاک و ساده و همزبانی می یافت شب شعرش آغاز می شد.
اکسیر در ادامه به دلایل مردمی بودن شیون و اشعارش اشاره کرد و گفت: عروسیها، مهمانیها،قهوه خانه های سنتی پذیرای شعرو ترانههای شیون بود که در واقع مردمی بودن اصلی ترین گنج موفقیت و بهترین نشانه شیون بود.
وی افزود: شیون برای مردم می سرود و با مردم صداقت داشت و مردم نیز با صداقت و صمیمیت تمام پاداش این خلوص و صمیمیت شعر او را
دادند شعر های او را در آلبوم های موسیقی تکثیر کردند و شعرهای گیلکی به صورت سینه به سینه منتقل شد به طوری که هیچ شاعر گیلکی زبانی تا به امروز به محبوبیت شیون نبوده است.
این شاعر معاصر در ادامه به اهمیت و جایگاه اشعار شیون در زبان فارسی پرداخت و گفت: امروز اگر شیون را از پیشروان غزل فارسی می نامم برای این است که همزمان با او در دهه پنجاه در نشریات تهران حضور داشته ام و شناخت کافی دارم. شیون در دسته و گروه و فرقه باند بازیها حضور نداشت زیراکه اگر بود زودتر از این معروف می شد او فقط به نیروی استعداد و به کمک ذوق سرشار خود توانست در شعر فارسی به مرتبه بالایی برسد و بین شاعران استان گیلان افتخار آفرین باشد افسوس که اجل مهلتش نداد تا بپاید و بپوید و به جایگاه والاتر از برسد.
اکسیر در پایان به نقش حامد فومنی فرزند ارشد استاد شیون در زنده نگه داشتن یاد و خاطره استاد شیون پرداخت و گفت: تلاش صیمانه فرزند ارشد ایشان قابل ستایش است چراکه با برگزاری یادوارهها و زنده نگه داشتن این نام توانسته در دفاع از شعر گیلان سهم عمده ای داشته باشد البته این فعالیت تنها ادای دین فرزند به پدرش نبود بلکه به عنوان خادم فرهنگی در راه شناساندن خدمات ادبی شیون از جان و دل مایه گذاشت.
رجبزاده: شیون مشکلات و دغدغه های مردم به تصویر کشیده شد
کریم رجبزاده شاعر معاصر کشور نیز به تاثیر اشعار گیلکی شیون فومنی در ادبیات گیلان اشاره کرد و به «آفتاب» گفت: شیون فومنی را از دهه 40 به خاطر می آورم آن زمان دو بیتی و غزل می سرود اما بعدها به نوع دیگری از شعر گیلکی کشیده شد و به سمت سرودن منظومه رفت و توجه به مسایل مردم و توده های مردم در این منظومه ها انعکاس خوبی در جامعه پیدا کرد.
وی با بیان اینکه شیون در اشعار خود ابتکار جدیدی را به کار بست ادامه داد: شیون باعث شد شعر گیلکی به خانه مردم به تاکسی ها و ماشینها برود و تاثیر همه جانبه بر اشعار موسیقی گذاشت به طوری که منظومه های بلند و مسایل و مشکلات آنروز و دغدغه ها و فشارهای روی مردم به تصویر کشیده شد.
وی با بیان اینکه غزلهای شیون انعکاس بسیار خوبی در جامعه پیدا کرد ادامه داد: وی در غزل نو بسیار خوب بود منتها غزلهایش زیر سایه شعر گیلکی قرار گرفت و خوب دیده نشد در حالی که در غزلهایش نو آوری دیده می شد علی الخصوص شیوه سبک هندی و تفکر سبک هندی و عراقی را در خود داشت.
این شاعر معاصر به نحوه بسیار روان نگارش اشعار شیون پرداخت و گفت: روایت هایی که شیون در شعر نقل می کرد شیرین زبانی گیلکی خاصی در خود نهفته داشت و از هر زاویه ای که افراد را می سرود قلمش را از زبان آنها به تحریر در می آورد.
وی در پایان گفت: چون در توده مردم زندگی کرد و رنج کشیده بود به خوبی توانست دغدغه های خود که همان دغدغه و رنج های مردم بود در اشعارش نمایان کند و اگر مردم نمی توانستند دغدهه های خود را بگویند شیون توانست آن اعتراض ها و دغده ها را در شعر هایش بیاورد که همین امر باعث افزایش مقبولیت و محبوبیتش در بین توده مردم شد.
عباسی: شیون صور خیال است/چهره ماندگار در اشعار فارسی نیز محسوب می شود
هوشنگ عباسی پژوهشگر، گیلانشناس و شاعر گیلکی سرا درباره ویژگیهای اشعار استاد مرحوم شیون فومنی به «آفتاب» گفت: هنرمندی مانند شیون غنیمتی بود برای ادبیات کشور، اشعاری که سرودند به رشد و اعتلای فرهنگ گیلکی خیلی کمک کرد به طوری که منظومه ایشان مربوط به رویدادهای 100 سال اخیر جامعه بود.
وی با بیان اینکه استاد شیون فرهنگ عامه را در اشعارش استفاده کرده گفت: همین امر ارتباط با مردم را بیشتر کرده و جاذبه های خاصی بوجود آورد بویژه ترانههایی سرود که اساتید آواز موسیقی گیلان مانند فریدون پور رضا، ناصر مسعودی، شجاعی فر و فرامرز دعایی و... آنرا اجرا کردند.
عباسی با بیان اینکه فعالیت هنری شیون فقط محدود به ترانه سرایی و زبان گیلکی نبود ادامه داد: در فولکلوریک و جمع آوری فرهنگ فولکلوریک منحصر بفرد بود و چهره ماندگار در اشعار فارسی نیز محسوب می شود به طوری که غزلیات شیون در سبک هندی و شعر نو خلاقیت خاصی داشت.
این استاد هنرمند معاصر با بیان اینکه شیون در قلب همه مردم جا دارد ادامه داد: وی در خانه ها و کاست ها ومنظومه ها است و در شعرهای گیلکی شیون هم صور خیال است هم موسیقی و فولکلور شیون صور خیال است و نیز جانبداری از طبقات پایین جامعه و توجه به اسطوره ها از ویژگیهای دیگر اشعار شیون محسوب می شود.
عباسی در ادامه به دلیل مردمی بودن اشعار شیون اشاره کرد و گفت: شیون پایگاه مردمی ویژه ای در بین اقشار مختلف مردم داشت.معلمی بود که با اقشار و طبقات فرودست ارتباط نزدیکی برقرار کرد و سعی می کرد در بین مردم باشد و مشکلات مردم را مطرح کند لذا همه آثار شیون به دلیل ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مردم بسیار محبوب مردم گیلان است.