کد خبر: ۳۳۸۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳

داعش در راس اخبار 2015

بر اساس نظرسنجی سالانه از سردبیران و مدیران خبری خبرگزاری آسوشتیدپرس مشخص شد، حملات انجام شده توسط داعش و تشدید اقدامات جهانی برای مقابله با این گروه تروریستی در راس اخبار سال 2015 قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : مقام دوم در این نظرسنجی "ای‌ پی" به اخبار مربوط به حکم دادگاه عالی آمریکا درباره مشروع اعلام کردن ازدواج همجنس گرایان در تمامی 50 ایالت این کشور است. چندین خبر دیگر در میان 10 خبر برتر بازتاب تاثیر داعش است در حالیکه گروهی دیگر از اخبار اصلی به یکسری از تیراندازی‌ها در آمریکا مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، در میان 100 رای دهنده، نخستین جایگاه به 17 خبر مختلف مربوط می‌شود. اخبار مربوط به داعش با 37 درصد در مقام اول، ازدواج همجنس گرایان با 13 درصد در مکان دوم و حملات پاریس در ژانویه و نوامبر 2015 با 14 درصد در مقام سوم قرار دارد.

سال گذشته میلادی، اخبار مربوط به کشتار سیاه پوستان در فرگوسن، میسوری و مناطق دیگر در راس قرار داشت. در نظرسنجی سال جاری میلادی، اخبار مشابه با رای گیری شرکت کنندگان در مقام پنجم قرار دارد.

نخستین نظرسنجی آسوشتیدپرس در 1936 برگزار شد و طی آن اخبار مربوط به کناره گیری ادوارد هشتم، پادشاه بریتانیا بود که در راس قرار گرفت.

در اینجا به 10 سوژه خبری برتر سال 2015 از نگاه خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره شده است:

1. داعش: ائتلافی چند ملیتی حملات زمینی و هوایی خود را علیه این گروه شبه نظامی تروریستی در عراق و سوریه افزایش داد که شامل نقش گسترده‌تر غرب اروپا می‌شود. داعش نیز حمایت بیشتری از سوی حامیان و طرفدارانش به دست آورده و مدعی شد که عامل سقوط هواپیمای خطوط هوایی روسیه،‌ حمله در بیروت و پاریس و تیراندازی در کالیفرنیاست.

2. ازدواج همجنس گرایان: 115 سال پس از آنکه ایالت ورمونت آمریکا ازدواج همجنس گرایان را تایید کرد، دادگاه عالی آمریکا در حکمی در ژوئن سال جاری میلادی در تمامی 50 ایالت این کشور ازدواج همجنس گرایان را آزاد اعلام کرد.

3. حملات پاریس: نخستین حمله یک هفته پس از سال جدید مسیحی رخ داد. دو برادر که خودشان را از اعضای القاعده می‌دانستند، به دفاتر نشریه شارلی ابدو و یک بازار یهودیان حمله کردند و باعث کشته شدن 17 تن شدند. در 13 نوامبر 2015 نیز حملاتی در سراسر پاریس رخ داد و طی آن 130 تن توسط هشت تن از اعضای داعش کشته شدند.

4. تیراندازی در کالیفرنیا:‌ در سراسر سال 2015، تیراندزی‌های گسترده‌ای در آمریکا رخ داد. در سن برناردینو 14 تن توسط یک زوج کشته شدند، در کلیسایی در کارولینای جنوبی 9 سیاه پوست توسط یک مرد سفیدپوست کشته شدند، یک پرفسور و هشت دانشجو در کالجی در اورگان کشته شدند. یک مهندس متولد کویت چهار دریادار و یک ملوان را کشت، سه تن شامل یک پلیس در کلورادو به ضرب گلوله کشته شدند.

5. مرگ سیاه پوستان در رویارویی با پلیس سفیدپوست: در بالتیمور، پس از کشته شدن "فردی گری" سیاه پوست آمریکایی شورش در گرفت. در شیکاگو، تولسا و چارلستون شمالی و کارولینای جنوبی مردان سیاه پوست به ضرب گلوله پلیس سفید پوست کشته شدند.

6. نگرانی‌های تروریستی: نگرانی‌ها درباره تروریسم در آمریکا پس از تیراندازی‌های یک زوج در کالیفرنیا شدت گرفت. این اقدام همچنین مناظره‌هایی درباره این مساله که باید آوارگان از سوریه را راه داد، داغ کرد به طوریکه دونالد ترامپ، نامزد پیشروی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در مناظره‌ای اعلام کرد که نباید به مسلمانان اجازه ورود به آمریکا را داد.

7. کمپین انتخاباتی آمریکا: کمپین‌های گسترده انتخاباتی از سوی جمهوری خواهان در سراسر کشور آغاز شده و دونالد ترامپ در میان سایر رقبای هم حزبی‌اش در راس قرار دارد. هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها نیز در میان سایر هم حزبی‌هایش پیشرو است.

8. تغییرات جوی: مذاکرات میان 200 کشور در پاریس برای حل مساله تغییرات آب و هوایی به توافق رسید. البته هنوز سوالاتی درباره تحقق این توافق وجود دارد.

9. تیراندازی کلیسای چارلستون: تیراندازی در این کلیسا که مخصوص سیاه پوستان است توسط یک مرد سفیدپوست باعث کشته شدن 9 تن از حاضران از جمله کشیش در کلیسا شد.

10. بحران مهاجرت در اروپا:‌ نزدیک به یک میلیون تن از مهاجران و آوارگان از جنگ و سایر مسائل مختلف از کشورهایشان گریخته و به اروپا وارد شدند. به نظر می‌رسد که صدها تن از این آوارگان در مسیرهای دریایی برای رسیدن به اروپا غرق شده باشند. اتحادیه اروپا به شدت با این بحران دست و پنجه نرم می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین