کد خبر: ۳۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۰

دکترین جدید ایران در منطقه

آفتاب‌‌نیوز : قاسم قصیر در این روزنامه که در مالکیت خانواده حریری وحزب حاکم بر لبنان است به نقل از آنچه آنها را منابع دیپلماتیک وسیاسی در بیروت خواند ادعا کرد که ارتباط تنگاتنگی بین عملکرد حزب الله در مورد پرونده های داخلی ومواضع افراطی ایران که از طریق محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران علیه اسرائیل وغرب وبخصوص در زمینه پرونده اتمی اعلام می شود وجود دارد . 

به زعم این نویسنده که کابینه مورد حمایتش در لبنان به دلیل تحریم وزرای امل وحزب الله اکنون به سوی انزوا وحتی فروپاشی پیش می رود ، با وجود آنکه رهبران حزب الله سعی کردند بهمواضع خود ویژگی های داخلی ببخشند.

اما برخی از دیپلمات های غربی پیگیر امور لبنان خواهان بررسی پیش زمینه ها ، ریشه ها وابعاد استراتژیک عملکرد حزب الله در چارچوب رویارویی حاکم بر منطقه هستند وبخصوص در این چارچوب باید هم پیمانی سوری ـ ایرانی هم که که از نیروهای مقاومت در لبنان وفلسطین حمایتمی کند ، مد نظر قرار گیرد. 

در بخش دیگری از این مقاله آمده است بر ناظرانی که مسایل ایران را پیگیری می کنند پوشیده نیست که دستیابی محمود احمدی نژاد به کرسی ریاست جمهوری یک حادثه سیاسی یا انتخاباتی عادی در روند ایران وموقعیت سیاسی واستراتژیک آن نیست. زیرا انتخاب احمدی نژاد را باید تحولی مهم در عملکرد ایران در قبال بسیاری از مسایل اساسی چه در بعد داخلی وچه خارجی دانست. 

از دید برخی از ناظران امور ایران انتخاب احمدی نژاد به معنای بازنگری در نگرش انقلاب نسبت به نقش ایران،  وبازگشت به برخی از ویژگی هایی که در دو دهه گذشته محسوب می شود. این در حالی است که این رویکرد طی چند سال گذشته با توجه به تحولات منطقه ای وبین المللی رو به افول نهاده بود. 

مدت کوتاهی از انتخاب احمدی نژاد نمی گذشت که وی مواضع وسخنان خود در مورد مسایل مختلف داخلی وخارجی را آغاز کرد. تا خبر از دکترین جدید ایران بدهد. 

این دکترین را باید در سطوح مختلفی همچون پرونده اتمی ، وضعیت در عراق ، مسئله فلسطین ، هم پیمانی با سوریه وحتی در سطح کمتری در مسایل فرهنگی واقتصاد داخلی هم مشاهده کرد. 

سخنان احمدی نژاد در مورد برچیدن اسرائیل از صحنه روزگار وکورهای آدم سوزی یهودیان ونیز درخواست برای انتقال اسرائیل به اروپا برخی از ویژگی های مواضعی است که در دهه هشتاد هم به آن پرداخته شده بود. 

در بخش دیگری از این مقاله آمده است : تاکید در هم پیمانی ایران وسوریه ، حمایت ایران از مواضع بشار اسد در مقابله با فشارهای بین المللی ، استقبال از "خالد مشعل " رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واعلام حمایت وی از ایران در مقابله با اسرائیل تمامی این تحولات نشانگر تغیرات بنیادینی در نوع نگرش ایران است که بر نقاط قوت عدیده ای استوار شده ودر این چارچوب هر نوع عقب نشینی را در مذاکرات هسته ای رد وسعی دارد بار دیگر ابتکار عمل را تمامی پرونده های داغ خود با آمریکا واروپا در اختیار بگیرد. 

برخی از منابع آگاه ایرانی در این رابطه می گویند : ایران برگ های برنده عدیده ای دارد که می تواند در صورت لزوم از آنها استفاده کند ، برگ های برنده ای که از افغانستان آغاز وپس از گذر از عراق به لبنان وفلسطین می رسند . 

همچنین توان نظامی پیشرفه ایران را هم نباید فراموش کرد که می تواند اوضاع منطقه را در صورت وقوع رویارویی با آمریکا یا اسرائیل دچار تزلزل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین