کد خبر: ۳۳۸۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

دو مرد نمکی ایران سی‌تی‌اسکن شدند + تصویر

مردان نمکی شماره‌های یک و پنج با رویکرد کشف یافته‌های جدید در یکی از مراکز علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سی‌تی‌اسکن شدنمردان نمکی شماره‌های یک و پنج با رویکرد کشف یافته‌های جدید در یکی از مراکز علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سی‌تی‌اسکن شدند. د.
آفتاب‌‌نیوز : مردان نمکی شماره‌های یک و پنج با رویکرد کشف یافته‌های جدید در یکی از مراکز علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سی‌تی‌اسکن شدند. این رویداد پیرو انعقاد تفاهم‌نامه موزه ملی ایران و دانشگاه بوخوم آلمان یکشنبه با حضور دکتر Frank Ruhli، رئیس Institute of Evolutionary Medicine دانشگاه زوریخ سوئیس، دکتر شاپور شیرانی، مسئول بخش سی تی آنژیو مرکز قلب تهران و دکتر غلامرضا مولوی، دانشیار گروه انگل‌شناسی دانشکده بهداشت به وقوع پیوست.

دکتر مولوی در پایان مراحل سی‌تی‌اسکن با اشاره به اینکه مردان نمکی سال‌ها قبل و به دنبال عملیات باستان‌شناسی در منطقه چهرآباد زنجان کشف شده‌اند، اظهار داشت: به دنبال این اکتشافات Chehrabad Saltmummy & Saltmine Exploration Project به عنوان پروژه‌ تحقیقاتی مشترک میان اداره کل میراث فرهنگی زنجان به عنوان متولی اصلی، سایت تاریخی چهرآباد زنجان، دانشگاه‌های اروپایی بوخوم (همکار اصلی بین‌المللی این پروژه)، زوریخ، یورک، آکسفورد و بزانسون و دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه ایرانی حاضر، تعریف شد.

این دانشیار دانشکده بهداشت با بیان اینکه اجرای پروژه مذکور هم اکنون در مراحل مقدماتی قرار دارد، گفت: گروه انگل‌شناسی دانشکده بهداشت از حدود چهار سال پیش همکاری خود را به صورت فعال در بخش باستان انگل‌شناسی این پروژه آغاز کرده است.

شیرانی، مسئول بخش سی تی آنژیو مرکز قلب تهران نیز بیان داشت: مردان نمکی در شرایط طبیعی (گرمای مناسب، رطوبت کم و مقدار زیادی نمک) مومیایی شده‌اند بنابراین بررسی بیشتر آنها نیازمند استفاده از روش‌های غیرتهاجمی چون سی‌تی‌اسکن بود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای دستگاه سی‌تی‌اسکن Dual Source است که بالاترین تکنیک در دنیا محسوب می‌شود، این مردان نمکی در شرایط کاملاً استریل و بدون کوچک‌ترین آسیب و مشکلی مورد تصویربرداری قرار گرفتند.

شیرانی با بیان اینکه با این روش امکان ذخیره و بازسازی داده‌ها و بهره‌برداری به شیوه مناسب از آن‌ها فراهم شد، افزود: به نظر می‌رسد در آینده و با توجه به قدمت و غنای تاریخی کشورمان استفاده از روش سی‌تی‌اسکن فرصتی برای کسب اطلاعات پایه در زمینه دیرینه انسان‌شناسی به وجود آورد.

مسئول بخش سی تی آنژیو مرکز قلب تهران هدف اصلی از این اقدام را کشف یافته‌های جدید از مردان نمکی و در کنار آن شناخت بیشتر زوایای مختلف زندگی ایرانیان باستان دانست.

دکتر Frank Ruhli، رئیس Institute of Evolutionary Medicine دانشگاه زوریخ سوئیس نیز با تأکید بر اینکه موسسه DFG آلمان از Chehrabad Saltmummy & Saltmine Exploration Project حمایت مالی می‌کند، گفت: پروفسور توماس اشتولنر از دانشگاه بوخوم سرپرست این پروژه تحقیقاتی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: جزئیات انسان‌شناسی پروژه مذکور در دانشگاه زوریخ دنبال می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی تهران پیگیر زوایای انگل‌شناسی و بیماری‌های عفونی است.

به گزارش معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این راستا دکتر Frank Ruhli با اشاره به امکانات قابل‌توجه دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سی‌تی‌اسکن از مردان نمکی تصریح کرد: پیش از این مردان نمکی یک و چهار سی تی اسکن شده بودند.

وی تصریح کرد: البته تکنیک‌هایی مورد استفاده برای سی تی اسکن مجدد مرد نمکی شماره یک و مرد نمکی شماره پنج برای نخستین بار، با جزئیات و دقت بیشتری همراه بود.

رئیس Institute of Evolutionary Medicine دانشگاه زوریخ سوئیس در خصوص برنامه‌های آتی این پروژه گفت: هم اکنون بررسی دقیق‌تر اطلاعات و داده‌های کسب شده مورد توجه است ضمن اینکه امیدواریم در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم.

دکتر مولوی در بخش پایانی ضمن قدردانی از سرپرست ایرانی پروژه مردان نمکی چهرآباد زنجان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، معاون بین‌الملل دانشگاه و مسئول بخش سی تی آنژیو مرکز قلب تهران جهت فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای اجرای این مرحله از Chehrabad Saltmummy & Saltmine Exploration Project یادآور شد: بی‌شک انجام فعالیت‌های تحقیقاتی بین‌المللی از این نوع، نیازمند جلب همکاری‌های فراوانی است که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران از پتانسیل و بستر لازم در این زمینه برخوردار بود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه پیگیری فعالیت‌های تحقیقاتی انگل‌شناسی و شناسایی دیگر عوامل اتیولوژیک عفونت‌ها بر روی بقایای بیولوژیک باستان در سطح مولکولی را از برنامه‌های آتی گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین