کد خبر: ۳۳۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

کشف نوع جدیدی سنگ اتشفشانی در ماه

کاوشگر چین در ماه نوع جدیدی سنگ اتشفشانی کشف کرده است که نشان می دهد مواد مذاب قدیمی در داخل ماه همگن و یکدست شده نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :
ایرنا نوشت:دانشمندان چینی می گویند کاوشگر کوچک یوتو این سنگ را در بخشی از ماموریت بدون سرنشین چانگ 3 در ماه کشف کرده است.

یوتو که سال 2013 در ماه مستقر شد، این ترکیب مواد معدنی را که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود در یک جریان قدیمی از مواد مذاب در ساختار موسوم به «حوضه ایمبریوم» ( Mare Imbrium) کشف کرده است.

حوضه ایمبریوم زمانی ایجاد می شود که مواد مذاب یک گودال قدیمی را در ماه پر می کنند.
یک تاثیر اخیرا کشف شده در وسط حوضه ایمبریوم که به دهانه Zi Wei معروف است، این بازالت قدیمی را در زیر سطح حوضه نمایان کرد. 

تشکیل سنگ یاد شده که شباهتی با هیچ یک از انواع سنگ های مشاهده شده در ماه ندارد، به زمانی برمی گردد که لایه های گدازه حوضه ایمبریوم سرد شدند. 

محققان معتقدند که این جریان گدازه که اخیرا توسط کاوشگر یوتو نمونه برداری و انالیز شد، حدود سه میلیارد سال سن دارد که در مقایسه با سنگ های پیشتر مورد مطالعه در ماه، نسبتا جوان است.

ترکیب این جریان گدازه به واسطه جوان بودن نسبی ان، توسط زباله های فضایی سرگردان به خطر نیفتاده است. 

ترکیب مواد معدنی سنگ یاد شده احتمالا شبیه بازالتی است که در عمق بیشتر حوضه نمایان شده است. اطلاعات ناشی از مدارگردهای ماه نشان می دهند که این نوع بازالت ممکن است در مناطق دیگر ماه نیز وجود داشته باشد. 

این کشف اخیر سرنخ هایی در مورد این مرکز مذاب ماه در میلیاردها سال پیش ارائه می دهد.
مشروح اطلاعات درباره ترکیب این سنگ در یک مقاله علمی در مجله Nature منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین